Mercedes kommer håva in tjänstebilister som överger Volvo

Lanserar laddhybrider med dieselmotor när konkurrenten byter till bensin.

Mercedes kommer håva in tjänstebilister som överger Volvo

Nyheten som Mercedes gick ut med i förra veckan kom nog som en överraskning för de flesta. Nästan alla laddhybrider som lanseras idag har bensinmotor – men Mercedes visar nu upp nya laddhybridmodeller med dieselmotor.

Ännu mer intressant blir det eftersom beskedet kom bara några dagar efter att tyska städer fått tillåtelse att förbjuda vissa gamla dieselbilar. Ett besked som ytterligare kommer spä på flykten över till andra bränslen.

Men faktum är att det faktiskt är ganska smart av Mercedes att lansera dieselladdhybrider – av två anledningar.

För det första blir Mercedes nästan helt ensamma om att erbjuda laddhybrider med dieselmotor.

Volvo ska som bekant fasa ut gamla V60 Twin Engine med dieselmotor och ersätta den med nya generationen laddhybrider med bensinmotor.

De nya laddhybridversionerna av Volvo V60 kostar dock över en halv miljon kronor vid lanseringen. Volvo ska lansera billigare laddhybrider senare med framhjulsdrift och trecylindrig bensinmotor, men av någon outgrundlig anledning verkar den drivlinan dröja – och under tiden knappar konkurrenterna in.

För det andra prickar dieselladdhybriderna in en målgrupp som är extremt viktiga för biltillverkarna i allmänhet och Mercedes i synnerhet, nämligen tjänstebilisterna, som ofta kör långt.

Det är inte alltid så lätt för företaget att få ekonomi i en bensinladdhybrid, som är dyr att köpa och har mycket högre förbrukning än en dieselladdhybrid. Den fyrcylindriga dieselmotorn som Mercedes ska använda i C-klass och E-klass som laddhybrider är dessutom modern och hyfsat ren även i verkligheten.

Mercedes har nya laddhybrider på ingång. S-klass med bensinmotor samt C-klass och E-klass med dieselmotor.

Det här kan med andra ord bli en riktigt bra kombination för tjänstebilisten: nollutsläpp i stan (så länge bilen laddas som den ska!), låg förbrukning på långfärd och lågt förmånsvärde för föraren.

Mercedes har verkligen satsat på tjänstebilister de senaste åren. 1997 registrerades 4.626 Mercedes i Sverige, enligt statistik från Bil Sweden. Den siffran var 19.644 bilar 20 år senare och en stor del av den ökningen beror på tjänstebilisterna.

Att köra Mercedes var ganska ovanligt för 30–40 år sedan – nu verkar det nästan stå en Mersa på var och varannan garageuppfart. Och med de nya dieselladdhybriderna kan Mercedes faktiskt ha en riktig succé på gång.

Jag hade dock gärna sett längre räckvidd på el. Mercedes har själva pratat om räckvidd på uppemot tio mil, men de nya modellerna ska inte komma längre än hälften, och det är dessutom siffror från testlabbet. I verkligheten blir siffran ännu sämre. Kom igen!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har mycket hellre dieselmotor än bensinmotor i min laddhybrid.
Ja
314
113
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!