Ny ledare i ”kriget” mellan Tesla och Faraday

Som alla läsare förstått var det ingen tillfällighet att nya superelbilen Faraday Future FF91 lanserades med en uppgiven acceleration 0–60 mph (0–96,5 km/h) på 2,39...
Annons

Som alla läsare förstått var det ingen tillfällighet att nya superelbilen Faraday Future FF91 lanserades med en uppgiven acceleration 0–60 mph (0–96,5 km/h) på 2,39 sekunder. I FF91 finns dubbla elmotorer med sammanlagd toppeffekt på 783 kW (1.065 hk), fyrhjulsdrift, batteri på 130 kWh och en EPA-räckvidd på 61 mil.

Givetvis har Faraday Future siktet inställt på Tesla, där deras snabbaste version av Model S, P100D, uppger en acceleration 0–60 mph på 2,5 sekunder. Det fick Tesla att svara på utmaningen med ett ”påskägg”, där bilföraren kunde frigöra det nya läget Ludicrous+, vilket sänker accelerationstiden till 2,4 sekunder. Toppeffekten ökar då till 780 hk (573 kW).

Så tufft är nu accelerationskriget att vi alltså måste använda en extra decimal, hundradelar, för att skilja bilmodellerna åt. Men en ny mätning på dragstripen av teamet bakom YouTube-kanalen ”Tesla Racing Channel” visar att det inte räcker – vi måste använda tre decimaler!

Den 18 januari publicerade Tesla Racing Channel sin senaste video där man testade Tesla Model S P100D i Ludicrous+ på en klistrig dragstrip, Piedmont Dragway. Där uppmätte man en 0–60 mph acceleration på 2,389 sekunder (uppmätt med GoPro). Alltså en tusendels sekund snabbare än den tid som Faraday Future uppger för FF91.

Om det är några som reagerar över tiden och sluthastigheten så är Piedmont Dragway en 1/8 dragstrip på 201 meter, oftast mäter man på kvartsmilen (402 meter).

Snabbaste mätningen på dragstripen gav tiden 6,694 sekunder med snabbaste sluthastigheten 100,36 mph (161,5 km/h). Redan efter 37,0 meter är Teslan uppe i hastigheten 96,5 km/h (60 mph). Det är prestanda som även V8-vännerna på strippen uttrycker sin beundran för.

I avdelningen för onödigt vetande (allmänbildning) kan vi inte undgå att notera att Faraday Future följer Teslas exempel när det gäller namngivningen av företaget. När elbilsföretaget Tesla Motors grundades i juli 2003 av Martin Eberhard och Marc Tarpenning gjordes det med en vördnadsfull blinkning till en av historiens största uppfinnare och universalgenier, nämligen Nikola Tesla.

Strax efter grundandet anslöt sig Elon Musk till Tesla Motors, men han var inte verksam vid tiden när företagsnamnet blev bestämt.

Och de som inte sov sig igenom alla fysiktimmar minns nog också namnet Michael Faraday, den engelska vetenskapsmannen som var verksam i början och mitten av 1800-talet. Michael Faraday kom från mycket enkla förhållande men utbildade sig till bokbindare och fick på det viset tillgång till böcker, där han utvecklade ett stort intresse för vetenskap.

Även Michael Faraday var ett vetenskapligt geni och upptäckte bland annat induktion. Relationen mellan ändrade magnetiska fält och elektriska fält utvecklades till ”Faradays induktionslag”. Faraday arbetade också med batteriteknikens grunder, elektrolysen, samt visade att elektrisk laddning färdas längs ledarens utsida – det som blev ”Faradays bur”.

När Martin Eberhard och Marc Tarpenning skulle namnge sitt elbilsföretag valde de faktiskt mellan Tesla och Faraday. Företagsnamnet Faraday var upptaget men ”Faraday Future” ansågs så annorlunda att det gick att registrera, vilket utnyttjades 2014 när den nya elbilstillverkaren startade sin verksamhet i Los Angeles, Kalifornien. Vid uppstarten 2014 finansierades Faraday Future av kinesiska LeEco. Under senare tid har det uttryckts tvivel kring företagets framtid då pengarna verkar vara slut och flera toppchefer hoppat av.

Annons
Annons
Rulla till toppen