Nya generationen Mercedes Sprinter provkörd: Sätter nivån i klassen

Mercedes populära transportbil Sprinter sätter nivån i hela klassen. Den helt nyutvecklade generationen som lanseras nu hämtar både teknik- och säkerhetsfinesser från Mercedes personbilar – och det märks även på körupplevelsen.

Nya generationen Mercedes Sprinter provkörd: Sätter nivån i klassen

Nya generationen Sprinter är så långt från en stötig gammal lastbil som du kan komma.

När du tar plats i nya Sprinter märks direkt att det här är en helt ny generation transportbil som är betydligt mer personbilslik än tidigare. Tekniknivån, kvalitetsupplevelsen och känslan av att sitta i en ombonad kupé ligger på en helt annan nivå än vad som är vanligt i den här klassen.

Vi kan börja med sätena. Det är nämligen en av detaljerna som Mercedes jobbat mycket med. De måste vara bekväma och ergonomiska med tanke på hur många timmar förarna spenderar i dem varje dag.

Och utvecklingstimmarna har lönat sig. Sätena har bra stöd även under långa jobbpass. Sittpositionen blir upprätt och hög vilket ger bra överblick i trafiken. I kombination med att ratten kan ställas in både i längsled och höjdled – inte alls vanligt i den här typen av bil – är det lätt att hitta en bra sittposition som funkar i många timmar.

LÄS MER: Allt om nya Mercedes Sprinter

Toppmodern automatlåda och ny, framhjulsdriven modell

Automatlåda med upp till nio steg är inte heller något som köparna i den här klassen är vana vid, men det finns i Mercedes Sprinter, och spaken till den sitter på rattstången. Det sparar enormt mycket utrymme i kupén som blir mycket luftigare än om automatlådan hade skötts med en vanlig spak på mittkonsolen.

Fler steg innebär att växellådan oftare kan ligga på helt optimalt varvtal. Det sänker förbrukningen och ljudnivån.

Inte heller med manuell låda är spaken placerad på golvet. Och apropå den manuella lådan: här har Mercedes ingenjörer jobbat hårt för att få spaken att inte "skaka" när bilen körs. Det ökar premiumkänslan, och det gör också flera andra små designdetaljer som hämtats från Mercedes personbilar. Till exempel infotainmentsystemet MBUX och de runda, turbinformade luftutblåsen.

Oavsett växellåda är Mercedes Sprinter väldigt lättkörd – mycket enklare att köra än många kanske tror, trots sin storlek. Styrningen är lätt och de förfinade dieselmotorerna fungerar perfekt tillsammans med automatlådorna. I högre hastighet blir styrningen lite tyngre och bilen känns stabil och säker.

Den bakhjulsdrivna modellen har mindre vändcirkel än den framhjulsdrivna – smidigt i stan!

Den som är orolig för att framhjulsdriften kommer innebära att kraftreaktionerna märks i ratten vid hård kurvtagning kan vara lugn – det finns inga sådana tendenser i annat än extrema farter. Körkänslan med fram- och bakhjulsdrift är i det närmaste identisk på torrt underlag.

Påkostad fjädring ger bra komfort och lastförmåga

Sprinter är robust och pålitlig i alla situationer, både med och utan last, och till skillnad från många konkurrenter har Sprinter en påkostad fjädring med bra karosskontroll. Det märks framför allt på dåliga vägar där Sprinter hanterar ojämnheter och potthål på ett väldigt förtroendeingivande sätt.

Sittpositionen innebär också att det är lätt att se var bilen slutar i trånga utrymmen. Det finns en hel del "king of the road"-känsla med att ratta en Sprinter – du sitter högt och har bra överblick.

Sprinterköparna har många modellversioner att välja på. De allra flesta kommer välja någon av de fyrcylindriga dieselmodellerna, men det finns också en sexcylindrig diesel med 440 Nm. Dessutom kan köparna välja mellan fram-, bak- eller fyrhjulsdrift.

• Framhjulsdrift: Går att få med niostegade automatlådan 9G-TRONIC. Lägre ingångspris. Lastar mer och har lägre lasthöjd än med bakhjulsdrift. Bra grepp när bilen är lätt lastad.

• Bakhjulsdrift: Bättre körkomfort och vändradie – smidigt vid stadskörning. Bättre kördynamik, särskild med släp.

• Fyrhjulsdrift: Bäst grepp på vintern och på dåliga vägar. Bättre kördynamik. Kan kombineras med den sjustegade automatlådan 7G-TRONIC PLUS.

Mercedes Sprinter har modern avgasreningsteknik (bland annat AdBlue, en vätska som omvandlar kväveoxider till kväve och vatten), och dieselmotorerna uppfyller de hårda Euro 6-utsläppskraven.

Detta är tredje generationen transportbil som Mercedes döpt till Sprinter. Första generationen kom 1995 och andra först 2006, så utvecklingscyklerna är lite längre än för personbilar. Det ställer högre krav på att bilen är genomtänkt och "framtidssäkrad" och det stämmer väl in på Mercedes Sprinter. Den är redo för utmaningarna och kraven den kommer ställas inför under många år framöver.

En viktig trend i branschen är att få förare och bil att arbeta som ett väl fungerande team – båda måste vara på topp för att jobbet ska bli effektivt utfört. Där är Mercedes Sprinter en överlägsen "jobbpartner".

Boka din provkörning här

2019 kommer också en helt eldriven version, Mercedes eSprinter. Den passar utmärkt i stadstrafik med många stopp, till exempel vid kökörning och leveranser. Batterierna är placerade långt ned under lastgolvet.

1. Den nya ratten inspireras av Mercedes personbilsmodeller. På rattekrarna finns pekkänsliga plattor som styr instrumentet mitt framför föraren och multimediasystemet MBUX. Du kan alltså "swajpa" för att scrolla precis som i en mobiltelefon.

2. Instrumenten är enkla och snygga. Mitt emellan dem finns en informationsskärm som kan visa allt från navigationsanvisningar till förbrukningssiffror.

3. Här nere på mittkonsolen finns plats för mugghållare. Det finns också ovanpå instrumentpanelen, vid vindrutan.

4. Här visas den största skärmen för multimediasystemet MBUX, som kan styras både med rattreglaget och med hjälp av pekskärmen.

5. De turbinformade friskluftsutblåsen känns igen från Mercedes personbilar.

Fler intressanta detaljer som gör körningen roligare och säkrare

Plats för mobiltelefonen i ett särskilt fack på instrumentpanelen. Det finns också två USB-C-uttag, den nya standarden som många nya mobiler har. Adapter till en "vanlig" USB-kontakt ingår. Det finns också trådlös laddning av mobilen.

Hög kvalitetskänsla på inredning och reglage. Den klassiska "Mercedesstolen", där du ställer in stolen, finns så klart på plats.

Backkamera och 360-gradersvy är ovärderligt när du manövrerar i trånga utrymmen.

Pekskärmen reagerar snabbt och har stöd för svepningar och "nypningar" för att panorera och zooma på kartan.

MBUX är enkelt att använda. Förutom pekskärmen kan det styras med rattknapparna eller med den smarta röststyrningen.

Många motoralternativ och drivlinor att välja på. Totalt finns nya Mercedes Sprinter i fler än 1.700 olika kombinationer.

Här är den pekkänsliga plattan på ratten som kan styra skärmarnas funktioner.

Färgskärmen mellan instrumenten visar viktig information på ett pedagogiskt sätt.

Backkameran sitter monterad på bakluckan och filmar vad som händer när du backar i vidvinkelperspektiv.