Nuvarande avgasnormen Euro 6d-Temp ställer tuffa krav på biltillverkarna. Men från och med 1 januari 2020 är det den ännu tuffare avgasnormen Euro 6d som gäller. Ibland skrivs avgasnormen ut som Euro 6d standard.
Avgasnormen Euro 6d införs i två steg. Alla nya bilmodeller som lanseras måste uppfylla Euro 6d från 1 januari 2020, men från 1 januari 2021 måste alla bilar som nybilsregistreras uppfylla Euro 6d – oavsett när modellen lanserades.
Sedan Euro 6c infördes 2017 har man övergått från den väldigt ”snälla” körcykeln NEDC till den hårdare och mera verklighetstrogna WLTP-cykeln. Båda dessa körcykler körs på rullande landsväg, i ett uppvärmt laboratorium.
Men som vi vet finns det många kreativa sätt (tänk VW:s dieselgate) att konstruera avgasrening som fungerar utmärkt i ett laboratorium men betydligt sämre ute i verkligheten. Därför införde EU ett krav på att även mäta avgasutsläpp under verklig körning, den så kallade RDE-mätningen (Real Drive Emissions). RDE-mätning används i både nuvarande Euro 6d-Temp och kommande Euro 6d.
För att göra livet lite lättare för biltillverkarna gav EU några års respit för att uppnå RDE-värdena. Gränsvärdena är desamma men man får använda en omräkningsfaktor vid RDE-mätning. I labbmiljö får man dock inte använda någon omräkningsfaktor, där gäller NOx-maxvärdet 60 mg/km för bensinmodeller och 80 mg/km för dieselbilar.
Nuvarande avgasnormen Euro 6d-Temp använder omräkningsfaktorn 2,1 vid körning på landsväg, alltså RDE-mätning. Det innebär att en bil med bensinmotor får släppa ut maximalt 126 mg/km NOx, och en dieselbil 168 mg/km.
Men när Euro 6d börjar införas om ett halvår sänks omräkningsfaktorn vid RDE-mätning till 1,43. Då får en bil med bensinmotor släppa ut maximalt 85,8 mg/km NOx, och en dieselbil 114,4 mg/km. När det gäller partikelutsläppen används en omräkningsfaktor på 1,5 vid RDE-mätning.
Biltillverkare som inte uppfyller gränsvärdena vid RDE-mätning riskerar mycket höga böter. Därför strävar alla efter en så god säkerhetsmarginal som möjligt. Arbetet att förbättra avgasreningen har varit mycket framgångsrikt, i de flesta fall, det visar flera oberoende avgastester. Tyska bilistorganisationen ADAC publicerade 23 april i år sitt Ecotest där man jämförde snittet mellan dieselbilar som uppfyller Euro 5 och snittet för de som uppfyller Euro 6c och Euro 6d-Temp. ADAC mätte en reducering av NOx-utsläppet för ”Euro 6 bilarna” på hela 95–99 procent.
Men en del biltillverkare har inte väntat till sista stund utan anpassat sina motorer så att de redan nu uppfyller den strängare avgasnormen Euro 6d. Vill du ha en bilmodell med riktigt bra avgasrening är det en av de i tabellen nedan som du ska välja.
Bilmärke | Modell | Motor | Effekt (kW) | Lansering |
Alpina | B7 Bi-Turbo | Bensin | 447 | 2019 mars |
Alpina | D5 S | Diesel | 285 | 2018 juli |
Alpina | D5 S Touring | Diesel | 285 | 2018 juli |
Alpina | XD3 | Diesel | 285 | 2018 juli |
Alpina | XD4 | Diesel | 285 | 2018 juli |
Citroën | C3 PureTech 110 | Bensin | 81 | 2019 jan |
Citroën | C3 Aircross PureTech 110 | Bensin | 81 | 2019 maj |
DS | 3 Crossback PureTech 110 | Bensin | 74 | 2019apr |
DS | 3 Crossback PureTech 130 | Bensin | 96 | 2019 apr |
DS | 3 Crossback PureTech 155 | Bensin | 114 | 2019 apr |
Land Rover | Discovery Sport | Diesel | 110 | 2019 sep |
Mercedes | A 200 d | Diesel | 110 | 2018 dec |
Mercedes | A 220 d | Diesel | 140 | 2018 dec |
Mercedes | B 200 d (W 247) | Diesel | 110 | 2019 feb |
Mercedes | B 220 d (W 247) | Diesel | 140 | 2019 feb |
Mercedes | GLC 200 d 4Matic Coupé | Diesel | 120 | 2019 juli |
Mercedes | GLC 220 d 4Matic Coupé | Diesel | 143 | 2019 juli |
Mercedes | GLC 300 d 4Matic Coupé | Diesel | 180 | 2019 juli |
Mercedes | GLE 350 d 4Matic | Diesel | 200 | 2019 mars |
Mercedes | GLE 400 d 4Matic | Diesel | 243 | 2019 mars |
Mercedes | GLS 350 d 4Matic | Diesel | 210 | Årsmodell 2019 |
Mercedes | GLS 400 d 4Matic | Diesel | 243 | Årsmodell 2019 |
Mini | One D Clubman | Diesel | 85 | 2019 juli |
Mini | One D Countryman | Diesel | 85 | 2019 juli |
Peugeot | 208 PureTech 75 | Bensin | 55 | 2019 juni |
Peugeot | 208 PureTech 100 | Bensin | 74 | 2019 juni |
Peugeot | 208 PureTech 130 | Bensin | 96 | 2019 juni |
Som man kan se i tabellen här ovan är det Mercedes som ryckt åt sig ett försprång och redan erbjuder många modeller som klarar Euro 6d. Källa: auto motor und sport.