Förra året visade Koenigsegg världens första ”megacar”, Koenigsegg One: 1, vid den årliga sportbilsfestivalen, Monterey Car Week, i Kalifornien.
I år flyger Koenigsegg över två bilar till Kalifornien, Koenigsegg Agera XS och den produktionsfärdiga hyperhybriden Regera, med 1.500 hästkrafter.
Koenigsegg Agera XS är naturligtvis mest intressant, i alla fall för amerikanskt vidkommande. XS är i grunden en något modifierad Agera RS. Namnet, XS, är ett önskemål från den amerikanska ägaren.
”Agera XS” är den första Koenigsegg Agera RS i USA och är fullt homologerade och gat-legal för amerikanska vägar.
Färgen heter ”Karosserie Orange”, en orange kulör spetsad med guld-damm som ger en läcker metallisk effekt. Som varje superbil av rang har den naturligtvis även en hälsosam dos av svarta kolfiberdetaljer.
Den bakre vingen, liknar den på Koenigsegg One:1, men är faktiskt något större. Efter ägarens önskemål har Agera XS den största bakvinge som någonsin monterats på en Koenigsegg.
För att matcha Agera XS ”apelsin-färgade exteriör”, har den svarta alcantara-interiören orange kontrast-sömmar. Den gatlegala Agera XS är utrustad med flera funktioner som anstår en superbil, som krockkuddar, hydrauliskt lyftsystem, Apple CarPlay med mera.
Förutom exteriörfärg och bakvinge, är Agera XS i princip oförändrad mot Agera RS. Vilket innebär 5,0-liters twin-turbo V8-motor som drivs av vanlig bensin och ger 1.160 hk och 1.280 Nm.
Foto: Koenigsegg/Arnaud Taquet