Om det uppstår sprickor eller rost på gastanken kan den explodera och orsaka mycket allvarliga skador, skriver Dagens Nyheter. Tankarna borde kontrolleras varje år, enligt Bo Ericsson, som är vd på Sveriges fordonsverkstäders förening, men varken bilägarna eller besiktningsstationerna har kompetens eller tid att göra det.
Att kontrollera en gastank kan ofta ta lång tid, särskilt om bilen har plastpaneler undertill för att sänka luftmotståndet. En exploderande gastank kan liknas vid en splitterbomb.
”Om en bil har en läckande tank och parkeras i ett garage över natten kan hela huset blåsa ut på morgonen när någon kommer in och tänder ljuset”, säger Morgan Isacsson, ansvarig för kontrollbesiktningen på Bilprovningen, till DN.
Två av de största gasbilstillverkarna är Volkswagen och Volvo. Förra hösten kontrollerade Volkswagen tusentals gasbilar för att upptäcka rostskador och nu kollas gastankarna vid varje service. Hos Volvo pluggas gastankarna igen efter 15 år. Då blir bilen enbart bensindriven, trots att köparna valt bilen för att köra klimatsmart.