Två blir snart tre. Den första N-modellen från Hyundai var i30 N som debuterade 2017. En riktigt körglad och kompetent utmanare i Golf-klassen, men ingen vanlig syn på vägarna.
Helt nyligen fick i30 N en uppdatering av det mildare slaget. Standarmodellen ger fortfarande 250 hk men Performance-versionen hoppade upp med fem kusar till totalt 280.
I år kommer även den mindre i20 N, och den är extra spännande eftersom den bygger på den bilen som Hyundai tävlar med i rally-VM, WRC.
Men redan innan säljstarten av minstingen meddelar Hyundai att familjen utökas med den tredje modellen Kona N.
– Vi är entusiastiska över att få bygga vidare på framgångsreceptet som utvecklats från i30 N, vidare med i20 N och nu till en av våra mest populära SUV-modeller på marknaden, Kona, säger Andreas-Christoph Hofmann, Vice President of Marketing & Product på Hyundai Motor Europe. Tillägget av Kona till N-familjen kommer att ta vårt prestandavarumärke till nästa nivå.
Några exakta data presenteras inte ännu men att Kona N får åttaväxlad våt dubbelkopplingslåda, känd som N DCT, är klart. Den kombineras med en 2,0-liters turbomotor på ännu okänd effektnivå.
Ett gäng prestandafunktioner är dock bekräftat, som launch control.
När Kona N börjar säljas är inte meddelat, men det sker under 2021. Till sist, visste du att Hyundai har ett namn för sina N-ägare, de kallas för ”N-thusiasts”. Fyndigt!