Ny elbilsladdning testas längs gatorna – ska locka lägenhetsbor

Det finns hundratusentals bilköpare i Sverige som enkelt skulle kunna byta till en elbil redan idag rent räckviddsmässigt – men som inte kan ladda elbilen...

Annons
Annons

Det finns hundratusentals bilköpare i Sverige som enkelt skulle kunna byta till en elbil redan idag rent räckviddsmässigt – men som inte kan ladda elbilen hemma, utan är hänvisade till laddare ”på stan” eller längs vägarna.

Det handlar framför allt om lägenhetsbor som inte har tillgång till en egen parkeringsplats, men det kan ocskå handla om radhusägare i samfälligheter där krånglig byråkrati sätter stopp för elbilsladdning hemma.

Drömmen för många lägenhetsbor är förstås att kunna ladda där bilen parkeras – längs gatan. Det har gjorts tester med lyktstolpsladdning i Sverige, och nu rullas ett nytt system kallat Connected Kerb ut på Borough Road i södra London.

Elbilsladdning längs en enda gata löser förstås inte landets laddproblem men det är ett steg i rätt riktning. Planen är att betydligt fler laddare ska sättas upp längs andra gator. Systemet är inte helt olikt de laddgator som monterats upp i bland annat Stockholm.

Laddarna har en effekt på mellan 3 och 7 kW – det är alltså inga snabbladdare där elbilisterna kan svänga in och ladda 80 procent på en halvtimme, utan planen är att elbilisterna ska parkera över natten och ladda långsamt.

Det stora problemet med Connected Curbs ”laddklumpar” verkar dock vara att de är lätta att snubbla på, och inte särskilt anpassade för att personer med exempelvis rullator eller synnedsättning enkelt ska kunna ta sig förbi utan risk för att snubbla. Men sätts laddaren upp på en stolpe minskas snubbelrisken.

Ny elbilsladdning testas längs gatorna – ska locka lägenhetsbor
Låg effekt, låg kostnad och låg tröskel för att installera – det är planen för Connected Curbs laddboxar. Dock måste gatan grävas upp.
Annons
Annons
Rulla till toppen