”En extrem Chiron som kan köras över 500 km/h är en möjlighet”

Enligt Bugattichefen Stephan Winkelmann kan det göras. Fast det finns också flera viktiga "men". Är det ekonomiskt försvarbart och vem kan tillverka däcken?
Annons

”En extrem Chiron som kan köras över 500 km/h är en möjlighet”
Bugattichefen Stephan Winkelmann.

Veyron-efterträdaren Bugatti Chiron är imponerande på alla sätt. Det är bara ett litet problem, Chiron är inte ”bäst”.

Det finns en liten irriterande men rysligt duktig biltillverkare i Ängelholm som gör ännu snabbare, lättare och kvickare bilar än de som tillverkas hos Bugatti i Molsheim, Frankrike. Därför vet vi sedan förut att ”toppfartstester inte är prioriterade” hos Bugatti. Det finns nämligen en uppenbar risk att nuvarande Chiron skulle visa sig vara långsammare än Koenigsegg Agera RS – eller Jesko, för den delen.

Som vi alla minns var det i november 2017 som Koenigsegg satte fem nya världsrekord i Nevadaöknen, USA. Däribland världens högsta toppfart för en gatlegal bil med 447,19 km/h.

Men i en ny intervju med sajten Automobilemag.com berättar Bugattichefen Stephan Winkelmann att Chiron kan utvecklas, i flera riktningar. Högre toppeffekt, lägre vikt och bättre aerodynamik. Att passera 500 km/h är fortfarande en möjlighet. Även om det finns ”men” …

Enligt Bugattichefen Stephan Winkelmann behövs det en däcktillverkare som är beredd att anta utmaning med +500 km/h. Och det behövs även en djupdykning i exceldokumenten, är det ekonomiskt försvarbart att utveckla en modell med dessa extrema prestanda?

intervjun med Automobilemag.com berättar också Stephan Winkelmann att man designat en suvmodell. Några kunder har sett den (och gillar designen), liksom en del höjdare i VW-ledningen. Men det finns ingen budget klubbad, inga beslut tagna.

Det kan även bli aktuellt med en taklös variant av Chiron, men det är också beslut som ligger längre fram i tiden. Och de som hoppas på en elbil från Bugatti? De verkar att få vänta ett tag, enligt Stephan Winkelmann.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen