ALFA ROMEO TONALE
• KOMMER FÖRST SOM MILDHYBRID MEN SENARE ÄVEN SOM LADDHYBRID OCH DIESEL • BYGGER PÅ TEKNIKEN FRÅN JEEP COMPASS. • EN SPECIALVERSION INLEDER
Fem långa år efter den senaste lanseringen, då av Stelvio, är det äntligen dags för Alfa Romeo att presentera en helt ny modell i form av Tonale. Det är en suv i Tiguanstorlek med märkestypisk design, modern inredning som andas kvalitet och med drivlinor på upp till 275 hk i den fyrhjulsdrivna laddhybridversionen. Provkörning i nästa nummer!
BMW iX M60
• STARKAST OCH SNABBAST BLAND TILLVERKARENS ELBILAR • 619 HK OCH UPP TILL 1 100 NM. • 0-100 KM/H PÅ 3,8 SEKUNDER
Det finns en ny kung på tronen bland BMW:s elbilar: monstruösa iX M60 avsätter sedanen i4 M50 som tillverkarens mest kraftfulla alternativ. Med en motor på framaxeln och en på bakaxeln genererar M60 massiva 619 hk. Dessutom produceras inte mindre än 1 100 Nm i launchläget.
I normalläget är det dock inte mycket mindre än så (1 015 Nm). Trots sin tyngd accelererar bilen till 100 km/h på bara 3,8 sekunder och har en toppfart på 250 km/h. Energin kommer från ett batteri på 111,5 kWh. Den maximala räckvidden är 561 km, om man kör försiktigt förstås.
BMW 2-SERIE ACTIVE TOURER LADDHYBRID
• ANTINGEN 245 ELLER 326 HK • ELRÄCKVIDD UPP TILL 90 KM • FYRHJULSDRIFT
BMW utökar laddhybridutbudet för Active Tourer med 230e. Både 225e och 230e är fyrhjulsdrivna eftersom elmotorn driver bakaxeln. I båda fallen finns en trecylindrig turbobensinare under huven, med antingen 136 eller 150 hk.
CITROËN C5 X
• TRE- OCH FYRCYLINDRIGA TURBOBENSINMOTORER MED ANTINGEN 131 ELLER 181 HK • ÄVEN SOM LADDHYBRID MED 224 HK
Citroën återupplivar sin mellanklassmodell med en lyckad blandning av kombi- och suvattribut. Som sig bör i en bil från denna tillverkare har man lagt största möjliga fokus på generösa utrymmen och grandios komfort, även utan hydropneumatik. Cockpiten domineras av en bred pekskärm som försvårar handhavandet en aning. Grundversionen drivs av en trecylindrig motor, de andra av antingen en fyrcylindrig eller av en laddhybriddrivlina. Som tillval kan man beställa sin C5 X i svart- och vitmetallic samt i ett antal gråtoner. Som standard lackeras bilen i Magnetic blå – även det en metalliclack.
FIAT E-ULYSSE
• TVÅ BATTERISTORLEKAR: 50 OCH 75 KWH • TVÅ KAROSSLÄNGDER • ANTINGEN SJU ELLER ÅTTA SÄTEN
Helelektriska Ulysse (110 kW) är inte direkt en ny bil utan snarare en gammal bekant i form av Opel Zafira Life och Toyota Proace Verso, men vi känner den även som Citroën Spacetourer och Peugeot Traveller som båda har lägre instegspriser.
FORD TOURNEO CONNECT
• FÖR FÖRSTA GÅNGEN MED FYRHJULSDRIFT (TILLVAL) • MED FEM ELLER SJU SÄTEN • TEKNISKT IDENTISK MED VW CADDY
I samband med modellbytet lämnar Ford sin egen väg inom segmentet och jobbar istället tillsammans med partnern Volkswagen. Tourneo Connect är med andra ord inget annat än en diskret modifierad VW Caddy. Därför kan man för första gången beställa sin Tourneo med fyrhjulsdrift och välja mellan fyra utrustningsnivåer, bensin- och dieselmotorer från 102 till 122 hk, dubbelkopplingslåda som tillval och upp till 19 assistanssystem.
JAGUAR F-PACE
• SPORTVARIANT MED DIESEL- OCH BENSINMOTORER • NY RADSEXA SOM MILDHYBRID • ALEXASPRÅKSTYRNING
Till modellår 2023 erbjuder Jaguar sin F-Pace i två dynamiska varianter med ny radsexa: 300 Sport drivs av en treliters dieselmotor som producerar 300 hk och 400 Sport av en lika stor bensinmotor med 400 hk. Båda motoralternativen är mildhybridiserade. Samtliga F-Pace-modeller använder sig nu av Alexaspråkstyrning.
”OMKÖRNINGEN”
I den bästa av världar står lyckan den djärve bi och i elbilspionjärernas tidevarv verkar det onekligen vara så. Visst, det är snart 18 år sedan bilföretaget Tesla grundades och tio år sedan Model S gjorde sin debut, men det är fortfarande nybyggaranda för de konventionella bilföretagen. Koncernen som kanske gjort förvandlingen allra bäst är Hyundai/Kia som ledigt är nummer två bland elbilarna i USA och nu satsar hårt även på lite dyrare modeller med sitt Genesismärke. Och det är nu bekräftat att märket kommer till Europa!
GENESIS GV60
• 800V-ARKITEKTUR • TEKNIK FRÅN KIA OCH HYUNDAI • UPP TILL 470 KM RÄCKVIDD
E-GMP-arkitekturen med 800V från Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 bildar även grund för nya Genesis GV60. Den 4,52 meter långa crossovercoupén finns i två fyrhjulsdrivna varianter där grundversionen har 218 hk på bakaxeln och 101 hk på framaxeln. Toppmodellen har istället två elmotorer på 218 hk som under en kort tid kan ge 245 hk.
GENESIS G80 ELECTRIFIED
• 370 HK • FYRHJULSDRIFT • LADDAR FRÅN 10 TILL 80 PROCENT PÅ 22 MINUTER
Tillverkarens första modell med förbränningsmotor, G80, finns nu även tillgänglig med helelektrisk drivlina. Precis som G60 använder sig elsedanen av koncernens 800V-arkitektur som lovar hög laddeffekt och kortare laddstopp. Den fem meter långa, fyrhjulsdrivna lyxbilen drivs av två elmotorer med 185 hk och 350 Nm var.
KIA NIRO
• KOMMER SOM HYBRID, LADDHYBRID OCH ELBIL • NIRO EV MED 80 KW LADDEFFEKT
Namnet stannar kvar men designen byter från diskret till extrovert. Precis som förr består motorutbudet endast av elektrifierade drivlinor. Som hybrid genererar Niro 141 hk och som laddhybrid med starkare elmotor (85 hk) sammanlagt 183 hk. Den elektriska räckvidden anges till 65 km enligt WLTP-cykeln. Helelektriska Niro EV med 205 hk och ett batteri på 64,8 kWh har istället en räckvidd på 463 km.
KIA SPORTAGE LADDHYBRID
• 265 HK • FYRHJULSDRIFT • 70 KM ELEKTRISK RÄCKVIDD
Kia utökar Sportageserien med en laddhybrid, där en 1,6-liters turbobensinare arbetar tillsammans med en elmotor på 92 hk för en sammanlagd systemeffekt på 265 hk. Laddhybridens 13,8 kWh-batteri laddas hemma med maximalt 7,2 kW. Från 10 till 100 procent tar 1 timme och 45 minuter. Fyrhjulsdriften (standard) har dessutom ett speciellt körläge för bästa grepp på halt underlag.
MERCEDES EQE
• LANSERAS MED TVÅ MOTORALTERNATIV: EQE 350+ SAMT EQE 43 4MATIC • RÄCKVIDD UPP TILL 654 KM • FRÅN 798 000 KRONOR
Nya Mercedes EQE bygger på samma arkitektur som EQS, men är med en längd på knappt fem meter något kortare än flaggskeppet och har dessutom färre batterimoduler (90,65 kWh). Laddeffekten är dessutom lägre (170 kW) och räckvidden lite kortare (654 km). Den breda Hyperscreenskärmen kan till en början endast beställas i 43 4Matic.
MERCEDES-AMG SL 43
• FYRCYLINDRIG TURBOMOTOR MED 381 HK OCH 48V-MILDHYBRIDISERING • ELEKTRISK TURBO • 0-100 KM/H PÅ 4,9 SEK • TOPPFART 275 KM/H
Mercedes-AMG SL 43 drivs av samma fyrcylindriga M-139-motor som även finns i de kompakta AMG-modellerna, men här med en smal elmotor i turbon mellan kompressorn och turbinen som ska förbättra motorresponsen.
MERCEDES T-KLASS
• FRÅN 299 900 KRONOR • EN VERSION MED LÄNGRE AXELAVSTÅND OCH SJU SÄTEN SAMT HELELEKTRISKA EQT FÖLJER SENARE
I samband med Citans generationsväxling byts personbilsversionens namn till T-klass. Därmed ställer man naturligtvis högre krav på modellen och möts av finare material på insidan och ett tygklätt bagageutrymme. Tekniskt bygger T-klass fortfarande på Renault Kangoo med bensin- och dieselmotorer från 95 till 131 hk.
NISSAN ARIYA
• ELBIL • FRAM- ELLER FYRHJULSDRIVEN • TVÅ BATTERISTORLEKAR
Med Ariya lanserar elbilspionjären Nissan (Leaf) äntligen sin andra elbil. Nykomlingen har den nya CMF-EV-plattformen och spekulanter kan välja mellan två olika batteristorlekar (63 eller 87 kWh), fram- eller fyrhjulsdrift samt effektuttag på mellan 218 och 320 hk. Räckvidden för den framhjulsdrivna modellen med stort batteri anges till 520 km. Det fyrhjulsdrivna alternativet sprintar från 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder. Toppfarten är 200 km/h.
”Porsches prilliga prispolitik”
En 911 med rutig klädsel, den breda Turbokarossen och en ankstjärt på motorluckan – hur smakligt låter inte det? Vilken trevlig retromodell, tänkte jag. Sedan såg jag specen, och framför allt prislappen. 2 960 000 kronor. Det är inte lite pengar. Tvärtom, det är rätt saftigt.
Faktiskt så mycket att du istället kan köpa en 911 Turbo (som har 30 hk mer än Sport Classic och dessutom fyrhjulsdrift) och en 718 Cayman GTS 4.0. Eller en 911 GT3 – och få en dryg miljon kronor över.
Visst är det härligt med nostalgi, och de 1 250 exemplaren lär gå åt snabbt, men för mig känns det helt knäppt.
PORSCHE 911 SPORT CLASSIC
• BEGRÄNSAD TILL 1 250 EXEMPLAR • STARKAST BLAND ALLA MANUELLA 911:OR • FRÅN 2 960 000 KRONOR
Efter 13 år är det återigen dags för Porsche att lansera en Sport Classic-variant av 911. Specialmodellen har Turbos breda kaross, en fast monterad ankstjärtvinge och lackeras i den exklusiva kulören sportgrå metallic. Insidan är inredd med sportstolar som har draperats med pepitarutig tygklädsel. Sport Classic drivs av en 3,7-liters boxermotor som producerar 550 hk och leder kraften till bakdäcken via en manuell växellåda. Köpare får även chansen att köpa en passande kronograf till bilen.
RANGE ROVER
• ÅTTACYLINDRIGA BENSINMOTORER FRÅN BMW • SOM TILLVAL MED LÅNGT AXELAVSTÅND OCH SJU SÄTEN • FRÅN 1 747 900 KRONOR
Ingen annan suv av Range Rovers magnitud (2,5 ton, mer än fem meter lång) känns lika elegant som originalet. Motorutbudet består av två laddhybrider med antingen 440 eller 510 hk vars batteri på 31,8 kWh ger en elektrisk räckvidd på 100 km samt diverse diesel- och bensinmotorer med effektuttag mellan 249 och 530 hk.
”Ett någorlunda klimatsmart val”
Om jag fick mängder med pengar tänker jag att jag utöver ett par förbränningsdrivna sportbilar skulle ha ett motorovägslokomotiv som går på enbart el. För de gångerna resan inte är målet. Porsche Taycan Cross Turismo eller BMW i4 skulle det bli. Räckvidden gör att jag velar angående Taycan. En annan sak som får mig att tveka är Range Rover. Makalös pondus utan korpulent grill. Lagom maffig och så går den att få med V8. Nej, nu börjar tankarna vandra. Jag vill ju göra ett någorlunda klimatsmart val…
SKODA ENYAQ IV COUPÉ
• OPTIMERAD AERODYNAMIK (cw 0,23) • 62 ELLER 82 KWH • FRÅN 180 TILL 299 HK
Gillar du färg? Den helelektriska suvcoupén Enyaq iV finns nämligen även i Phoenix orange.
Andra specialiteter är ett standardmonterat panoramaglastak och den fyrhjulsdrivna toppmodellen RS som ger 299 hk från två elmotorer. Några större minus gällande kupé- och bagageutrymmet? Nästan inga alls.
SKODA KAROQ
• DISKRET FACELIFT • TRE UTRUSTNINGSNIVÅER • HELT UTAN ELEKTRIFIERING
Skodas kompakta suv (4,38 meter) är ingen särskilt spännande modell, men inte desto mindre mycket vardagsduglig och utrustad med smarta lösningar som enkelsäten i andra raden och fällbart ryggstöd på den främre passagerarstolen.
Faceliften betyder mindre designändringar, uppdaterad utrustning och assistanssystem utan att den får föregångaren att kännas gammal. Motorutbudet består uteslutande av bensin- och dieselmotorer och elektrifiering saknas helt.
”Snyggaste kompaktsuven är…”
Kia Sportage har verkligen gjort en design-resa av megaformat. De två första generationerna från 90- och 00-talen var otroligt tama och anonyma skapelser båda två. Men sedan! Bättre och bättre, och generation fem, som nu hittat ut på gatorna, är riktigt cool! För 20 år sedan hade knappast Alfa Romeo trott att Tonale skulle få sådan konkurrens från Sportage i just den grenen. För övrigt är koreanska Genesis intåg uppfriskande. ALLA nya märken i Europa behöver kanske inte vara kinesiska.
SSANGYONG KORANDO E-MOTION
• 190 HK, 339 KM RÄCKVIDD • LADDEFFEKT 80 kW
Nya elektriska Korando är en talangfull elbil från suvspecialisterna Ssangyong med hög vardagsnytta, lågt pris och smarta laddfunktioner.
SUZUKI S-CROSS
• OMFATTANDE FACELIFT • SEXSTEGAD AUTOMATLÅDA • ÄVEN MED FYRHJULSDRIFT
Även om S-Cross skiljer sig markant från föregångaren är det ”bara” en facelift snarare än ett modellbyte vi talar om.
Interiören, måtten och motorutbudet är nämligen likartade. Cockpitens viktigaste ändring är en ny infotainmentskärm och många nya assistanssystem.
SUZUKI VITARA HYBRID
• AUTOMATISERAD 6-VÄXLAD LÅDA • FYRHJULSDRIFT SOM TILLVAL
En 102-hästars sugmotor kombineras med en elmotor på 34 hk för en systemeffekt på 115 hk. Kraftöverföringen sker via en automatiserad växellåda, fyrhjulsdrift kostar extra.
TOYOTA BZ4X
• FRAM- ELLER FYRHJULSDRIVEN • 205 ELLER 218 HK • LADDEFFEKT PÅ 150 KW
Väl insatta Toyotalärjungar avkodar det kryptiska namnet till en eldriven suv i RAV4-format. bZ4X har ett mycket långlivat batteri: Toyota garanterar minst 70 procents kapacitet även efter 100 000 mil eller tio år – så länge man kontrollerar batteriet årligen hos en Toyotahandlare.
Pionjär på efterkälken
Jag hade försiktiga förhoppningar när Toyota meddelade sitt deltagande på elbilsmarknaden. Men tog världens största biltilllverkare sats och sprang om hela fältet? Icke. Snarare nöjde man sig med medelmåttighet. Specen på bZ4X matchar VW ID.4, en elbil som förvisso duger för många. Tekniskt känns den dock redan gammal jämfört med Hyundais/Kias bilar. Hur länge till kommer 150 kW-laddning att kännas gångbart?
Än värre blev det i maj då det framkom att Toyota verkar ha gjort samma miss som koreanerna: bZ4X saknar batteriförvärmning vid lansering – åtminstone i USA. Vi får verkligen hoppas att det åtgärdas innan bilen landar här!
VW MULTIVAN 2,0 TDI
• 150 HK, 360 NM • TVÅ SCR-KATALYSATORER
Efter bensinmotorer och laddhybridvarianter finns nya T7 Multivan nu även med en diesel under huven som kostar mindre än bensinmotorn med 204 hk och förbrukar i genomsnitt två liter mindre per 100 km. Dragvikten är dock identisk: 2 000 kg.
VW ID.5
• FRÅN 569 900 KR • SOM PRO MED ANTINGEN 175 ELLER 204 HK • TOPPMODELLEN GTX MED 299 HK
Coupéversionen av ID.4 skiljer sig egentligen enbart genom den coupéaktiga taklinjen som dock knappast minskar bilens nyttovärde. Till en början kommer ID.5 endast med ett batteri på 77 kWh vilket även sitter i den fyrhjulsdrivna toppmodellen GTX som producerar 299 hk och sprintar 0–100 km/h på 6,3 sekunder.