Ola Källenius, Mercedeschef: ”Vi ska ner till 20 mg/km i NOx-utsläpp från dieselmotorerna”

Kväveoxidutsläppen från dieselmotorer ska bli ett "icke-problem", enligt Mercedes svenska utvecklingschef Ola Källenius. Tekniken är på väg ut.

Ola Källenius, Mercedeschef: ”Vi ska ner till 20 mg/km i NOx-utsläpp från dieselmotorerna”
Som utvecklingschef får Ola Källenius tackla tuffa utmaningar med allt hårdare avgasregler.

När våra tyska kollegor förra året gjorde ett avgastest visade det sig att många bilmodeller hade kväveoxidutsläpp som låg flera gånger över gränsvärdena. Testet gjorde på vanlig väg, inte i laboratorium, enligt den nya RDE-metoden (Real Driving Emissions).

Den nya RDE-metoden har införts av EU och ska komplettera de mätningar som görs i laboratorium. Orsaken till införandet av RDE är de "kreativa mätmetoder" som bilindustrin använt sig av för att ange bränsleförbrukning och avgasutsläpp. Inte fusk i strikt juridisk mening, men ändå långt från verkligheten – vilket många oberoende tester visat.

Testet som våra tyska kollegor utförde visade många skrämmande exempel, flera Renault-modeller hade NOx-utsläpp som låg 15–17 gånger över gränsvärdena. Men det fanns också flera positiva överraskningar, däribland nya generationen BMW 520d som hade ett NOx-utsläpp på endast 28 mg/km. Alltså långt under RDE-mätningens gränsvärde på 168 mg/km.

BMW har alltså bevisat att man med den senaste tekniken kan komma ner i riktigt låga NOx-utsläpp. Mercedes vill förstås inte vara sämre och när nu nya generationen A-klass rullar ut till handlarna lanserar man också tre nya eller uppgraderade motoralternativ.

Ola Källenius är en "långvägare" inom Daimlerkoncernen och har haft en hel rad av höga chefsjobb, som fabrikschef i USA och AMG-chef. Sedan 2015 sitter Ola Källenius i Daimler AG:s styrelse och senaste uppdraget är att ansvara för forskning och teknikutveckling.

Vi intervjuade nyligen Ola Källenius och han slog då fast att dieselmotorer är helt nödvändiga i produktportföljen för att kunna uppnå CO2-målen.

När det gäller de tre nya motorerna i A-klass är det ännu ett exempel på att avgasreningen tagit stora kliv för att möta de nya kraven:

"Vi har redan uppnått enorma framsteg, men våra ingenjörer fortsätter givetvis att utveckla tekniken ännu mer," berättar Ola Källenius. "Vårt mål är att komma ned till genomsnittliga NOx-utsläpp på cirka 30 mg/km i RDE Steg 2-tester senast 2020."

"Och vi är fast beslutna att uppnå medelvärden som närmar sig 20 mg/km de följande åren. Vi riktar in sig på dessa siffror, speciellt för våra fordon som kör RDE-mätningar vid stadskörning."

"En viktig del i den kontinuerliga förbättringen är samverkan mellan de olika komponenterna i det mycket komplexa motorstyrningssystemet. Parallellt kommer annan, vidareutvecklad teknik att tillkomma under de närmaste åren," berättar Ola Källenius.

De biltillverkare som inte uppfyller RDE-mätningarna riskerar höga böter. För att inte ens vara i närheten av böter behövs det därför en bred säkerhetsmarginal, vilket Mercedes vill uppnå med delmålet 30 mg/km till 2020 och sedan sänka det ytterligare till 20 mg/km NOx.

Det senaste exempletMercedes nya reningstekniken är den fyrcylindriga 1,5-liters dieselmotorn OM 608 som debuterade i nya generationen A-klass (A 180 d). Motorn ger 116 hk (85 kW, 4.000 rpm) och 260 Nm (1.750–2.500 rpm) med en angiven förbrukning på 4,1 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 108 g/km. OM608 är optimerad för den nya avgasnormen EU 6d-Temp och mätmetoden RDE (verklig körning).

Dieselmotorn OM 608 har variabel inloppsgeometri i det vattenkylda turboaggregatet, SCR-rening med AdBlue, både högtrycks och lågtrycks EGR (avgasrecirkulation). Insuget är integrerat i topplocket och vattenkylt, motorblocket tillverkat i gjutjärn med stålkolvar. Insprutningssystemet arbetar med ett tryck på 2.000 bar och kan pytsa in upp till sex portioner dieselbränsle i varje förbränningscykel. En intressant detalj är att topplocket har två ventiler per cylinder, inte fyra.

Oljepumpen jobbar "efter behov" och reglerar tryck och flöde steglöst, inte linjärt med motorvarvet. AdBlue-tanken är ovanligt stor i A-klass, på 23,8 liter. För att minska dieselknattret från OM608 är både oljetråget (undersidan) liksom ovandelen täckt av bullerdämpande isoleringspaneler.

I sitt första utförande ger dieselmotorn OM 608, vid RDE-mätning, ett NOx-utsläpp på 40–60 mg/km – även vid stadskörning. Nyckeln till de låga utsläppen är den senaste tekniken tillsammans med noggrann temperaturreglering, vilket man uppnår bland annat genom att packa ihop komponenterna och dra nytta av värmestrålningen. Speciellt vid stadskörning gäller det att hålla avgastemperaturerna tillräckligt höga för att avgasreningen ska vara effektiv.

En annan dieselmotor hos Mercedes är den fyrcylindriga OM654 på 1,6 liter. Även här har avgasreningen optimerats enligt de senaste rönen och oberoende avgastester (TÜV Hessen) med C-klass Kombi gav NOx-utsläpp på under 10 mg/km vid RDE-mätning. Dieselmotorn OM 654 kommer även som lätthybrid och laddhybrid, lite längre fram, vilket sänker utsläppen och förbrukningen ytterligare.

Från och med september 2018 gäller "RDE step 1" för alla bilmodeller som säljs inom EU. Det är något av en mjukstart för bilindustrin där gränsvärdet för NOx-utsläpp på maximalt 80 mg/km (för dieselmotorer) multipliceras med faktorn 2,1 – alltså 168 mg/km. Den smekmånaden slutar i början av 2020 då "RDE step 2" införs successivt och faktorn blir 1,0 istället. Men man bjuder på en felräkningsmarginal på 0,5, vilket alltså i praktiken sänker faktorn från 2,1 till 1,5 (från 168 till 120 mg/km NOx).

De biltillverkare som inte uppfyller RDE-mätningarna riskerar höga böter, något som man till varje pris vill undvika. För att inte ens vara i närheten av böter behövs det därför en bred säkerhetsmarginal, vilket Mercedes vill uppnå med delmålet 30 mg/km till 2020 och sedan sänka det ytterligare till 20 mg/km NOx.

 

Den nya dieselfyran för tvärställda motorer är på 1,5 liter och har internkoden OM608.

Dieselfyran på 1,6 liter, OM654, är avsedd för modeller med längsmonterad motor, till exempel C-klass.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag håller med, NOx-utsläpp från dieselmotorer blir ett "icke-problem" om några år!
191
15