Volvochef: Eldriven V40 får två batteristorlekar

Nya Volvo V40 väntas få premiär tidigast 2019. Flera motoralternativ är att vänta, bland annat eldrift. Enligt Henrik Green, Volvos utvecklingschef, kommer minst två olika batteristorlekar.
Annons

Volvochef: Eldriven V40 får två batteristorlekar
Nya V40 får en mer sedanlik profil.

Tidigare i år lanserades Volvos emotsedda suv i kompaktklassen, XC40. Sannolikt får vi vänta till 2019 eller 2020 innan vi får se modellsyskonet, ersättaren till populära V40. Enligt koncept 40.2 som visades i maj 2016 tar nya V40 ett stort steg bort från nuvarande design, den blir betydligt kantigare och sidoprofilen är sedanlik. Enligt brittiska Auto Express får nya V40 samma hjulbaslängd som XC40, vilket kommer bidra till en rymligare interiör.

V40 kommer precis som suvsyskonet XC40 att byggas på den nya modulära CMA-arkitekturen vilket ger tillgång till en mängd olika motorer, bland annat de fyrcylindriga dieselmotorerna D3 och D4 samt bensinmotorerna T4 och T5. Dessutom är plattformen utvecklad med eldrift i åtånke, därför kommer vi självklart att vi få se både laddhybrider och helelektriska versioner. 

Enligt Henrik Green, Volvos forsknings- och utvecklingschef, ska nya V40 erbjudas med ”minst två olika batteristorlekar”. Enligt Green handlar det om en basvariant, tidigare har nämnts en räckvidd på cirka 40 mil, samt ett ”större batteripaket” med högre pris, längre räckvidd och mer kraft. 

Volvochef: Eldriven V40 får två batteristorlekar
Volvochef: Eldriven V40 får två batteristorlekar
Volvochef: Eldriven V40 får två batteristorlekar

Volvochef: Eldriven V40 får två batteristorlekar
Volvochef: Eldriven V40 får två batteristorlekar
Volvochef: Eldriven V40 får två batteristorlekar
Volvochef: Eldriven V40 får två batteristorlekar

Annons
Annons
Rulla till toppen