Explosionsrisk i gasbilar: "Hela huset kan blåsas ut"

Att köra gasbil ska enligt biltillverkarna vara säkert och klimatsmart – men i själva verket kan gastanken explodera, och bilen kan behöva skrotas efter 15 år.

Flera biltillverkare uppmanar sina kunder att byta gastankar redan efter 15 år, och kostnaden är så hög att många istället väljer att skrota bilen.

Om det uppstår sprickor eller rost på gastanken kan den explodera och orsaka mycket allvarliga skador, skriver Dagens Nyheter. Tankarna borde kontrolleras varje år, enligt Bo Ericsson, som är vd på Sveriges fordonsverkstäders förening, men varken bilägarna eller besiktningsstationerna har kompetens eller tid att göra det.

Att kontrollera en gastank kan ofta ta lång tid, särskilt om bilen har plastpaneler undertill för att sänka luftmotståndet. En exploderande gastank kan liknas vid en splitterbomb.

"Om en bil har en läckande tank och parkeras i ett garage över natten kan hela huset blåsa ut på morgonen när någon kommer in och tänder ljuset", säger Morgan Isacsson, ansvarig för kontrollbesiktningen på Bilprovningen, till DN.

Två av de största gasbilstillverkarna är Volkswagen och Volvo. Förra hösten kontrollerade Volkswagen tusentals gasbilar för att upptäcka rostskador och nu kollas gastankarna vid varje service. Hos Volvo pluggas gastankarna igen efter 15 år. Då blir bilen enbart bensindriven, trots att köparna valt bilen för att köra klimatsmart.

Läsarfråga: Vågar jag köpa en begagnad gasbil?

Jag kan tänka mig att köpa en gasbil trots riskerna.
123
307