Här är nya Mustang – bästa spartipset om du tänkt köpa en V8

Sveriges mest sålda sportbil kommer i en uppdaterad version som börjar säljas i vår. För dig som vill ha V8-motorn gäller det att slå till innan bonus-malus börjar gälla.
Annons

Exteriört har nya Mustang blivit slankare men utan att förlora den ikoniska karaktären. Profilen är lägre med integrerade luftintag som ger ett mer aggressivt ansiktsuttryck och förbättrad aerodynamik.

Ingenjörerna har fokuserat på att minska framvagnslyftet. Med en större frontklyvare ökar nedåtkraften vilket hjälper till att trycka framvagnen mot vägbanan för bättre stabilitet. Luftflödet bakom bilen har också förbättrats och dragkraften har minskats med nära tre procent. För den som önskar finns en extra vinge som tillval.

Mustang har fått två nya körlägen. Utöver normal, sport, bana och snö/väta finns nu också Drag Strip Mode, som optimerar prestandan i stabilitetskontroll, gasreglage, växellåda och styrning för maximal acceleration i stående start. Dessutom kan man nu spara personliga inställningar som en egen profil.

Här är nya Mustang – bästa spartipset om du tänkt köpa en V8
19 tums aluminiumfälgar i flera olika utföranden.

Den fem liter stora V8-motorn levererar 450 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 4,3 sekunder med den nya 10-stegade automatlådan. 2,3-liters EcoBoost-motor ger 290 hästkrafter och 440 Nm. Båda motorerna kan väljas med automatisk eller manuell växellåda.

”När du växlar offrar du normalt sett tid, men Mustangens nya tiostegade växellåda gör det möjligt för motorn att leverera toppkraft och -vridmoment under uppväxling, för att ge snabbare acceleration och sömlös prestanda”, säger Matthias Tonn, chefsingenjör för Mustang på Ford Europa.

Nya Ford Mustang V8 kostar från 460.000 kronor och 2,3-liters EcoBoost kostar från 394.000 kronor.

Om du är sugen på att köpa en V8 kan det vara läge att lägga på en rem. Anledningen är det nya fordonsskattsystemet, bonus-malus, som börjar gälla den 1 juli 2018. Ford Mustang får skatten höjd från 4.496 kronor till 20.956 kronor per år. Men om bilen är registrerad före 1 juli gäller nuvarande skatteregler.

Eftersom bonus/malus-systemet påverkar Mustang så mycket har Ford gett förtur till Sverige för att bilarna ska hinna registreras innan 1 juli.

Här är nya Mustang – bästa spartipset om du tänkt köpa en V8
Här är nya Mustang – bästa spartipset om du tänkt köpa en V8
Annons
Annons
Rulla till toppen