En av de mest intressanta uppstickarna som är på väg att lansera en ny elbil är Lucid Motors. Företaget har hittills inte gjort så mycket väsen av sig, men vi har i alla fall fått se nya modellen Lucid Air, som ska klara över 60 mil på en laddning och där instegsmodellen ska kosta 60.000 dollar.
Företagets utvecklingschef är Peter Rawlinson, som har ett förflutet på Tesla. Han var chefsingenjör med ansvar för Model S. I en intervju med Fox Business kommer han med några intressanta nyheter om Lucid Motors.
Lucid använder inte ett enda Teslapatent
Peter Rawlinson står som uppfinnare på flera av Model S-patenten, som Tesla valde att ”släppa fria” till andra företag för att snabba på omställningen till elbilar. Men trots det har Lucid Motors valt att inte använda några av Teslas patent. Anledningen är att Lucid vill utveckla sin egen teknik som, enligt Peter Rawlinson, ska bli ännu bättre.
En annan anledning att Lucid inte använder Teslas patent är att de bara är fria att använda så länge det görs ”i god tro”. Det är inte helt klart vad det innebär och att prova gränserna tycker Peter Rawlinson verkar dumt.
”Banbrytande” batterikemi
Lucid samarbetar med Samsung SDI för att utveckla batterier som ska degraderas så lite som möjligt. Det innebär att de ska tappa så lite kapacitet som möjligt när de laddas ur och laddas upp. Batterierna monteras hos Lucid och har ett ”avancerat kylsystem”.
”Batterikemin vi har utvecklat tillsammans med Samsung är banbrytande eftersom den är väldigt tålig för upprepad snabbladdning”, säger Peter Rawlinson i intervjun.
Egna butiker
Precis som Tesla ska Lucid ha egna försäljningskanaler i form av showroom och och servicecenter. Peter Rawlinson erkänner att det blir ”utmanande” att starta upp ett helt nytt nätverk med butiker och servicecenter, men säger att de ska växa organiskt när försäljningen börjar ta fart.
Fabrik för 700 miljoner dollar
Lucid ska bygga en stor fabrik i Arizona i tre etapper. Den första kostar 240 miljoner dollar och innebär att Lucid ska kunna bygga uppemot 10.000 bilar årligen med start 2019. Hela fabriken ska vara klar 2022 och då är målet att bygga 130.000 bilar årligen.
Viktigast av allt: Ingen ”Tesladödare”
Lucid brukar beskrivas som en utmanare till Tesla men det håller inte Peter Rawlinson med om. Lucid ser istället Mercedes, Audi och BMW som de främsta konkurrenterna.
”Lucid är ingen Model S-konkurrent, utan den är nästa steg framåt. Jag ser den verkligen inte som någon Tesladödare. Vad vi försöker göra är att skapa nästa generations bil”, säger han.