Så gick det för svensken som skulle lösa ryska bilkrisen

Bo Andersson berättar om ansvaret som bilchef i Ryssland i en ny dokumentär.
Annons

Bo Andersson hade stora planer när han tog över som chef för Avtovaz i Ryssland. Med några år som chef för ryska Gaz i bagaget, där han bland annat sparkade 50.000 anställda och införde nolltolerans mot mutor, var det många som såg fram emot att han skulle rensa upp på samma sätt på Avtovaz.

Men så blev det inte.

I en dokumentär som sänds av SVT, och som finns att se i SVT Play, får vi följa med bakom kulisserna. Här får vi till exempel se hur Avtovaz, ett av de största statliga bolagen i Ryssland, gått från att vara Sovjetunionens ögonsten med enorm tillverkning av Ladabilar till att visa stora förluster med tusentals anställda som inte gör någonting.

Företagets tillförordnade chef för affärsutveckling berättar i filmen om hur läget var.

”För en månad sedan jobbade ungefär tusen personer i källaren. De jobbade med ’underhåll’ – ingen fattade av vad. En morgon klockan 8.30 besökte vi sex av verkstäderna. Folk sov, spelade schack eller drack te. En timme senare var enda skillnaden att de hade låst dörren”, säger han.

”Nu jobbar ingen i källaren längre.”

”De jobbade med ’underhåll’ – ingen fattade av vad. Nu jobbar ingen i källaren längre.”

I filmen är Bo Andersson frustrerad över att många verkade tro att problemen dök upp när han tog över. På slutet får vi veta att han inte hade tagit jobbet om han vetat vad han vet idag.

”Jag har jobbat i 18 städer i Ryssland och aldrig sett något liknande. Aldrig”, säger han.

Se dokumentären här.

Så gick det för svensken som skulle lösa ryska bilkrisen

Detta är Bo Andersson

Bo Andersson gick från den svenska armén till att börja jobba på Saab Automobile och sedan styra upp inköpsavdelningen på hela General Motors. Men efter några år i USA kom ett jobberbjudande från ett helt annat håll – nämligen att lösa den katastrofala situationen för bilindustrin i Ryssland.

Han blev chef för ryska Gaz, där han bland annat sparkade 50.000 anställda, och han har själv beskrivit det som att han var ”Rysslands mest hatade man”.

Effektiviseringen gav dock resultat för Gaz som skrev tillverkningsavtal med Volkswagen, General Motors och Mercedes.

”Det jag känner mig mest stolt över är de 13 fabriker vi har idag, där vi sysselsätter 52.000 människor. Jag har gett folk hopp om framtiden”, sa han i en intervju med auto motor & sport.

Efter några år på Gaz gick Bo Andersson över till Avtovaz, något som han själv beskrivit som ”inte frivilligt” i en intervju med Dagens Nyheter.

”Varje dag känns som en förlorad dag. Jämfört med Gaz är allt tio gånger svårare här. Det är som att ro i skit”, sa han till tidningen.

2016 stod det klart att Bo Andersson själv fick sparken från Avtovaz.

Annons
Annons
Rulla till toppen