Nu kan du köra Sveriges Nürburgring – så mycket kostar det

Gotland Rings Sydslinga har äntligen öppnat vilket betyder att Sverige har fått en 7,3 km lång racerbana med tydliga likheter med banornas bana – Nürburgring!
Annons

Blinda krön, en karusell, toppfarter på över 300 km/h, vackra vyer och en höjdskillnad på 30 meter. Det bjuder den 4,1 km långa nya Sydslingan på.

”Vi har absolut hämtat inspiration från världens bästa bana, Nürburgring, men vår bana är säkrare, bredare och mycket närmare!”, säger Alec Arho-Havrén som är den drivande huvudkraften och bandesignern bakom Gotland Ring.

Racerbanan är dessutom byggd med mycket miljötänk, enligt uppgift världens mest miljömässigt hållbara. 

Redan nu har man öppnat för trackdays och det går att komma förbi och köra flera dagar i veckan som privatperson, antingen bara ett varv eller hel- eller halvdagar. Man kan också hyra in sig i en Ringentaxi och få en rejäl förarutbildning på plats. Till skillnad från ”Ringen” blandar man inte mc och bilar samtidigt, av säkerhetsskäl.

Nu kan du köra Sveriges Nürburgring – så mycket kostar det
Nu kan du köra Sveriges Nürburgring – så mycket kostar det

Tillsammans med den tidigare norra slingan kan man nu bygga samman fyra olika banslingor på 7,3, 6,0, 4,1 och 3,1 km.

Men det kommer inte att stanna här, planer och mark finns för att förlänga ytterligare till en 11,5 km lång bana. Det ligger dock några år framåt i tiden. Man ska givetvis även tävla på Sydslingan och i princip skulle säkerheten och dimensionerna räcka till för en F1-certifiering. Men det ligger också en bit in i framtiden.

Man får ta i rätt bra om man ska klara den långa 7,3-km-slingan på under tre minuter. Många som kört banan tycker att den är mer utmanande än Spa och att den påminner mycket om Nürburgring, med sin slingrande känsla av landsväg genom natur, och att den inte, som de flesta andra, är en utslängd slinga på en stor åker.

Har du något bättre för dig i sommar än en tur till Gotland?


Vi var på plats under slutfasen av bygget. Titta på intervjun med mannen bakom Gotland Ring: Alec Arho-Havrén.

PRISLISTA – KÖR SJÄLV!

En dag, Nordslingan: 2 100:–
En dag, Sydslingan: 2 800:–
En dag, hela banan: 3 250:–
20 minuter: från 500:–
2 x 20 minuter: från 1 000:–
Turistvarv med egen bil, hela slingan 350:–/med instruktör 500:–
Ringentaxi ett varv med snabb sportbil: från 1 500:–
Ytterligare förare: 650:–
Passagerare: 350:–
Instruktör, en timme: 2 500:–
GP-coaching med Alec Arho-Havrén (teori och praktik): 9 600:–
Säsongskort, lågsäsong: 15 800:–
Säsongskort, högsäsong: 22 000:–

Läs mer på www.gotlandring.com

 

Annons
Annons
Rulla till toppen