Volvo XC90 som begagnad – så står sig nya modellen mot gamlingen

Premium Volvo XC90 är en drömbil för många som ny – och nu börjar den komma ned i pris som begagnad. Men ägarna varnar för flera viktiga punkter som du måste kolla innan du slår till.

Volvo XC90 som begagnad – så står sig nya modellen mot gamlingen

Volvos storsuv XC90 är ingen nykomling i vår begagnatduell. Faktum är att vi senast testade den i fjol, då mot Audi Q7 där den åkte på storstryk på grund av en hel del barnsjukdomar – alltså småbuggar och andra irriterande fel som kan uppkomma när en bil är helt nyutvecklad.

Men hur ser läget ut nu ett år senare, är barnsjukdomarna botade och är bilen ett pålitligt köp idag när de första bilarna inte längre omfattas av nybilsgarantin? Vi frågar ägarna och jämför nya XC90 med föregångaren.

Det här med barnsjukdomar är inget nytt fenomen för Volvo, särskilt inte när det kommer till XC90-modellen. Faktum är att föregångaren drogs med precis samma omdöme när den lanserades.

I vårt begagnattest 2009 skrev vi att första årsmodellen bör undvikas då den drabbades av ovanligt många barnsjukdomar. Men det har hänt en del sedan dess, framför allt har många av bilarna rullat norr om 20 000 mil utan att helt tappa värdet.

En ägare skriver stolt att han lyckats köra 46 000 mil med sin XC90 utan några som helst problem med automatlådan som annars har kommit att bli något av de tidiga årgångarnas akilleshäl.

Efter faceliften 2007 fick bilen en tåligare automatlåda, men du bör nog ändå se till att oljan i den är bytt om du tittar på ett högmilat exemplar. Ett annat återkommande problem med gamla XC90 är att parkeringsbromsen kärvar om den inte används frekvent, något som väldigt många ägare klagar på då de ofta får en tvåa vid besiktningen.

Tack och lov är det ett tämligen billigt problem att åtgärda och besiktningsresultaten för XC90 är som för medelbilen enligt Dekras statistik. Någon besiktningsstatistik för nya XC90 finns inte ännu, men av ägarnas omdömen kan vi i alla fall dra slutsatsen att vi bör upprepa det vi sade 2009: Undvik första årsmodellen.


FELRAPPORTEN – HUVUDBRY?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Problemfri är något man varken kan beskylla gamla eller nya XC90 för att vara. 35 procent av ägarna har problem med bromsarna och 34 procent med chassit på gamla XC90. Medan hela 59 procent av nya XC90:s ägare har haft bilen inne på någon sorts garantiåtgärd, och 45 procent har problem med elektroniken i bilen. Notera även den brutna skalan i stapeldiagrammet!

Volvo har sedan en tid tillbaka fått kläm på de för klassen oacceptabla kvalitetsbristerna i form av dålig karossinpassning och bara någon enstaka ägare klagar på de vibrationsproblem som hela SPA-plattformen (som XC90 var först med att få) drogs med vid lansering.

Men elspöken förföljer fortfarande bilen och flera ägare uppger att de har problem med bland annat infotainmentsystemet som lever sitt eget liv och sensorer som krånglar och sätter system som farthållaren ur spel. Var därför beredd på att besöka verkstaden för programvaruuppdateringar på nya XC90.

Även i föregångaren bör du vara beredd på att besöka verkstaden, då bägge bilarna strular ovanligt mycket, inte bara för klassen utan även sett till snittbilen för respektive modells tidsperiod.

Men allt är inte bara problem med XC90, faktum är att för en så pass stor suv är milkostnaden ändå hanterbar. Anmärkningsvärt är även att den nya generationen knappt kostar en krona mer per mil, trots lägre mätarställning och nyare bil! Detta uppnås främst genom en halverad skattekostnad mot föregångaren och snålare motorer.

Skulle du främst köra kortare sträckor kan även den nya laddhybriden T8 vara ett alternativ. Men se till att du inte kör mycket längre än tre mil mellan laddningarna, annars spricker den ekonomiska kalkylen rätt snabbt då både värdeminskningen och den faktiska förbrukningen är högre än för en motsvarande D5.

Är du intresserad av en djupdykning i skillnaderna mellan D5 och T8 gjorde vi ett grundligt test av bägge. Om du som majoriteten av köparna ändå föredrar en dieselspis men är mån om miljön, kan det vara värt att titta på en rätt ny XC90 eftersom AdBlue-reningen av dieselutsläppen tillkom först på bilar tillverkade efter vecka 46 2017.

Till syvende och sist är det inte konstigt att det blir nya XC90 som tar hem denna duell. Det finns få andra bilar i klassen som låter dig frakta sju personer lika bekvämt till den här milkostnaden.

Även om Audi Q7 faktiskt är en bättre och mer problemfri bil, är den också en bit över 30 procent dyrare per mil och väsentligt mycket dyrare att serva.


MODELLHISTORIK

Volvo XC90 

2002 Volvo XC90 har premiär på Detroitmässan som 2003 års modell. Till en början finns bensinmotorerna D5, 2,5T samt T6. De två förstnämnda går att få i framhjulsdrivet utförande såväl som med fyrhjulsdrift. T6 finns bara i fyrhjulsdrivet utförande med en fyrväxlad automatlåda.
2003 XC90 utses till Årets bil i Nordamerika och branschens första aktiva rundslagningsskydd (ROPS) lanseras på XC90.
2005 Den av Yamaha utvecklade V8:an tillkommer som motoralternativ och blir samtidigt Volvos första bil med V8.
2007 Modellen får en väldigt försiktig facelift och turbofemman 2,5T ersätts av 3,2 V6.
2012 V8:an stryks från utbudet och D5 får en effektökning till 200 hästkrafter och blir av med den manuella lådan som alternativ.
2015 Andra generationen lanseras med en helt ny plattform kallad SPA och fem nya motoralternativ. D4, D5, T5, T6 samt laddhybriden T8 Twin Engine.
2017 Adblue tillkommer på bilar med D5-motor tillverkade efter vecka 46.


Ägarna om sina bilar

Faceliften till modellår 2007 bjöd på en försiktigt omdesignad front och nya strålkastare. Men frågan är om någon kan se skillnaden.

XC90 GEN 1-ÄGARNA ÄLSKAR... 
XC90 GEN 1-ÄGARNA GILLAR INTE...
 "En alldeles fantastisk dragbil och familjefraktare." "En perfekt familjebil med hög komfort och väldigt hög säkerhet." "Får in hela familjen nu utan att ha en stor buss." "Parkeringsbromsen fungerar nästan aldrig." "Växellådan havererade." "Styrleder och krängningshämmare har slitits ut." "Glapp i backsensorerna." "Knarr i framvagnen." "Handbromsen får en tvåa vid varje besiktning!" "Bytt styrenheten till fyrhjulsdriften, kostnad: 17 000!" 

Volvos nya formspråk går hem hos köparna som anger just design som främsta köpskäl.

XC90 GEN 2-ÄGARNA ÄLSKAR... 
XC90 GEN 2-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Grym komfort och stora utrymmen." "Lastar sjukt mycket." "Jag har fått den bästa servicen man kan kräva." "Volvo är verkligen på väg att bli en riktig premiumtillverkare."

"Vibrationer och gnisslande bromsar." "Instrumentdisplayen slocknar och startar om under körning." "Bilen gick ej ner i viloläge och drog ur batteriet." "Sensorer som krånglar och slår ut bland annat farthållaren." "Luftfjädringen fram behövde bytas efter 7 000 mil till en kostnad av 30 000 kronor!" "Slangen till powerboost hade gått av helt." "Inredningen skramlar."

XC90 T8 Twin Engine kom med lanseringen av andra generationen XC90 och är en laddhybrid med en kombinerad effekt på hela 407 hästkrafter!

Ägarnas köpskäl

Volvo XC90 2002–2014

Utrymmen Sju säten och stort bagageutrymme!
Säkerhet Volvos signum.
Komfort Säten i världsklass.

VOLVO XC90 2015–2018

Design Nytt designspråk lockar nya kunder.
Säkerhet Volvos signum.
Utrymmen Sväljer både familj och packning.

Kolla detta innan köp!

VOLVO XC90 2002–2014

Automatlådan Är ett vanligt problemområde. Se till att den växlar som den ska, samt att oljebyten skett med korrekt olja. Eller ännu bättre, hitta ett exemplar som fått en utbyteslåda.
Fyrhjulsdriften Undersök att fyrhjulsdriften fungerar på ditt tilltänkta exemplar, styrenheten till Haldexssystemet kan annars vara trasig och ett byte kan kosta närmare 20 000 kronor.
Framvagnen Är något underdimensionerad för modellen och gör att styr- samt spindelleder kan slitas ovanligt snabbt. Se till att bilen inte klonkar från framvagnen eller spårar onormalt mycket.
Parkeringsbromsen Är en vanlig felkälla då den tenderar att kärva om den inte används frekvent.

VOLVO XC90 2015–2018

Kvalitetsproblem i form av dålig karossinpassning, lacksläpp samt gnissel och gnek från fjädring och inredning drabbar främst tidiga exemplar.
Vibrationer i ratten har i första hand tidiga exemplar haft problem med och det kan bero på skeva bromsskivor. Om ditt tilltänkta exemplar visar symptom på detta gör du bäst i att titta på en annan bil.

Från förarsätet är det tydligt att det passerat 16 år sedan modellen lanserades.

Avskalat och tidsenligt med en stor pekskärm som dominerar hela interiören.

Experten: "Skaffa ett stycke svensk motorhistoria"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

XC90 var en säljsuccé i Staterna när den lanserades 2002. Kombinationen av att sitta högt i ett stort fordon som jänkarna redan var helt sålda på och Volvos förkärlek för säkerhet lämnade väldigt lite kvar att önska i XC90. Speciellt med det aktiva rundslagningsskyddet med gyroskopiska sensorer som man var först på marknaden med. 

Men en sak saknades: En stor mullrande V8 under huven. Vilken V8 som helst skulle inte duga om man var seriös med att tampas på den internationella marknaden, så Volvo vände sig till japanska Yamaha för vad som kom att bli Volvos första och enda vinkelåtta!

Motorn hittade senare ned i andra generationen S80, men med tanke på allt miljöfokus och alla downsizingtrender är det rimligt att anta att vi aldrig mer får se en V8 i en Volvo. Passa därför på att införskaffa dig ett stycke svensk motorhistoria medan du kan!