Tesla Model S P100D mot Ferrari 488 Spider

Två ohyggligt snabba bilar möter varandra på dragstrippen. Utgången är absolut inte given, även om ni läsare kanske tror er veta vilken av dessa bilmodeller...
Annons

Två ohyggligt snabba bilar möter varandra på dragstrippen. Utgången är absolut inte given, även om ni läsare kanske tror er veta vilken av dessa bilmodeller som ”borde vinna”.

Om vi börjar med Ferrari 488 Spider är den i stort sett identisk med 488 GTB, förutom taket. Samma turboladdade V8-motor på 3,9 liter med 670 hk och 760 Nm. Ferrari uppger samma 0–100 tid på dessa, 3,0 sekund. Upp till 200 km/h märks dock viktpåslaget och där gör 488 Spider sprinten på 8,7 sekunder, 488 GTB behöver tre tiondelar mindre.

Till Ferrarins nackdel är enbart bakhjulsdrift och som vi vet driver Tesla Model S P100D på alla fyra. Tillsammans med ett massivt vridmoment från varvtal noll innebär det att Tesla byggt en av de kvickaste bilmodeller som går att köpa idag. 0–100 km/h går som bäst på endast 2,7 sekunder.

Ska vi prata om nackdelar hos Tesla Model S P100D är det förstås vikten och det faktum att modellen brukar dämpa toppeffekten efter ett tag för att hålla ordning på temperaturnivån i de elektriska komponenterna. Dragrace körs över en kvarts mile, alltså 402 meter, och det är ganska långt för en Tesla.

Vi ska inte avslöja spänningen och berätta hur det gick i duellen. Vad som bör tilläggas är att båda förarna inte är speciellt snabba vid grönt ljus. Men i det här fallet mäts tiden från det att bilen bryter ljusstrålen till dess att den passerar mållinjen vid 402 meter. I de flesta dragracingklasser är det den bil som först bryter mållinjen som vinner, vilket innebär att en reaktionssnabb förare har en klar fördel.

Ännu lite längre ner har vi också en film där Tesla Model S P100D möter Dodge Challenger SRT Hemi Hellcat.

Annons
Annons
Rulla till toppen