Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn

Mazda har visat upp en ny generation av sin utmanare i Golfklassen, Mazda 3. Det här är en extremt konkurrensutsatt klass med många modeller att...
Annons

Mazda har visat upp en ny generation av sin utmanare i Golfklassen, Mazda 3. Det här är en extremt konkurrensutsatt klass med många modeller att välja på, och då gäller det att sticka ut.

Till att börja med vill Mazda sticka ut med designen som visserligen är väldigt lik föregångaren men ändå har fått en försiktig uppdatering för att kännas modernare.

Faktum är att nya Mazda 3 faktiskt är en halv centimeter kortare än förra modellen, men det märks inte på designen. Det främre överhänget är ganska stort för att bilen ska upplevas som låg och lång.

Hur det påverkar innerutrymmena får vi återkomma till i ett test. Enligt Mazda ska utrymmena vara bättre än i föregångaren tack vare tio centimeter längre axelavstånd än i konkurrenten Volkswagen Golf. Förlängningen ska framför allt ge bättre utrymmen för baksätespassagerarna.

Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn

Det har också hänt en del med tekniken och inredningsdesignen sedan förra Mazda 3 lanserades så nykomlingen får större infotainmentskärm och inredningsmaterial av högre kvalitet. Mazda 3 får också kökörningsassistent och vissa andra system som kan ta över en del av körningen, även om Mazda flera gånger gjort klart att den typen av teknik inte är något som märket storsatsar på.

En annan nyhet jämfört med förra modellen är att Mazda 3 kommer med fyrhjulsdrift, men exakt till vilka modeller och versioner får vi veta först senare.

Den största nyheten är motorerna. Mazda 3 kommer med bensinmotorer på 1,5 och 2,0 liter samt en 1,8-litersdiesel, men också ett slags ”mellanting” mellan bensin- och dieselmotor.

Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn

Mazda kallar motorn för Skyactiv-X och när vi provkörde tekniken första gången kallade vi den för ”en riktig ingenjörsbedrift”. Motorn, som i grunden är bensindriven, använder så kallad SPCCI-teknik (Spark Plug-Controlled Compression Ignition) och har tändstiftsteknik som gör den mer lik en diesel- än en bensinmotor.

Målet med Skyactiv-X-motorn är att pressa ned bensinförbrukningen genom att använda kompressionständning kontrollerad med tändstift. Vi har rett ut hur tekniken fungerar både en och två gånger.

Mazda 3 lanseras under första halvåret 2019 och de svenska priserna är inte klara än.

Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn
Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn
Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn
Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn
Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn
Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn
Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn
Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn
Här är nya Mazda 3 – med tekniken som kan rädda bensinmotorn
Annons
Annons
Rulla till toppen