Gamla sportbilslegenden McLaren F1, konstruerad av F1-ingenjören Gordon Murray, blev enormt uppmärksammad på 90-talet. Bilen var tresitsig, med föraren i mitten, och använde BMW:s V12-motor med 627 hk. Andy Wallace satte rekord i toppfart med 386,5 km/h.
Men det byggdes faktiskt inte mer än 106 exemplar av McLaren F1, varav 37 var tävlingsbilar. Och precis lika många Speedtail ska McLaren bygga – samtliga redan sålda. Priset i Storbritannien är 1,75 miljoner pund, med dagens kurs 20,5 miljoner kronor.
Även nya McLaren Speedtail har en monocoque i kolfiber, eller ”Monocage” som McLaren föredrar att säga. Som bilderna avslöjar är Speedtail en stor bil med en längd på hela 5,14 meter. Trots storleken ska vikten begränsats till 1.430 kilo.
McLaren avslöjar inga detaljer om drivlinan, mer än att den sammanlagda systemeffekten är 1.050 hk. Vi skulle gissa att McLaren använder sin beprövade V8-motor som grund, med en eller flera elmotorer som extra drivkraft.
Kombinationen av vikt och effekt ger snabba prestanda. McLaren utlovar 0–300–0 km/h på 12,8 sekunder. Som jämförelse körde Koenigsegg One:1 samma distans på 17,95 sekunder. Koenigsegg Agera RS har kört 0–400–0 på 33,29 sekunder.
Även karossen är givetvis tillverkad i kolfiberarmerad epoxiplast men McLaren väver också in titantrådar, som kan anodiseras i valfri kulör och ge ett speciellt skimmer. Det går även att variera titantrådarna och skapa bilder eller logotyper.
McLaren Senna är optimerad för maximalt downforce, och därmed höga kurvhastigheter, men nya Speedtail handlar ”bara” om lågt luftmotstånd. Därför kan McLaren utlova en topphastighet på 403 km/h. Inte lika snabbt som Koenigsegg Agera RS (457 km/h), men McLaren hävdar att komforten och användbarheten skulle få lida allt för mycket om man vill köra ännu fortare.
Tittar man in i bilen är det förstås den centrala placeringen av föraren som utmärker sig. Instrumenteringen består av tre bildskärmar samt ytterligare två i hörnen som används till ”backspeglarna”, som består av kameror. Vindrutan har ”elektriska solskydd” som gör att glaset mörknar.
Varje Speedtail som McLaren ska bygga blir individuellt anpassad och utrustad. Den processen inleds med att kunden blir inbjuden till McLaren Technology Centre och får bestämma detaljerna. De första leveranserna ska ske under 2020.