EX30 ska hjälpa Volvo att öka försäljningen från 700 000 bilar till 1,2 miljoner 2025. Det berättar Volvo Cars vd Jim Rowan i en intervju med Automotive News.
– Efterfrågan är stark orderböckerna är på rekordnivåer över hela världen. Vi håller ett öga på det förändras på grund av stigande inflation. Just nu ser vi inga avbokningar i våra orderböcker, men Storbritannien verkar lida mer av inflationen våra andra marknader, säger Jim Rowan.
Volvo EX30 beskrivs som en liten suv, men crossover är en mer korrekt benämning enligt vice vd Javier Varela. Den blir nära släkt med Smart #1 och bygger på Geelys nya SEA2-plattform.
Bilen kommer att tillverkas i Kina och främst säljas genom abonnemang.
– Detta kommer att ge oss en mycket yngre demografi som kommer att köpa online. Jag tror inte ens att de kommer att gå till återförsäljaren, säger Jim Rowan.
Som ett led till ökad online-försäljning har Volvo Cars köpt in sig i sajten Carwow.
Volvo EX30 kommer att säljas med flera olika batteristorlekar för at matcha kunderna olika behov och plånbok.