Här är bilarna som redan nu uppfyller avgasnormen Euro 6d

Vill du välja en bil med garanterat låga avgasutsläpp så är det Euro 6d som gäller. I januari 2021 ska alla bilar uppfylla Euro 6d.
Annons

Nuvarande avgasnormen Euro 6d-Temp ställer tuffa krav på biltillverkarna. Men från och med 1 januari 2020 är det den ännu tuffare avgasnormen Euro 6d som gäller. Ibland skrivs avgasnormen ut som Euro 6d standard.

Avgasnormen Euro 6d införs i två steg. Alla nya bilmodeller som lanseras måste uppfylla Euro 6d från 1 januari 2020, men från 1 januari 2021 måste alla bilar som nybilsregistreras uppfylla Euro 6d – oavsett när modellen lanserades.

Sedan Euro 6c infördes 2017 har man övergått från den väldigt ”snälla” körcykeln NEDC till den hårdare och mera verklighetstrogna WLTP-cykeln. Båda dessa körcykler körs på rullande landsväg, i ett uppvärmt laboratorium.

Men som vi vet finns det många kreativa sätt (tänk VW:s dieselgate) att konstruera avgasrening som fungerar utmärkt i ett laboratorium men betydligt sämre ute i verkligheten. Därför införde EU ett krav på att även mäta avgasutsläpp under verklig körning, den så kallade RDE-mätningen (Real Drive Emissions). RDE-mätning används i både nuvarande Euro 6d-Temp och kommande Euro 6d.

För att göra livet lite lättare för biltillverkarna gav EU några års respit för att uppnå RDE-värdena. Gränsvärdena är desamma men man får använda en omräkningsfaktor vid RDE-mätning. I labbmiljö får man dock inte använda någon omräkningsfaktor, där gäller NOx-maxvärdet 60 mg/km för bensinmodeller och 80 mg/km för dieselbilar.

Nuvarande avgasnormen Euro 6d-Temp använder omräkningsfaktorn 2,1 vid körning på landsväg, alltså RDE-mätning. Det innebär att en bil med bensinmotor får släppa ut maximalt 126 mg/km NOx, och en dieselbil 168 mg/km.

Men när Euro 6d börjar införas om ett halvår sänks omräkningsfaktorn vid RDE-mätning till 1,43. Då får en bil med bensinmotor släppa ut maximalt 85,8 mg/km NOx, och en dieselbil 114,4 mg/km. När det gäller partikelutsläppen används en omräkningsfaktor på 1,5 vid RDE-mätning.

Biltillverkare som inte uppfyller gränsvärdena vid RDE-mätning riskerar mycket höga böter. Därför strävar alla efter en så god säkerhetsmarginal som möjligt. Arbetet att förbättra avgasreningen har varit mycket framgångsrikt, i de flesta fall, det visar flera oberoende avgastester. Tyska bilistorganisationen ADAC publicerade 23 april i år sitt Ecotest där man jämförde snittet mellan dieselbilar som uppfyller Euro 5 och snittet för de som uppfyller Euro 6c och Euro 6d-Temp. ADAC mätte en reducering av NOx-utsläppet för ”Euro 6 bilarna” på hela 95–99 procent.

Men en del biltillverkare har inte väntat till sista stund utan anpassat sina motorer så att de redan nu uppfyller den strängare avgasnormen Euro 6d. Vill du ha en bilmodell med riktigt bra avgasrening är det en av de i tabellen nedan som du ska välja.

Bilmärke Modell Motor Effekt (kW) Lansering
Alpina B7 Bi-Turbo Bensin 447 2019 mars
Alpina D5 S Diesel 285 2018 juli
Alpina D5 S Touring Diesel 285 2018 juli
Alpina XD3 Diesel 285 2018 juli
Alpina XD4 Diesel 285 2018 juli
Citroën C3 PureTech 110 Bensin 81 2019 jan
Citroën C3 Aircross PureTech 110 Bensin 81 2019 maj
DS 3 Crossback PureTech 110 Bensin 74 2019apr
DS 3 Crossback PureTech 130 Bensin 96 2019 apr
DS 3 Crossback PureTech 155 Bensin 114 2019 apr
Land Rover Discovery Sport Diesel 110 2019 sep
Mercedes A 200 d Diesel 110 2018 dec
Mercedes A 220 d Diesel 140 2018 dec
Mercedes B 200 d (W 247) Diesel 110 2019 feb
Mercedes B 220 d (W 247) Diesel 140 2019 feb
Mercedes GLC 200 d 4Matic Coupé Diesel 120 2019 juli
Mercedes GLC 220 d 4Matic Coupé Diesel 143 2019 juli
Mercedes GLC 300 d 4Matic Coupé Diesel 180 2019 juli
Mercedes GLE 350 d 4Matic Diesel 200 2019 mars
Mercedes GLE 400 d 4Matic Diesel 243 2019 mars
Mercedes GLS 350 d 4Matic Diesel 210 Årsmodell 2019
Mercedes GLS 400 d 4Matic Diesel 243 Årsmodell 2019
Mini One D Clubman Diesel 85 2019 juli
Mini One D Countryman Diesel 85 2019 juli
Peugeot 208 PureTech 75 Bensin 55 2019 juni
Peugeot 208 PureTech 100 Bensin 74 2019 juni
Peugeot 208 PureTech 130 Bensin 96 2019 juni

Som man kan se i tabellen här ovan är det Mercedes som ryckt åt sig ett försprång och redan erbjuder många modeller som klarar Euro 6d. Källa: auto motor und sport.

Här är bilarna som redan nu uppfyller avgasnormen Euro 6d
Dagens mätutrustning för RDE-körning är inte mycket större än en resväska och går att hänga upp på dragkroken.
Annons
Annons
Rulla till toppen