Volkswagens nya elbil heter ID – och ska vara "revolutionerande"

Volkswagens nya elbil heter ID – och ska vara "revolutionerande"

Bara några timmar innan Volkswagen skulle premiärvisa en helt ny elbil på bilsalongen i Paris har den nya konceptbilen läckt ut på nätet. Och nu vet vi också att den heter Volkswagen ID.

Bilen beskrivs av Volkswagen som "lika revolutionerande som Bubblan". Temat för bilen är "Tänk nytt" – detta är alltså resultatet av märkets extremt viktiga nystart efter dieselskandalen.

Volkswagens nya elbil blir först ut på en helt ny plattform som heter MEB och som ska ligga till grund för många kommande elbilar från flera märken i Volkswagenkoncernen.

Elmotorn ger 125 kW (170 hästkrafter) och klarar mellan 40 och 60 mil på en laddning.

När Volkswagen ID sätts i serieproduktion ska den kosta ungefär som en välutrustad dieseldriven Golf, lovar Volkswagen, utan att berätta exakt vilken summa det handlar om. 

Vid sidan om konceptbilen lanserar också Volkswagen en funktion med samma namn. I framtiden får alla ett personligt "Volkswagen-ID" där inställningarna för stolen, klimatanläggningen, radiostationer och navigationssystemet sparas. På så sätt följer inställningarna med föraren mellan olika bilar.

Baktill ser vi att den nya elbilen har texten "I.D." på bakluckan. De smala bakljusen känns inte riktigt igen från andra Volkswagenmodeller – förmodligen är det här något som dyker upp på fler modeller senare. Volkswagens elbilskoncept har blå designdetaljer, för att skilja ut den som en elbil, precis som dagens E-Golf och Golf GTE.

Volkswagen siktar på att ID ska kunna vara helt självkörande 2025. När bilen går in i det autonoma läget dras ratten in, från föraren. Funktionen kallas ID Pilot. 

Bilen ska dock börja säljas 2020, parallellt med Golf.

Den nya elbilen är 15,5 centimeter korare än en Golf på utsidan men axelavståndet är 13 centimeter längre. Eftersom den smarta plattformen och eldrivlinan är mycket mer utrymmeseffektiva än en fossilmotor och en växellåda blir utrymmena bättre. Elbilen har hela 24 centimeter längre innerutrymmen än motsvarande bil med förbränningsmotor.

Fönsterlinjen går ned mot mitten av bilen för att ge bättre överblick. Den enorma vindrutan sträcker sig upp mot taket, som på Tesla Model X, och följs av ett glastak. Fälgarna är designade för att minska luftmotståndet och därmed förlänga räckvidden.

Se också vår tidslinje över Volkswagens kommande elbilar.

På taket finns fyra cirklar, en i varje hörn. Det är lasersensorer för den självkörande tekniken. I fronten finns ingen grill, som på en fossilbil, utan bilen har kunnat designas från grunden som en elbil. 

Interiören beskrivs som futuristisk, men än så länge finns inga detaljerade bilder på den. Bakdörrarna öppnas åt "fel" håll vilket ska ge enklare insteg. Det är oklart om den detaljen hänger med till den produktionsfärdiga bilen.

En klurig detalj är att bilen kan ta emot paket som ägaren beställt på nätet, även när ägaren inte är i närheten. På så sätt kan paketet levereras till bilen istället för att ägaren måste vara hemma och ta emot paketet vid en bestämd tid. Den här funktionen testkörs just nu av Volvo.

Kolla in Volkswagens pressevent från onsdagkvällen här. Du kan också titta på torsdagens presskonferens här.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag gillar vad jag ser!
Ja
354
53
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!