Alrik på Formel E-race: "Mycket mer framtid än Formel 1"

Vår chefredaktör åker på Formel E-tävling och hittar en sport där bilarna sladdar (!) och där stämningen mellan förare och publik är så långt från Formel 1 som du kan komma.

Alrik på Formel E-race: "Mycket mer framtid än Formel 1"
Titta noga så ser du frihetsgudinnan i bakgrunden. Och bilarna susar förbi väldigt nära.

Speedway i Hallstavik, miljardrullning och nya tider. Exakt där stannar mina tankar när jag står på färjan från Brooklyn tillbaka till Manhattan efter årets säsongsavslutning. Förklaringen kommer snart.

Det var en timmes kö till färjan och kanske har jag just snackat med ett utsnitt av Formel E:s publik? Bakom mig det unga paret från England, han svårt racingintresserad och hon på tillfälligt jobb i New York med mycket måttligt intresse. Han håller F1 klart högre men tror att FE kommer att växa snabbt. Hon är positivt överraskad och gillar eldriften, och säger att hon förstår sig på hans intresse lite mer nu.

Framför mig en riktig petrolhead som åker på amerikansk racing så långt årets dagar och budgeten räcker. Nascar är enligt honom helt överlägset. Formel E har en bra bit kvar, men racing är racing och gillar man det så...

Jämfört med Formel 1 är Formel E väldigt billigt och enkelt, små team och lättmekat.

Lite längre fram i kön ett stort gäng från Teslaklubben i Vancouver. Medelålders par som älskar Tesla, som är här för andra året i rad. "Elbilar är framtiden!"

Tre hopp bakåt i kön stod en yngre kille som talade väldigt högt i sin mobiltelefon i minst en halvtimme. Formel E-t-shirt, tekniknörd och förmodligen överintelligent. Ungefär där har vi åskådartyperna här i New York, men mina tankar åker hela tiden till speedway i Hallstavik, på vischan en bit norr om Stockholm. 

Gemytligt, intimt, folkligt. Så långt från hyperhajpade Formel 1 man kan komma samtidigt som världens stora biltillverkare är på plats, samtidigt som pressrummet har plats för 300 journalister och hospitalityavdelningen är knökfylld och riktigt glassig med liveuppträdanden, mat och dryck i generösa lass, gigantiska tv-skärmar, sponsorbord och det "vackra folket." 

Högspänning! Gummihandskar på och den orange stången i bakgrunden har en krok för att dra bort mekanikern om något skulle hända!

Det riktigt fina med Formel E är närheten mellan förare och publik, en avslappnad småskalig känsla. Här kan man gå runt i depån och snacka med förarna. Barnfamiljer dräller runt överallt och avdelningen där företagen visar upp sina vanliga bilar, där man kan köpa mat och Formel E-prylar är också småskalig. Bara det att en helt vanlig barnfamilj har råd att gå in, att man kan hitta en sittplats och se på förare i världsklass – det gör FE väldigt attraktivt.

Ungefär som speedway i Hallstavik.

Samtidigt, Porsches närvaro är väldigt tydlig. Man har bjudit in VIP-gäster, byggt en egen bro, syns tydligt i VIP-avdelningen, har köpt reklamplatser där det står "Porsche. Mission: Future Sportscar."

Detta trots att man inte är med och tävlar. Det är först säsongen 2019/2020 som Porsche ska börja köra i FE, men nu två säsonger tidigare är man alltså här för att visa upp sig, bygga sitt elektriska varumärke.

Lätttillgängligt, vill man ha en intervju är det bara att gå till depån och fånga någon av alla stjärnförare.

Hur viktigt FE är för bilföretagens marknadsföring går nog inte att överdriva. Här gäller det att visa sig modern, som en del av lösningen, hitta de nya kunderna och övertyga de gamla. Miljardrullningen har bara börjat och många är de företag som förstår att på sikt kan det vara smartare att kopplas samman med FE än F1. 

Det svensk-schweiziska jätteföretaget ABB är seriens huvudsponsor trots att man inte säljer något till vanliga kunder. Är man stor inom elkraft är det här en väldigt bra arena att visa upp sig på. FE är alltså framtidens racing. Förhoppningsvis fortsätter den vara tillgänglig även framöver, och inte överhajpad. 

Jag har drällt runt i depån i två dagar, hängt hos Mahindra och snackat med Felix Rosenqvist och hans stallchef Dilbag Gill – utan att tvingats fråga någon PR-person eller fylla i några formulär. Men hur är racingen? Låter det något? Ska F1 vara rädda?

Det går åt 500 kg kolsyreis under en dag, för att kyla batterier och elektronik. Isen har en temperatur på minus 78 grader.

Jag slår mig ner på en VIP-läktare med en Brooklyn Lager i handen och inväntar start. Solen visar ingen nåd, på samma vis som regnet och ovädret lite tidigare obarmhärtigt tvingade  arrangörerna att stänga ner hela evenemanget några timmar. Man befarade stormoväder – men det drog som tur var förbi på lite distans.

Starten går, det syns på en av de stora tv-skärmarna. Helt plötsligt har kopplet av bilar kommit till den sektionen av banan där jag sitter, de hörs inte på håll men när de väl är här låter de ilsket, ylande. Motorerna viner, däcken skriker och sedan försvinner hela kopplet bilar och det är tyst igen.

Så visst låter Formel E, men det är inte ett ljud som tränger igenom hela kroppen eller som gör hörselkåpor helt nödvändiga. Ljudet är inte grejen, om man säger så.

Artikelförfattare Alrik Söderlind och superstar Felix Rosenqvist.

Racingen då? Det som är härligt med FE är att däcken inte greppar fantastiskt bra utan bilarna lever, sladdar, tappar fäste. Förarna tvingas att jobba med det man har och än så länge är teamen mycket mer jämbördiga än i Formel 1. Det är fler omkörningar, fler överraskningar, ännu tätare racing.

Om sedan stadslopp ger den bästa racingen med mycket gasa – bromsa, hårnål – gasa är en annan sak. Men att se på racing i stadsmiljö är härligt och här kan F1 aldrig konkurrera. Och när kostnaderna skenar i F1, dominanterna segrar ihjäl de små teamen samtidigt som bilmärke efter bilmärke dyker upp i FE kan man ana sig till var framtiden finns.

Inte lika spektakulärt, högljutt och hypat som F1 men väldigt mycket mer framtid.


Formel E-säsongen 2018/19

Den kommande Formel E-säsongen inleddes med officiella försäsongstester gemensamma för alla team i spanska Valencia i mitten av oktober. Utöver dessa testdagar har fabriksstallen – de som bygger egna bilar – 15 testdagar att hushålla med.

Tävlingskalendern startar sedan med nykomlingen Saudiarabien för att därefter fortsätta till den afrikanska kontinenten. Kinesiska Sanya i slutet av mars innebär ytterligare ett race i en stad som vi inte sett tidigare, men årets höjdpunkt blir Monaco. Denna säsong kommer Formel E-gänget nämligen för första gången att köra på hela den ikoniska GP-slingan som F1-folket vanligtvis använder i Monte Carlo. Då kommer vi alltså att få en direkt varvtidsjämförelse mellan Formel E och kungaklassen. Urläckert! 

Säsongen avslutas återigen med dubbelrace i New York – se till att tajma det om du är en av alla dem som ändå ska till NYC sommaren 2019!

Försäsongstester: 16–19 oktober 2018, Valencia, Spanien

Race 1. 15 december 2018, Ad Diriyah, Saudiarabien
Race 2. 12 januari 2019, Marrakesh, Marocko 
Race 3. Tillkännages senare
Race 4. 16 februari 2019, Mexiko City, Mexiko
Race 5. 10 mars 2019, Hongkong
Race 6. 23 mars 2019, Sanya, Kina
Race 7. 13 april 2019, Rom, Italien
Race 8. 27 april 2019, Paris, Frankrike
Race 9. 11 maj 2019, Monte Carlo, Monaco
Race 10. 25 maj 2019, Berlin, Tyskland
Race 11. Tillkännages senare
Race 12. 13 juli 2019, New York, USA
Race 13. 14 juli 2019, New York, USA

Här är teamen

Supportklassen: Jaguar I-Pace eTrophy

Underhållningsvärdet höjs ordentligt inför säsongen 2018/19 när Formel E-klassen får en lämplig supportklass i form av Jaguar I-Pace eTrophy.

Som namnet antyder ligger Jaguars Tesla Model X-utmanare I-Pace till grund för serien. Klassen blir världens första helelektriska racingserie med produktionsbilar, då man ser ut att hinna före den Tesla-baserade Electric GT-serien, som också ligger i startgroparna för att dra igång i närtid. Den fyrhjulsdrivna elsuven väger närmare två ton, drivs av sammanlagt 400 hästar, och gör noll till hundra på 4,5 sekunder.

Man räknar med 20 bilar till start i de 20–25-minuter långa racen, vilket betyder att förarna kommer att få jobba hårt för att inte överhetta de gatlegala Pilot Super Sports-däcken från Michelin som klassen använder. Bilens inställningar kommer att vara högst begränsade – allt för att försäkra sig om ett så jämnt fält som möjligt. Men det kostar en del.

Raceversionen av I-Pace går lös på 2,4 miljoner kronor – sedan tillkommer driftkostnaden med omkring det dubbla per säsong. 

Vi vet ännu ganska lite om vilka som faktiskt ska köra bilarna, men IndyCar-meriterade engelskan Katherine Legge är i alla fall klar för klassens premiärsäsong.

Jag älskar Formel E!
74
35