Vi provkör Ferrari Portofino: Motorljud och bakvagn överraskar

Nya Ferrari Portofino är en polerad GT-vagn med plåtcab. Motorljudet är härligt och den lättar gärna på bakdelen. Vi provkör.

Nya Portofino är snyggare än California T, tycker auto motor & sports testförare Julia.

Hej Julia, vad kör du för bil?

Ferrari Portofino! Provkörningen är i Puglia, tänk hälen på Italiens klack. Puglia är känt för sin olivolja och krämiga Burrata (en variant av Mozarella). Det är 15 grader och sol, perfekt cabväder för oss svenskar.

Hur skiljer den sig från föregångaren California T?

Luftkonditionering har blivit 25 procent tystare. Skämt åsido, Ferrariingenjörerna höll en lång och grundlig presentation om alla tekniska förbättringar, diagram, staplar och kurvor. Bara en sådan sak som att kunna presentera nyckelsiffror om luftkonditioneringens ljudnivå eller att de faktiskt har en siffra på hur många procent mer "Fun to Drive" den nya bilen är tycker jag är mycket charmigt!
Men du frågade om skillnaderna mellan nya Portofino och föregångaren California T. Den är lättare, har fått 40 extra hästar men framförallt så låter den bättre och ser så mycket bättre ut. Styrningen har blivit elektronisk, listan kan göras lång och en rad andra uppdateringar berättar jag om i tidningen.

Portofino lättar gärna på bakdelen och motorljudet är härligt.

Hur känns den?

Den är en upplevelse på sitt sätt, inte alls giftig snarare en gentleman med barnasinnet i behåll. Eftersom det är första gången jag kör Ferrari kan jag skriva en avhandling i ämnet: annorlunda körupplevelse. Jämfört med tyska och engelska sportbilar är det som natt och dag. Till en början var förvirringen total. Det finns inga spakar i bilen, varken till blinkers, vindrutetorkare eller växellåda. Ingen uppfostrande bältespåminnare heller för den delen. Det du, en förförisk kaross och en V8 som vill leva livet med dig.

Några överraskningar?

Ja många, låt mig avslöja två – motorljudet och bakvagnen. För att vara en polerad GT-vagn med plåtcab så lättar den gärna på bakdelen och ljudet är härligt, och varierande. Portofino har så många olika ljudbilder beroende på hur man kör den. En dags körning är inte nog för att lära känna den fullt ut. 

Vad kostar den och när ska den börja säljas?

Den börjar säljas i Sverige i april. Priset blir cirka 2 miljoner kronor.

Hela provkörningen kan du läsa i kommande nummer av auto motor & sport.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Motorljudet är väldigt viktigt på den här typen av bil.
145
4