Veyron-efterträdaren Bugatti Chiron är imponerande på alla sätt. Det är bara ett litet problem, Chiron är inte ”bäst”.
Det finns en liten irriterande men rysligt duktig biltillverkare i Ängelholm som gör ännu snabbare, lättare och kvickare bilar än de som tillverkas hos Bugatti i Molsheim, Frankrike. Därför vet vi sedan förut att ”toppfartstester inte är prioriterade” hos Bugatti. Det finns nämligen en uppenbar risk att nuvarande Chiron skulle visa sig vara långsammare än Koenigsegg Agera RS – eller Jesko, för den delen.
Som vi alla minns var det i november 2017 som Koenigsegg satte fem nya världsrekord i Nevadaöknen, USA. Däribland världens högsta toppfart för en gatlegal bil med 447,19 km/h.
Men i en ny intervju med sajten Automobilemag.com berättar Bugattichefen Stephan Winkelmann att Chiron kan utvecklas, i flera riktningar. Högre toppeffekt, lägre vikt och bättre aerodynamik. Att passera 500 km/h är fortfarande en möjlighet. Även om det finns ”men” …
Enligt Bugattichefen Stephan Winkelmann behövs det en däcktillverkare som är beredd att anta utmaning med +500 km/h. Och det behövs även en djupdykning i exceldokumenten, är det ekonomiskt försvarbart att utveckla en modell med dessa extrema prestanda?
I intervjun med Automobilemag.com berättar också Stephan Winkelmann att man designat en suvmodell. Några kunder har sett den (och gillar designen), liksom en del höjdare i VW-ledningen. Men det finns ingen budget klubbad, inga beslut tagna.
Det kan även bli aktuellt med en taklös variant av Chiron, men det är också beslut som ligger längre fram i tiden. Och de som hoppas på en elbil från Bugatti? De verkar att få vänta ett tag, enligt Stephan Winkelmann.