Video: Li Mega laddar 10–80% på 10 minuter

El-MPV:n kan ladda med en maximal effekt på en bit över 500 kW. Se videon när den tar sig från 10 till 80 procent på lite över 10 minuter.
Annons

Kinesiska biltillverkaren Li Auto ska innan årets slut leverera sin nya elbilsmodell Mega till kunder. Redan idag finns flera videos på när den tar emot mer än 500 kW vid snabbladdning.

Batteriet i bilen kommer från CATL och heter 5C Qilin. Det klarar laddhastigheter på, som namnet antyder, 5C. Vilket betyder att maxeffekten är fem gånger högre än batteriets kapacitet.

Det innebär att i teorin skulle det gå att fylla ett tömt batteri fem gånger på en timme. Dock kan inte batterierna ta emot så hög effekt kontinuerligt från 0 till 100 procent.

Li Auto Mega är en riktigt lyxig MPV på över 5,3 meter. Luffjädring och annat lull-lull ska göra resan till en komfortdröm.

Det går ändå ruggigt fort vid laddstolpen och på 10 minuter och 36 sekunder har bilen tagit sig från 10 till 80 procent. Och vid 80 procent är laddeffekten bortom 300 kW, inte alls långt ifrån ansiktslyfta Porsche Taycans maxeffekt.

Designen är vågad och ”Mega” ser ut som något man hittar i en science fiction-rulle.

Problemet: det saknas laddare. Som det ser ut idag finns det inte många laddare som faktiskt kan bjuda på tillräckligt med kraft. I Sverige ska Nio öppna laddstationer med 500 kW effekt men dessa ger som mest 660 ampere. I videon ses Li Auto Mega utnyttja över 700.

I Kina är andelen laddare som kan klämma ur sig 500 kW givetvis fler och innan 2024 är över ska Li Auto ha 2 000 laddpunkter som klarar 5C-laddning.

Grundpriset ligger på 559 800 Yuan, kring 800 000 kronor, för Li Auto Mega. För tilfället är den inte tänkt för svenska marknaden. Och nog hade det varit svårt att kränga en kinesisk El-MPV för, med moms och tull, nära miljonen. Men visst ger den habegär, eller?

Video: 10–80 procent på 10 minuter

Annons
Annons
Rulla till toppen