Volvo ansiktslyfter hela modellprogrammet

59 NYA BILDER! Volvo uppdaterar nästan alla modeller. Först ut är S60, V60 och XC60 som får rekordlåg förbrukning, helt nytt mediasystem och smart helljus. Samma förbättringar når också S80, V70 och XC70. Alla detaljer finns här!

"De mer kraftfulla strålkastarna bidrar till det nya, uttrycksfulla 'ansiktet'. De påminner lite om vargens ögon", säger Fedde Talsma, exteriör designchef på Volvo Personvagnar. Håller du med?

På bilsalongen i Genève får vi stifta närmare bekantskap med de ansiktslyfta Volvomodellerna.

Även om Volvo uppdaterat vissa detaljer i S60-, V60- och XC60-modellerna börjar det bli dags för en rejäl ansiktslyftning. Volvo XC60 har sålts i fem år och bara förändrats försiktigt.

"Det här är den mest omfattande uppgraderingen av befintliga modeller i företagets historia", säger Lex Kerssemakers, vicechef för Product Strategy och Vehicle Line Management på Volvo Personvagnar.

Först och främst får modellerna i 60-serien ny och mer enhetlig frontdesign. De stående positionsljusen mellan grill och strålkastare är borta och enheten för den adaptiva farthållaren är snyggare integrerad med grillen.

Några nya kromlister har tillkommit och XC60 får stående led-strålkastare. Även bakpartiet är uppdaterat, bland annat med integrerade avgasutblås på vissa motoralternativ.

På insidan får har Volvo försökt skapa ett bekvämt intryck – "som inne i ett varmt svenskt hem en kall vinterkväll", enligt Lena Jisebord, designchef för färger och klädslar. Förutom nya interiörfärger och panelinlägg får S60, V60 och XC60 nya sportstolar som tillval.

"Den nya sportstolen ger kroppen ett omfamnade stöd hela vägen från låren till axlarna och den ger rätt support även i snäva kurvor. Vi har låtit ett hundratal personer med olika längd och kroppstyp testa sätet och omdömena har varit mycket positiva. Ryggstödet har också fått en annan form för att ge baksätespassagerarna större benutrymme", säger projektchefen Patrik Widerstrand.

S60 och V60 finns nu med 19-tumsfälgar som tillval, där däcken har samma profilhöjd som 18-tummarna, och XC60 kan utrustas med 20-tumsfälgar där profilen är samma som för 19-tummarna – "för att inte äventyra komforten", enligt Volvo.

Volvo S60 och V60 finns nu med fyra chassialternativ: bekväma Touring, det något sportigare Dynamic, aktiva Four-C samt det sänkta sportchassit som tidigare bara funnits på S60 och V60 R-Design. Volvo verkar särskilt stolta över Dynamic, som "ger en skön känsla av total kontroll och är ett av det bästa i segmentet", enligt Patrik Widerstrand.

När det gäller XC60 har Volvo försökt tvätta bort de svarta detaljerna som tidigare fick bilen att kännas robust. Nu går allt i bilens färg vilket skapar ett lite mer exklusivt utseende. En annan nyhet är att CTC-systemet är standard. Corner Traction Control ser till att bromsa innerhjulen i en kurva och överföra mer kraft till ytterhjulen. Det ger mindre understyrningstendenser.

Både S60, V60 och XC60 får ta del av Volvos uppdaterade infotainmentsystem, som numera heter Sensus Connected Touch. Allt styrs via en tryckkänslig 7-tumsskärm som också går att hantera med handskar. Systemet ansluter till nätet med hjälp av bilens 3G/4G-modem eller med hjälp av förarens mobiltelefon.

Att surfa på nätet med en 7-tumsskärm kanske inte är någon höjdare, men internetanslutningen ger flera trevliga extrafunktioner. Föraren kan strömma musik med Spotify, lyssna på webbradio med hjälp av TuneIn, leta fram intressepunkter med hjälp av Google, navigera med 3D-kartor, hitta lediga parkeringsplatser och kolla väderrapporten.

Volvos motsvarighet till Apples programbutik App Store innebär också att föraren själv kan lägga till fler appar och funktioner senare. Vissa appar kan röststyras, exempelvis Spotify, och dessutom finns en funktion som läser upp fakta från Wikipedia om platser man passerar på vägen. Förare som kör en Volvo med Sensus-systemet kan i vissa fall uppgradera till Sensus Connected Touch.

Faceliftade S60, V60 och XC60 får också samma digitala instrumentpanel som i nya V40. Den aktiva tft-skärmen går att anpassa med tre grafikteman: Elegance, Eco och Performance.

Designförändringarna gäller förstås också Volvo V60 Plugin Hybrid.

Senare under året ska Volvo presentera en ny motorfamilj, men både S60, V60 och XC60 får sänkt förbrukning redan nu i de befintliga modellerna. Den fyrcylindriga D2-dieseln med 115 hästar drar nu 4 l/100 km med manuell låda, vilket ger ett koldioxidutsläpp på 106 gram. ECE-siffran är lägre än för både BMW 320d EfficientDynamics Edition och Audi A4 2,0 TDIe. Med automatlåda blir förbrukningen 4,1 l/100 km. För Volvo V60 D2 är siffrorna 4,1 respektive 4,2 l/100 km.

ams 5-2013

Missa inte auto motor & sport nummer 5-2013 där vi berättar allt om Volvos stora lyft. Dessutom bjuder vi på en titt in i framtiden och avslöjar hur nästa V70 blir.

I övrigt finns 60-modellerna nu med växlingspaddlar till den treekrade ratten, uppvärmd vindruta och värme i ratten – en välkommen funktion i vårt nordiska klimat.

En annan nyhet som lär passa utmärkt i vårt vintermörker är det permanenta helljuset. Föraren behöver inte koppla om mellan halv- och helljus, utan Active High Beam Control ser till att föraren kan ha helljuset på hela tiden. När en mötande bil närmar sig förhindrar systemet att den mötande föraren bländas genom att skärma av ljusstrålen precis så mycket som det behövs. Detta sköts av en projektormekanism i strålkastaren. Systemet fungerar lika bra för framförvarande bilar.

Volvo har också samordnat alla olika säkerhetssystem under ett och samma namn. Autobromsen City Safety, dödavinkelvarningen BLIS, fotgängarvarningen Pedestrian Detection, vägskyltsinformationen och Cross Traffic Alert, som varnar för trafik från sidorna, är nu en del av Volvo IntelliSafe.

"Som ledande inom bilsäkerhet har vi i våra nyaste bilmodeller minskat risken för att bli inblandad i en olycka eller bli skadad med cirka 50 procent sedan år 2000. Genom att löpande lansera nya förebyggande funktioner och skyddssystem fortsätter vi mot vår vision för 2020 – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo", säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Car Group.

Uppdatering: Nytt galleri med 59 bilder finns på nästa sida

Nils Svärd är på plats i Göteborg för att undersöka de ansiktslyfta Volvomodellerna närmare.

Mer att läsa

Idag
En tjuvtitt i Mercedes hemliga bunker
Igår
Provkörningsrekord: kraschade fyra bilar på sex sekunder