Mercedeschefen höll sitt löfte: Här är nya laddhybriderna

Lång räckvidd, hög släpvikt och dieselmotor – kan bli nya svenskfavoriten.

Annons
Annons

Det är inte så länge sedan Mercedes lanserade de nya laddhybridversionerna av E-klass och C-klass. Efter det har även de mindre modellerna A-klass och B-klass fått laddhybridteknik med nära sju mils räckvidd.

Nu kommer även suvarna GLE och GLC som laddhybrider.

Största nyheten både bildligt och bokstavligt är Mercedes GLE 350de. Bokstaven ”d” innebär att den här modellen har dieselmotor, så den som åker på långresa får en lägre förbrukning än om modellen haft bensinmotor.

Mercedeschefen höll sitt löfte: Här är nya laddhybriderna
Ola Källenius lovade tio mils räckvidd i nya Mercedes GLE som laddhybrid – och han verkar ha hållit sitt löfte.

Lång räckvidd

Modellen får ett batteripaket på 31 kWh och en räckvidd på mellan nio och tio mil på eldrift enligt WLTP-körcykeln. Mercedeschefen Ola Källenius höll därmed sitt löfte. Det är betydligt längre räckvidd än tidigare generationer laddhybrider från Mercedes och även längre än nya BMW X5.

Mercedes GLE 350de 4Matic har en fyrcylindrig dieselmotor och fyrhjulsdrift. För den som har bråttom kan batteriet laddas snabbt till 80 procent på 20 minuter. Bilen får också dragkrok och högsta tillåtna släpvikt är 3,5 ton.

En annan intressant detalj är att Mercedes skryter om att bagageutrymmet inte har någon ”puckel” på grund av batteripaketet där under – det är en tydlig hint till biltidningarnas kritik mot Mercedes E 300de. Den har en klumpig och tydlig lasttröskel för att få plats med batteriet.

Systemeffekten blir 320 hästkrafter och vridmomentet ligger på 700 Nm.

Läs också: Provkörning av Mercedes nya dieselladdhybrid

Mercedeschefen höll sitt löfte: Här är nya laddhybriderna

Utmanar Volvo XC60

Även den lite mindre GLC-modellen får laddhybridteknik, men med bensinmotor. Mercedes GLC 300e 4Matic utmanar Volvo XC60 T8 och får även den 320 hästkrafter och 700 Nm totalt.

Här får dock köparna acceptera ett något mindre bagageutrymme på grund av batteripaketet. Dragkrok är tillval och högsta släpvikt är två ton.

Mercedes GLC 300e får en elräckvidd på omkring fyra mil enligt WLTP-körcykeln på grund av ett betydligt snålare batteri än i GLE (13,5 kWh).

Svår start för laddhybriderna

Mercedes första försök till laddhybrider imponerade inte på auto motor & sports testlag. När vi första gången körde Mercedes GLC 350e sköttes inte övergången mellan el- och bensindrift på något snyggt sätt – en viktig detalj i en laddhybrid.

Men vårt första intryck av Mercedes dieselladdhybrid E 300de, med modernare teknik, var betydligt bättre. Läs provkörningen här.

Annons
Annons
Rulla till toppen