Vid den årliga konferensen redogjorde Skoda-chefen Bernhard Maier för ett utmanande 2018. Handelskriget mellan Kina och USA stökar till handeln och den nya mätnormen WLTP satte många käppar i hjulen.
Trots dessa bekymmer blev 2018 ett nytt rekordår för Skoda. Skoda levererade 1.253.700 bilar, en ökning med 4,4 procent. Omsättningen ökade (17,3 miljarder euro) men vinsten sjönk något, från 1,6 miljarder euro (2017) till 1,4 miljarder euro.
Vinstminskningen beror till stora delar på att Skoda satsar ännu mera på utveckling av nya modeller. Utvecklingskostnaderna ökade med 47 procent under 2018, jämfört med fjolåret. Målet är att till 2022 presentera 30 nya eller uppdaterade modeller, varav mer än en tredjedel blir elektrifierade.
Första elektrifierade modellen hos Skoda blir Superb laddhybrid, där vi kan anta att tekniken delas med VW Passat GTE. Den första elbilen blir e-Citigo (en systermodell till VW e-Up), som kommer i slutet av det här året. Skoda e-Citigo ska ”vänja” bilhandlarna vid elfordon och förbereda dem inför den viktiga, elektriska suvmodellen. I konceptform heter elsuven Vision iV, men vi kan förvänta oss ett annat namn när den lanseras 2021.
Till 2025 ska Skoda kunna erbjuda fem olika elbilsmodeller.