Nya uppgifter: Takata manipulerade testresultat

Honda, som är drabbade av den stora krockkudde-skandalen, kan i en egen undersökning avslöja att Takata har manipulerat testresultaten.
Annons

Nya uppgifter: Takata manipulerade testresultat
En ny rapport visar att Takatas ingenjörer har redigerat krockkuddarnas testresultat för att de ska se bättre ut.

Japanska Takata, ansvariga för den stora krockkuddeskandalen, har skördat minst tolv dödsoffer och hela 23 miljoner krockkuddar i 19 miljoner bilar ska bytas ut. En del menar att alla tillverkade Takata-krockkuddar borde bytas ut, vilket i så fall kan bli upp mot 285 miljoner krockkuddar.

De farliga krockkuddarna har utlösts på grund av att man använt kemikalier i ”krutet” som är känsligt för fukt. Problemen uppmärksammades därför först i varma regioner med hög luftfuktighet. Plåtdelar i krockkudden har även drabbats av rost och sprickor.

Många biltillverkare är drabbade, bland annat Saab, Audi, Mercedes, Ford och Honda.

Honda, som är en av de värst drabbade, har i egen granskning undersökt krockkuddarnas gasgeneratorer. Enligt Automotive News, konstaterar utredaren Brian O’Neil att de rapporter som gavs till Honda har redigerats av Takatas ingenjörer för att testresultatet av airbagens uppblåsningsprestanda ska se bättre ut.

Enligt en rapport från Reuters, visar dock granskningen att det inte föreligger några säkerhetsrisker för fordon som inte var inblandade i återkallelsen.

Hittills har Honda fått preliminära uppgifter från den första delen av granskningen, med både Honda och USA:s tillsynsmyndigheter kommer att få en fullständig rapport senare i veckan.

Det finns ännu inga uppgifter om hur mycket det kommer att kosta för Takata att att åtgärda de miljontals felaktiga krockkuddarna, men förutom kostnaden har flera drabbade biltillverkare redan uppgett att de kommer att avsluta samarbetet med Takata.

New York Times rapporterar att Takatas Vd, Shigehisa Takada, kommer att avgå när bolaget är stabilt igen.

Annons
Annons
Rulla till toppen