Ny svensk motorbana på gång – här är eldsjälen bakom projektet

En bit utanför Eskilstuna pågår bygget av en helt ny motorbana som ska locka racingfans från hela Mellansverige.

Ny svensk motorbana på gång – här är eldsjälen bakom projektet
En vision blir verklighet, eller snarare flera. Motorbana, mässområde, industrilokaler, utbildningsanläggningar, mountainbikespår. Allt och lite till ryms på det totalt 54 hektar stora området.

Suget efter en motorbana med närhet till Stockholm är enormt. Flera projekt har inletts de senaste årtiondena för att snart falla av olika anledningar. Men nu har Eskilstuna något på gång. Den lilla anläggningen Gröndal byggs ut rejält och byter namn till GTR Motorpark.

"Egentligen är motorbana och motorpark fel namn, detta är en track resort", förklarar projektledaren Johan Heggblad.

"Verksamhetsmässigt kommer kanske fem till tio procent att utgöras av motorsport, resten av beläggningen på anläggningen kommer utgöras av andra aktiviteter som mässor, testverksamhet för fordonsindustrin och förarutbildning."

Bilden av en multanläggning blir alltmer tydlig, speciellt om man räknar in industrilokalerna som kommer att hyras ut till företag, konferensdelen, restaurangen och MTB-spåret.

"Ingen yta ska stå oanvänd. Den stora parkeringen kan användas för utomhusmässor och Cykelförbundet är med och tar fram slingan i skogen."

Johan Heggblad har många järn i elden. Han är också verksam inom tävlingledning för svensk racing.

Miljöskäl har många gånger varit fallgropen för dylika projekt. Men här har man tagit höjd för detta redan från start. Förutom att mycket av fyllnadsmassor och byggmaterial är återvunnet ska den första byggnaden (flera är under planering) vara försedd med solcellspaneler. Och det kommer finnas laddplatser för elbilar. Bullerproblem har lösts genom att lägga bansträckningen lågt, med kullar som omgärdar området.

"Återanvändingen av material från järnvägsrenoveringen här i Eskilstuna, med 60.000 ton grus och 10.000 sliprar, har gjort att det som skulle ha blivit avfall istället ger en positiv koldioxideffekt. Att kostnaderna hålls nere är en härlig bieffekt", säger Johan Heggblad.

Han har varit aktiv inom svensk motorsport under lång tid och har vid sidan av GTR Motorpark även åtaganden inom tävlingsledningen för olika motorsportklasser. Han har ett fritt tankesätt och ingen idé är för galen för att testas – och sedan förverkligas.

Järnvägen utanför Eskilstuna renoveras och över 10.000 slipers byts ut. De gamla återvinns på GTR Motorpark som utfyllnad och för att hårdgöra ytor.

Ett antal finansiärer och samarbetspartners har redan knutits till GTR Motorpark. Superentreprenören tillka ägaren till avgassystemsföretaget Ferrita, Micael Ljungström, syns ofta på byggarbetsplatsen.

"Vi säljer depåboxar och tar in hyresgäster till industrilokalerna, men det finns alltid utrymme för fler sponsorer, samarbetspartner och investerare", inflikar Johan.

Från Stockholm är det 22 mil till Mantorp Park och 25 mil till Gelleråsen Arena. Körningen till Gotland Ring är blott elva mil, men kräver som bekant en dyr båtresa. Sträckan till GTR Motorpark är tolv mil och resan går till största del på motorväg.

Trackdayfantaster har alltså något spännande att se fram emot. Går allt planenligt sker invigningen av den första etappen (2 km) under 2020. Hela sträckan på 3.250 meter ska vara klar året efter.

Elias och Joakim jämför karta med terräng, samtidigt som Johan Heggblad berättar. "Den här kurvan kommer bli helt sjukt häftig! Banan har gott om höjdskillnader som gör den utmanande."

Missa inte våra motorklipp: