Ferraris första laddhybrid försenad på grund av corona

Coronapandemin har försenat produktionsstarten av Ferraris första laddhybrid SF90 Stradale. SF90 skulle ha börjat levereras under första halvan av 2020 men har nu skjutits upp till i slutet av året istället. Förseningen ska ha haft stor påverkan på Ferraris finanser.
Annons

Produktionsstarten av den 1000 hästkrafter starka superladdhybriden Ferrari SF90 Stradale har inte helt oväntat försenats av landets två månader långa nedstängning från mars–maj på grund av coronapandemin.

Kundleveranser av modellen, som både är Ferraris första laddhybrid och märkets kraftfullaste någonsin med sina 1000 hästkrafter, skulle ha börjat under första halvåret 2020. De första leveranserna kommer nu ske senare i år, rapporterar Auto News.

Ferraris fabriker i Maranello och Modena öppnade upp igen den 8 maj efter att ha varit helt nedstängda sedan 14 mars. Nedstängningen är den längsta i tillverkarens 73-åriga historia.

– Förseningen är den huvudsakliga orsaken till justeringen av mittpunkten av vår vinstprognos för helåret, sa Ferraris vd Louis Camilleri under en telefonkonferens om tillverkarens andra kvartalsrapport enligt Auto News.

Camilleri tillade att Ferrari är ”övertygade att leveranser till våra klienter kommer börja tidigt under det fjärde kvartalet”. Däremot kommer den så kallade inkörningsfasen av produktionen ”oundvikligen” försenas.

Ferrari sänkte sina försäljningsprognoser för i år efter att ha rapporterat om minskade intäkter under andra kvartalet på grund av pandemin. Företagets egna prognos för rörelseresultatet under 2020, EBITDA, har nu justerats ner från 10,8–12,3 miljarder kronor till 11–11,6 miljarder kronor.

Priset på SF90 Stradale ska vara 430.000 euro i Italien, vilket är nästan 100.000 mer än nuvarande dyraste modellen 812 GTS, noterar Auto News, som i Italien går loss för 336.000 euro.

SF90 är med sin turboladdade 780 hästkrafters V8 på 3,99 liter och tre elmotorer på 220 hästkrafter mycket komplicerad att tillverka, menar Louis Camilleri. Vissa viktiga komponenter ska ha försenats och enligt Camilleri är det i nuläget mycket svårt att överkomma problemen med logistikkedjan för att öka produktionen.

Väntetiden på en SF90 Stradale ska nu vara ”betydligt” längre än de 18 månader Ferrari ska ha nämnt under en tidigare telefonkonferens. Det är alldeles för länge, enligt Ferrari.

– Det är uppenbart att vi måste öka produktionen för att minska den, säger Louis Camilleri.

Lanseringen av SF90 i höst ska följas direkt av lanseringen av coupén Roma, ska Ferraris finansdirektör Picca Piccon ha sagt under samma telefonkonferens. Han bekräftade också att två till nya modeller kommer visas under andra halvåret av 2020.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen