Volvos systermärke kan tillverkas utanför Kina

Volvos systermärke, Lynk & Co, tillverkas i Kina. Men det finns planer att expandera produktionen till både i Belgien och USA.
Annons

Volvos systermärke kan tillverkas utanför Kina
auto motor & sports testchef Mikael Johnsson har tittat närmare på suven Lynk & Co 01.

Försäljningen av Lynk & Co startade så sent den här veckan, men än så länge bara i Kina, försäljningsstart i Europa är planerad till 2019 och USA 2020.

Den första Lynk & Co-modellen, kompakt-suven 01, tillverkas i nuläget på samma monteringslinje som Volvos nya lilla suv, XC40, i den nya Volvo-fabrik i Taizhou, på Kinas östkust. Priset i Kina börjar på 158.800 yuan (200.000 kronor). En andra fabrik beräknas starta Lynk & Co-tillverkning i Zhangjiakou, nordöstra Kina, nästa år.

Men glädjande nog verkar det bli produktion av Lynk & Co i både Europa och USA. Alain Visser, chef för Lynk & Co, säger att man har planer på tillverkning i Volvos fabriker i Belgien och USA.

”Vi har alltid sagt att vår tillverkning ska vara global, och så blir det. Självklart pratar vi med Volvo för att se om det finns möjligheter att producera Lynk & Co inom Volvo-nätverket”, säger Visser.

”Volvos fabrik i Gent, Belgien, är ett alternativ vi tittar på. Och Volvos anläggning som håller på att byggas i South Carolina, USA övervägs också”, säger Visser. 

Lynk & Co-försäljningen har startat i Kina och planen är att endast ha ett begränsat antat utställningslokaler. Tanken är att sälja lejonparten av bilar på nätet.

Märket kommer också att experimentera med en ny typ av försäljning där man abonnerar på bilen en viss tid. ”Du köper inte bara köper en bil, du köper rörlighet” säger Visser.

Planen är att 2021 sälja 500.000 Lynk & Co-bilar årligen, som då ska erbjudas i fem till sex modeller. Omkring 50 procent väntas säljas i Kina och resterande lika fördelat mellan Europa och USA, enligt vad Visser har sagt till Automotive News Europe.

Annons
Annons
Rulla till toppen