Läsarbrev: ”Ni måste ha fått ett måndagsexemplar av Tesla”

Har du några frågor som behöver svar?
Mejla oss på: redaktionen@automotorsport.se

FRÅGA Hej! Jag läste nyss er artikel om elsuvarna EQC, e-tron och Model X i ams nummer 23/2019, men på vissa punkter kan jag inte alls känna igen mig i er beskrivning av Model X. 

Jag har aldrig åkt i EQC, och endast ett fåtal km i e-tron, men äger nu en Model X från oktober 2017, och är extremt nöjd just med ljudnivån och fjädringen som ni gav bottenbetyg. Jag har luftfjädring och "normalprofildäck". Min bil är knäpptyst, vindbrus existerar inte alls, och fjädringen är helt otroligt absorberande utan att vara det minsta fladdrig eller gungig. Den sväljer allt från asfaltskanter till hål och räfflade mittlinjer nästan utan att man märker det. Som att köra på moln helt enkelt. Hade er testbil stålfjädrar? Jag har hört att de inte är bra, och de har ju utgått nu. Det ska sägas att min referensbil är en Ford Mondeo från 2010. Den hade en hård och stötig fjädring men tenderade ändå att kränga en del i tvära kurvor. Tyckte ljudnivån (vind + däck) var okej, men inte i närheten av Teslans. 

Vad gäller säteskomforten tillhör (som tur är) min Tesla en av få bilar jag klarar att sitta längre än 20 mil i utan att få kramp både här och där. Saab 9-5, Ford Mondeo, och vår Tesla är bilar jag klarar långfärdskörning i. (Vi kör över 100 mil två–tre gånger per år.) Ingen Volvo, från 240 till V60, klarar jag mer än 20 mil i, för att inte tala om Tesla Model S 2013/14 utan uppgraderade säten. Hemsk! Jag har aldrig åkt långt i vare sig Audi eller Mercedes så kan inte uttala mig där, men kan hålla med om att e-tron är den mysigaste bilen av dessa tre. 

Men ni måste nästan ha fått ett måndagsexemplar av Tesla. (Finns ju en del sådana tyvärr …) Körde en Model X-hyrbil en gång och den hade högre vägljud och vindbrus från ena fönstret som tydligen inte var helt tätt.

/Daniel

 
 
 
 

"Måndagsexemplar" av Teslor är vi däremot väl bekanta med. Vi har fått ut ganska många testbilar från Tesla som det har varit diverse fel på, bland annat dålig passform på lister runt de främre sidofönstren.

SVAR: Hej Daniel, tack för ditt mejl. Vad bra att du gillar din Tesla X och trivs i den, det är ju faktiskt något av det viktigaste för huruvida man känner sig nöjd eller inte med sin bil. När det gäller den aktuella testbilen kan jag inte minnas att det var några fel på eller problem med den. "Måndagsexemplar" av Teslor är vi däremot väl bekanta med. Vi har fått ut ganska många testbilar från Tesla som det har varit diverse fel på, bland annat dålig passform på lister runt de främre sidofönstren. Detta är tyvärr utmärkande för Tesla jämfört med testbilar från andra märken där det inte alls är problem lika ofta. 

Bilen hade luftfjädring eftersom det numera är standard och vi kunde justera hårdheten i dämpningen, vilket inte var möjligt tidigare. Som biltestare får man en ganska unik erfarenhet och förmåga att kunna jämföra bilmodeller med varandra. Vi kör ofta hundratals olika bilar varje år. Vi har också fördelen av att kunna hoppa mellan bilarna kontinuerligt, under testdagarna till och med flera gånger samma dag. Då får man perspektiv och kan göra jämförelser som är svåra för vanliga konsumenter/ägare att göra. När man kör en bil länge börjar man vänja sig och man blir till slut lite hemmablind. 

Fjädringskomfort kan vara en smaksak, precis som sittkomfort, även om vi har bekvämlighet som ledstjärna när vi sätter fjädringsbetyg. Därför röstar vi fram betyg i testlaget när det gäller subjektiva bedömningar så att det inte bara är en persons åsikt som kommer fram.

Jag kan hålla med om att luftfjädringen i Model X, speciellt den uppdaterade fjädringen, har en bra dämpning och sväljer ojämnheter på ett snyggt sätt. Däremot är vi i testlaget eniga om att Model X lider av en hel del karossrörelser, att den nickar i längsled och vickar i sidled när den reagerar på underlaget. Vi upplever den också som aktiv och närvarande i fjädringen. Detta är jämfört med konkurrenterna som vi bedömer har bättre karosskontroll och en fjädrings/chassikalibrering som är lugnare och mer komfortabel. 

När vi utvärderar fjädring kör vi bilarna på samma speciella sträcka utvald för ändamålet, och direkt efter varandra för att kunna utröna skillnader och göra jämförelsen så bra som möjligt.

Ljudnivån är en mer svartvit historia. Där gör vi både objektiv mätning av buller och noterar subjektiva intryck. Återigen mäter vi alla bilar på samma väg och samtidigt under samma förutsättningar. Som du kan se i testet (databladet) är Model X klart bullrigare än Mercan och Audin. Jag vill minnas att de subjektiva intrycken sade att det handlar om att både väg/däckljud och vindbrus är klart mer framträdande i Tesla. 

Sedan kan det vara värt att veta att konkurrenten i detta fall, Audi e-tron, är en av de tystaste bilar vi har testat de senaste åren. Jag tror spontant att det bara är Bentley Bentayga som varit tystare. Hoppas att detta gör att du förstår bättre hur vi kommit fram till våra slutsatser i tidningen. Och jag hoppas att du fortsätter att trivas i din Model X!

/John Eriksson