Volkswagen förbättrar batteriet i e-Golf – 32 procent bättre räckvidd

Knappt har Volkswagens elbil e-Golf hittat ut till handlarna förrän det kommer en stor uppgradering. Batterikapaciteten utökas med 32 procent och räckvidden förlängs därmed från 19 till 25 mil på en laddning – utan att vikt eller volym förändras. Kanske kan vi förvänta oss samma förbättring på VW Golf GTE och tjänstebilsfavoriten Passat GTE?

Volkmar Tanneberger, chef för elektronikutvecklingen hos Volkswagen.

Ni vet hur det är att köpa en ny dator. Man beställer det snabbaste som finns och efter ett halvår är datorn hopplöst föråldrad. Riktigt så illa är det inte för elbilar men helt klart går utvecklingen framåt med både bättre och billigare teknik.

Ett exempel på teknikutvecklingen är att Volkswagen nu hittat en metod som väsentligt ökar kapaciteten i elbilen e-Golf. Volkmar Tanneberger, chef för elektronikutvecklingen hos Volkswagen, berättar att man ska utöka kapaciteten hos battericellerna från 28 till 37 Ah, alltså med nästan en tredjedel.

Batteripaketet i Volkswagen e-Golf består 264 celler fördelat på 27 moduler. Sammanlagda kapaciteten i litiumjonbatterierna är 24,2 kWh. Utan att ändra volymen eller öka vikten går kapaciteten alltså att utöka med 32 procent, något som ger samma förbättring i räckvidd. Enligt ECE-normen – där man kör den mycket snälla EU-körcykeln tills batteriet är slut – ska räckvidden öka från 190 till 250 kilometer. Sådana körsträckor lär vara svårt att uppleva i vardagens bilkörning, men nästan en tredjedel längre räckvidd är ju alltid välkommet i vilket fall.

Dåligt är det däremot för de som redan köpt en Volkswagen e-Golf, nu när det snart kommer en uppgradering. För de få som satsat privata pengar minskar andrahandsvärdet och för företagen innebär det att restvärdet sjunker. Elbilar är sällan någon bra affär, strikt ekonomiskt (även om miljönyttan är viktig), och en avgörande faktor är hur andrahandsvärdet förväntas bli.

I Sverige kostar en Volkswagen e-Golf från 386.900 kronor. Toppeffekten räcker för en toppfart på 140 km/h och 0–100 km/h går på 10,4 sekunder. Batteripaketet väger en del och tjänstevikten på e-Golf anges till 1.585 kilo (cirka 250 kilo mer än för en snål dieselmodell). Förutom supermiljöbilspremien är e-Golf skattebefriad i fem år, därefter 360 kr/år.

Volkmar Tanneberger har inte nämnt några datum när vi kan förvänta oss att hitta det uppgraderade batteripaketet i Volkswagen e-Golf. Han nämnde heller inget om de nyvunna förbättringarna är något som vi kan förvänta oss att se hos fler VW-modeller, exempelvis laddhybriderna Golf GTE och Passat GTE.

Kommer det då att stanna här? Givetvis inte. Innan Volkswagens utvecklingschef Heinz-Jakob Neusser fick lämna sitt uppdrag efter "dieselgate" i höstas berättade han att nästa steg i utvecklingen av batterierna är att hamna kring en kapacitet runt 60 Ah. Då får Volkswagens elbilar sannolikt en körsträcka på 50–60 mil på en laddning.

Relaterade artiklar

DB2014AU00306_large.JPG
Bildlänk
DB2014AL01709_large.JPG
Bildlänk
DB2014AL01711_large.JPG
Bildlänk
DB2014AU00307_large.JPG
Bildlänk
DB2014AU00311_large.JPG
Bildlänk
DB2015AL03472_large.JPG
Bildlänk
DB2014AU00654_large.JPG
Bildlänk
DB2014AU00320_large.JPG
Bildlänk
DB2014AU00310_large.JPG
Bildlänk
DB2015AU01162_large.JPG
Bildlänk
DB2015AU01169_large.JPG
Bildlänk
DB2016AL00037_large.jpg
Bildlänk
Volkswagen_e-Golf_2013_produkcni_verze_01_800_600.jpg
Bildlänk
Volkswagen_e-Golf_2013_produkcni_verze_02_800_600.jpg
Bildlänk
Volkswagen_e-Golf_2013_produkcni_verze_03_800_600.jpg
Bildlänk
Volkswagen_e-Golf_2013_produkcni_verze_04_800_600.jpg
Bildlänk
Volkswagen_e-Golf_2013_produkcni_verze_05_800_600.jpg
Bildlänk
Volkswagen_e-Golf_2013_produkcni_verze_06_800_600.jpg
Bildlänk
Volkswagen_e-Golf_2013_produkcni_verze_07_800_600.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Med 25 mils räckvidd skulle jag kunna tänka mig att köpa en VW e-Golf!
177
291

Mer att läsa

Idag
Gran Lusso blir BMW:s nya 8-serie
Igår
Allt om tekniken med fria ventiler från FreeValve och Koenigsegg