Test: Redaktionen väljer sina drömbilar – här är vinnaren

Premium Vilka bilar skulle testlaget vilja ha om de själva fick välja? Vi gav dem en begränsad budget och bad dem att motivera sina val. Förnuft eller idioti? Läs och döm själv!

Test: Redaktionen väljer sina drömbilar – här är vinnaren

Uppdraget som testlaget fick att brottas med var följande: Välj din drömbil som du skulle vilja ha, så samlar vi ihop dem till ett test! Man kunde riktigt höra hur hjärncellerna gnuggade igång inne på redaktionen. Munnar började vattnas. Fantasier om exotiska sportvagnar fick plötsligt liv. 

Men det fanns en hake: Bilen fick inte kosta mer än 500 000 kronor i grundpris. Det skulle vara en realistisk och uppnåelig drömbil. Genast blev uppdraget mycket svårare. Alla slet fram Nybilsprislistan i tidningen och började undersöka vad som fanns tillgängligt inom den satta budgeten. Inget undantag gavs, trots att flera väldigt drömmiga vagnar låg blott någon ynka tusenlapp över gränsen.

En och annan drömbil inom budget var tvungen att stryka på foten, bland annat för att den vid genomförandet ännu inte hade kommit ut på marknaden. I den skaran finner vi till exempel Tesla Model 3.

Vi bad testlaget att motivera sina val och förklara varför de tycker att just deras bil är en drömbil för under en halv miljon kronor. Inte nog med det, vi ville också att de skulle försöka ha en någorlunda nykter syn och analysera eventuella baksidor med sina val.

Dessutom redovisar vi en lista där ni läsare har fått tycka till i samma uppdrag. Vilken är den bästa drömbilen?


ALRIK SÖDERLINDS VAL:

BMW i3s

Grundpris: 370 400 SEK (med avdragen bonus)

BMW i3 kom redan 2012 och känns fortfarande futristisk jämfört med de flesta nya bilar. Det är en uppföljare av konceptbilen BMW E1 som visades 1991 – med samma grundtanke: batterier i golvet och motorn bak. Alrik provkörde den när den var ny! Man byggde även en "REX-variant" med förbränningsmotor för långfärd. Aluminiumchassi och plastkaross för viktens skull.

i3s har bredare däck på 20-tumsfälg jämfört med standardversionen med 19 tum. Mer grepp, högre rullmotstånd och sämre komfort. Men snyggt är det, och det gäller även skärmbreddarna.

MITT BILBEHOV Förmodligen skiljer de sig inte från majoriteten av alla svenskars. Här kommer några intressanta fakta: Snittbilen i Sverige körs 1 211 mil om året – 3,3 mil per dygn! 82 procent av svenska bilister kör färre än 75 kilometer per dag. Elbilar körs i snitt fler mil än bensinbilar: 1 123 mil mot 927 mil. I snitt åker det 1,2 personer i varje svensk bil. Hälften av alla bilresor är kortare än tre kilometer.

Nog med torr statistik. Jag bor i Sundbyberg, har ett barn som bor hemma och jobbar i Solna. Det senaste halvåret har jag bara kört två privatresor som har varit längre än 20 mil enkel väg. Och de har fungerat bra. Det är därför som jag äntligen har köpt en elbil, en BMW i3 REX 2015, med det lilla batteriet. Visst hade jag gärna haft det större med en räckvidd på över 20 mil men på begagnatmarknaden innebär det över 100 000 kronor extra. Och REX betyder att jag har en liten tvåcylindrig bensinmotor på 38 hk från motorcykeldivisionen som kan tuffa igång om batterierna tagit slut efter 10–14 mil. När den startar genererar den ström till hur många mil som helst bara man har tålamod att fylla bensintanken som bara rymmer nio liter.

Men skulle jag bo på landet, pendla långt, åka till fjällen helg efter helg eller ha släkt på distans som jag hälsade på ofta hade det inte blivit en i3. Jag har alltså optimerat bilinnehavet efter mitt liv. Visst kan det kännas lite konstigt att köra runt med en bil som "fulltankad" går ungefär lika långt som de flesta bensinbilar gör när tanklampan tänds, men man vänjer sig och visst är det märkligt att man klarar sig på motsvarande två liter bensin – mer energi finns det inte i batteriet!

VARFÖR DRÖMBIL? Jag har den bil jag vill ha även om jag gärna skulle komplettera med något med en sexcylindrig boxermotor längst bak. 

Först kändes det fantasilöst och milt sagt korkat att välja sin egen bil. Finns det inget drömmigare under en halv miljon? Leveranserna av Tesla Model 3 är närmare ett år bort och skulle jag gått på enbart körupplevelse hade det blivit en Ford Mustang GT. Det finns inte mer motorupplevelse än så i nybilshallarna för under halvmiljonen.

Men det är inte den bilen jag vill ha varje dag, inte den bilen jag skulle lägga halvmiljonen på. Faktum är att BMW i3 är unik och en underbar ingenjörsdröm. Jag tror inte att det någon gång i framtiden kommer att byggas en lika påkostad och kompromisslöst livsbejakande kompaktbil igen.

BMW i3 är världens första massproducerade bil med kolfiberkaross monterad på en aluminiumram – för viktens skull.

Karossen väger en tredjedel jämfört med en stålkaross och är till 25 procent återvunna material. Delar i inredningen är tillverkade av petflaskor. Fabriken i Leipzig är i sig också en miljövänlig teknikerdröm, bland annat driven av vindkraftverk. De första bilarna byggdes 2013 och försäljningen ökar år från år, och man har passerat 100 000 byggda exemplar.

BMW har sagt att bilen är dyr att bygga och att efterföljaren blir mer konventionell. Så det gäller att njuta av denna extrema bil som alltså är konstruerad för att vara en äkta BMW när det gäller körglädje och teknik.

De bakre dörrarna är korta och upphängda i bakkant – krångligt när man ska in dit eller om bara baksätespassageraren ska stiga ur. Tyvärr bara plats för två där bak. Hög kvalitetskänsla i hela bygget.

3,9 meter lång, 1,78 meter hög och trots batterierna en vikt på runt 1 300 kilo. Bakdörrarna som är upphängda i bakkant ger en rejäl öppning men också ganska krångligt tillträde till baksätet där det tyvärr bara finns (halvbra) plats för två personer. Fram sitter man högt med bra sikt, även om A-stolparna kan skymma.

Testbilen är den nya faceliftade s-versionen med 184 hk i stället för 170, skärmbreddare, sänkt och uppstyvad fjädring, bredare däck och sportläge. Antispinnsystemet är 50 gånger snabbare än tidigare.

Under framluckan finns plats för laddsladd och lite annat som tål väder och vind. Det blir ganska smutsigt.

Elbilar är främst stadsbilar och i3s är fantastiskt underhållande i stan. Accelerationen är sugande och uppe i fart känns den magkittlande snabb. Väljer man sportläget blir gasresponsen så känslig att det är svårt att köra mjukt. Styrningen blir ännu vassare och de breda däcken greppar riktigt bra även om det ibland tjippar till från bakdäcken som kämpar med fästet. Elmotorn ger ifrån sig ett väsande som från Formel E-bilar och är på hugget.

På Arlanda Testtrack kör vi varvtid, med ett försök var. Jag fegar tyvärr i en böj eftersom det också är första varvet i fart, men utan den fegningen hade Mazda MX-5 fått stryk. Batterier lågt placerade mellan axlarna ger låg tyngdpunkt. Men slappna av och du har en extremt lättkörd stadsbil med sensationellt snäv vändradie. Så har vi det här med fjädringen, vanliga i3 är i styvaste laget för de flesta och i3s är sportbilshård. På långfärd fungerar dock i3 förvånansvärt bra, tyst och skön att åka i.

Att i3s kommer trea i detta sällskap när det gäller aktiv körning säger en hel del och i vardagskörning är den oslagbar. Ekonomiskt är mitt val överlägset konkurrenterna vilket givetvis också gäller miljö- och energironden. Som andrabil eller för "lilla familjen" är i3 svårslagen. Nästa år lär det komma ett uppdaterat batteripaket med en räckvidd på över 40 mil. Då blir det ännu svårare att nobba en i3.

NEGATIVT? Hård fjädring, räckvidd på runt 20 mil, trångt baksäte för två och litet bagageutrymme. Dåligt är också att i3 inte klarat mer än fyra stjärnor i Euro NCAP. Men att i3 flåsar Volvo V90 CC i hälarna, blott tre poäng efter, säger rätt mycket vilken bra bil det är.

Alrik Söderlind


MIKAEL JOHNSSONS VAL:

Ford Focus RS Edition

Grundpris: 433 300 SEK

Ska du sätta varvtider är inte sladdprogrammet bästa valet – men ibland måste man ju bara få ha kul också! Inte att rekommendera på allmän väg, ska tilläggas.

MITT BILBEHOV Bilen måste vara rolig på något sätt. Det har gällt för alla bilar jag ägt hittills. Visst känner jag hur några procent av mig nog skulle trivas i en fläskig komfortlyxlimpa, då gärna något lite äldre som fallit i värde, men nej, jag är inte där ännu. Mina utrymmesbehov är relativt modesta, men jag har också ägt en tvåsitsig Smart och upplevt nackdelarna med att exempelvis aldrig kunna skjutsa mer än en person. Är bilen fullt användbar till vardags innebär det också att du kan njuta oftare av den. Den blir använd. Om den dessutom tål en trackday är det ju lysande. 

När detta skrivs är det varmt och fint, men det är ju de gråblaskiga dagarna man verkligen behöver en kul bil att pigga upp sig med. Mitt bilval heter Ford Focus RS och förutom att också klara bankörning blir den bara mer rätt ju jäkligare förhållandena är. Regn? Grus? Snö? Jippie, vrålar denna blå krabat av förtjustning, redo att bjuda sin förare på en högtidsstund. När. Som. Helst.

VARFÖR DRÖMBIL? Eftersom Ford knappast är ett premiummärke (även om sportvagnen Ford GT absolut kräver "premiumplånbok") är Focus RS en modell som verkligen testar ditt bilintresse. Den som lägger upp 433 300 kronor för en Focus kan man åtminstone vara säker på har ett äkta intresse för bilkörning.

Jag har alltid gillat körglädjen i Ford Focus RS och när det var dags för tredje generationen lade man till fyrhjulsdrift. Jag tycker att det var rätt. Speciellt med den rallyimage som märket och bilen har. Vilken fyrhjulsdrift sedan! Med upp till 70 procents kraftfördelning till bakaxeln finns goda förutsättningar för att göra bilen lika överstyd och glad som förut. Med en sinnrik momentstyrning på bakaxeln, som kan ge mer kraft på ytterhjulet, garanteras viga kurvegenskaper än mer. Men för bilen på bilderna tar det inte slut där. I Editionpaketet ingår nämligen även en främre diffbroms.

Det bästa är ändå det fjärde körprogrammet efter Normal, Sport och Track – visst måste man älska beslutet att erbjuda även "Sladd"! En inställning som hjälper till att göra dig till racerbanans eller isbanans sladdkung.

Notera valt körprogram. Med engelskspråkig intrumentering står det istället "Drift".

19-tumsfälgar är standard, så icke dessa smidda och lättare varianter.

Men det riktigt stora hos Focus RS är förmågan att krydda den vanliga jobbresan i novemberregnet. Sätt dig till rätta i en av Recaros bästa skalstolar för vardagsbruk. Väck 2,3-litersfyran vars toner får breda ut sig ganska bra via två ordentliga slurör. Den manuella växellådan gör att du alltid är involverad och kan ta ett blixtsnabbt beslut vad gäller intensiteten i körningen. Den kortade spaken är resolut och trevlig att hantera.

Styrningen är kvick och pratar hela tiden. En viss spårkänslighet kan skönjas och det finns vilsammare långfärdsstyrningar. Den här fokuserar istället på reaktionssnabbhet och vägkänsla. Över huvud taget får man offra en smula vardagskomfort för den körkänsla som finns. Fjädringen är obekvämast av alla här även i det mjukare av de två lägena.

Extramätare som farmors Focus saknar. Är oljan uppe i temperatur? Kör!

Editionversionens avvikande färg i svart accentuerar bakvingen lite bättre. Tufft va? Nähä, inte det.

Men oj vad man har igen detta i svängarna. Det här är en perfekt bil att utforska olika småvägar och ovägar med. Fanns det ett bra sätt att skydda karossen skulle grusvägar kunna blir precis hur roliga som helst. Istället får man ge sig till tåls till vintersäsongen, som är som klippt och skuren för denna bil. Om du kan lova dig själv att inte köra in i snövallarna är fyra vinterrallyhjul att ta med till isbanor på vintern bättre än vilket nöjesfält som helst. Jag gillar verkligen bilens oömma karaktär. Den är den enda här som är minst lika tuff och rätt smutsig som ren!

Samtidigt ryms fem personer och alla matkassar man orkar handla.

NEGATIVT? Inte bara körupplevelsen är av den rena, klassiska sorten. Det gäller även förbrukningen som är högst här. Som frusen svensk förbannar man Fords snålhet att plocka bort stolsvärmen (och sidoairbag) om man väljer till skalstolen. Jag vet nämligen att Recaro erbjuder bådadera till "Sportster CS" som stolen heter på eftermarknaden. Men detta får inte överskugga att Focus RS är en av de roligaste bilar du kan köpa för under halvmiljonen. Ja, det finns mer kvalitetskänsla att få för dessa pengar. Vad man nu ska med det till när nysnön lägger sig!

Mikael Johnsson

Många undrar vad det är som sitter centrerat i den bakre diffusorn. Jo, det är helt enkelt dimbakljuset som fått en Formel 1-inspirerad placering. Fränt! (Ja, det går från vitt till illrött när det aktiveras.)


JOHN ARGELANDERS VAL:

Mazda MX-5 2,0

Grundpris: 259 000 SEK

MITT BILBEHOV Eftersom jag bor centralt i Stockholm har jag väldigt nära till kollektivtrafik för att ta mig till jobbet. Och dessutom äger jag en fjantig liten skoter för de där varma och soliga dagarna när jag inte vill stå på ett svettigt pendeltåg. Att stå still i evighetslånga bilköer till och från jobbet intresserar mig inte alls. Så mitt behov av bil är egentligen väldigt litet, det sträcker sig endast till nöjesturer på kvällar och helger. 

Så min drömbil är naturligtvis den extremt körglada Mazda MX-5. Den är skapad för att göra fritiden ännu lite mer sorglös än vad den redan är. För de där gångerna när man kör för att man vill, inte för att man måste. Dessutom är den öppen, och jag älskar att köra bil utan tak över huvudet. Den är helt enkelt perfekt för mig.

VARFÖR DRÖMBIL? Mazda Miata (jag tänker från och med nu referera till bilen som Miata, eftersom det är ett – i mitt tycke – gulligare och mer passande namn än den mer antiseptiska modellbeteckningen MX-5) är den ultimata sportbilen. Att den inte har vare sig 700 hästar, turbo, fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning eller 37 körprogram gör bara detta faktum än mer uppenbart. Miata representerar bilkörning i dess renaste form. Formatet är härligt nätt, viktfördelningen är perfekt, bakhjulsdrift är en självklarhet. Jag har valt den stora motorn, en tvålitersfyra på 160 hästar, men den mindre 1,5:an på 131 hästar funkar precis lika bra. Miata handlar inte om prestanda, den handlar om njutning. Om känslor, inte om skrytsiffror i en broschyr.

Man glider ner i sittbrunnen och hittar två stolar, en ratt och en växelspak. Vad mer behövs? Förarmiljön är föredömligt enkel med rejäla, fina reglage för klimatanläggningen och infotainmentsystemet (navigation är standard). Instrumenteringen består av en stor, central varvräknare flankerad av hastighetsmätaren och färddatorfönstret. Trots att ratten inte är justerbar i längsled (och ganska begränsat i höjdled) är körställningen mycket bra. Man sitter väldigt lågt och högerhanden "landar" perfekt på växelspaken.

Takfällningen sköts enkelt med en hand. Lossa suffletten, sträck dig bakåt och dra uppåt/framåt. Svårare än så är det inte.

Karosslacken kryper över dörrkarmarna och ner på dörrarnas insida. En snygg detalj.

Takfällningen sköts manuellt (elmotorer kostar pengar och vikt och kan dessutom krångla), och är plättlätt. Man greppar handtaget uppe vid vindruteramen, lossar och langar sedan taket bakåt. Klick säger det, så är nedcabbningen klar.

Motorn startar med ett piggt morr, och den är alltid hörbar oavsett varvtal. Trevligt, eftersom man då kan "köra med öronen" istället för att behöva titta på varvräknaren. Det, i kombination med en otroligt rapp gasrespons, gör både upp- och (särskilt) nedväxlingar till en ren fröjd. Den sexväxlade lådan har en mysigt mekanisk känsla och är dessutom riktigt kortslagig. Mums!

Motorn är placerad långt bak i motorrummet, och dessutom befriad från onödiga plastkåpor.

Praktisk mugghållare som kan fästas vid passagerarens vänstra knä, eller mellan stolarna.

Styrningen är kvick, men utan att bli nervös eller jobbig på långkörning, och chassit är kort sagt briljant. Fjädringen är fast, men bilen tillåts röra sig i både sid- och längsled under press, så att man hela tiden matas med information om vad som händer under hjulen. Det gör att Miata känns väldigt levande, oavsett hastighet. Och balansen är helt perfekt. Understyrning existerar inte alls, och graden av överstyrning bestämmer man med högerfoten. Det är Så. Himla. Kul!

Och jag har sparat det bästa till sist: Min drömbil är inte ens dyr! Grundpriset för en MX-5 2,0 är 256 000 kronor. Med den svagare men varvvilligare 1,5:an kostar bilen från 224 900. Ett kap!

NEGATIVT? Miata är liten. Det är därför man älskar den, men också varför den kanske inte "räcker till" för många människor. Du kan bara ta med dig en person, till exempel. Och inte alltför mycket bagage. Men det är klart, en Miata köper man inte för att man har praktiska behov, utan för att man har behov av att njuta. Och det gör man varje dag i en Miata!

John Argelander


JOAKIM DYREDANDS VAL:

Morgan 3 Wheeler

Grundpris: 498 000 SEK

Visst, en läderhuva och goggles hade kanske passat bilens stil bättre. Men vid långkörning är det skönt med komplett skydd mot flygfä. Handskar ökar greppet på den hala bakelitratten.

MITT BILBEHOV Det står 4,5 bilar i mina garage, på den gård i Roslagen där jag bor med min familj. Den halva bilen är den som jag ständigt håller på att addera till samlingen, men ännu inte har hittat. 

Det fysiska innehavet består av Honda CR-V -07 (pendlarbilen), Peugeot 1007 -05 (fruns nyttofordon och dotterns övningskörningsmaskin), Renault Rodeo 5 -83 (eeeh, googla) samt en VW Lupo -99 (banracingprojekt med fokus på låg vikt). Den spretiga vagnparken har trots allt ett tema. Grönt! Jag har lovat mig själv att bara äga bilar som är gröna, till kulören. Det ger ändå ett visst skydd och hindrar mig från att köpa precis vad som helst, vilket annars hade kunnat vara lätt hänt. I händelse av att en femte bil skulle bli aktuell hade dess enda syfte varit körglädje. Eftersom jag redan har två vagnar för förflyttning av lekamen och transport av gods är det bara ytterligare ett objekt som ger upplevelser som behövs.

Och likt Lotus grundare, Colin Chapman, är jag smått besatt av låg vikt – på bilar. Lyx och komfort har säkert sin charm, men lätta bilar bringar nämnda körglädje allra bäst och bär på färre komponenter som kan fallera. 

VARFÖR DRÖMBIL? Tar man ovanstående i beaktning är det ingen högoddsare att Morgan 3 Wheeler skulle bli mitt val. Detta är en bil … njae, ett fordon i alla fall, som bryter alla normer och inte fyller en enda praktisk funktion. Att testbilen skulle visa sig vara grön (BMW Jungle Green Metallic) kom som en glad överraskning och en smått besvärande bonus. Ett farligt habegär uppstod vid första ögonkast.

Senast 3 Wheeler passerade testlaget var i ams 20/2012 i ett härligt spretigt cabtest. De redaktionsmedlemmar som var med redan då låter hälsa att både kör- och kvalitetskänsla har höjts flera steg sedan dess. 

Den femväxlade manuella lådan från Mazda är trivsam, men inte lika delikat som i Mazda MX-5. Här är slagen längre. Styrningen saknar servo, men trots en torrvikt på 585 kilo och supersmala framdäck är det ändå tungrott i låga farter. I högre hastigheter på slingrande landsvägar är styrningen allt annat än exakt och understyrningen monumental. Att man måste jobba och anstränga sig är en stor del av charmen.

Under frontluckan hittar vi batteri, bromvätskebehållare och en rejäl oljetank. Framför denna sitter tändmodul och kylfläkt. Lite bättre packningsgrad hade kunnat skapa ytterligare och ytterst önskvärda packutrymmen. "Snabbfästena" kräver tålamod.

Trots sitt nätta format och sin enkelhet är 3 Wheeler full av läckra detaljer, som tanklocket. Att placeringen mitt på bilen ökar risken för dropp får man blunda för.

V-twinmotorn från amerikanska HD-trimmaren S&S har obefintliga lågvarvsegenskaper, samtidigt som den skyr varv över 5 500 r/min. Det smala arbetsfönstret är en del av … just det, charmen.

NEGATIVT? Tyvärr måste även denna lågvolymsmodell anpassa sig till miljöregler, men då det är en mc-motor har man bara behövt ta sikte mot Euro 4 (!) vilket är nytt för i år. Det innebär att effekten har sjunkit från 82 till 69 hästar och vridet från 140 Nm vid 3 250 r/min till 129 Nm vid 2 500 r/min. I samma veva har även ljudet drabbats menligt och Euro 4-maskinen smäller och bullrar inte på långa vägar lika vackert som före klimatkraven. Ett eftermonterat "power kit" som återställer prestanda och ljud känns obligatoriskt, men är givetvis inget för miljövänner.

Föga förvånande är assistans- och säkerhetssystemen få till antalet: Trepunktsbälten. Där slutar listan. Trots avsaknad av ABS är bromsarna lättdoserade, men bromssträckan avsevärd. Fullgasacceleration ger givetvis hjulspinn på det ensamma bakhjulet. Men det klurigaste är nedväxlingarna. Väljer du för låg växel låser motorbromsen upp bältdriften och därmed bakhjulet. Det kan ge ganska duktiga bakvagnskast.

Från den här synvinkeln visar sig inte 3 Wheeler från sin bästa sida. Ett flygande badkar? Bakdäcket av märket Yokohama BluEarth-ES har inte marknadens bästa greppnivå.

De få reglagen är delikat utförda. Vippströmbrytare och blinkersspak i svarvad och fräst aluminium. Notera att blinkersspaken sitter på höger sida, det finns ju ingen vindrutetorkare .

Väder och vind går inte att skydda sig från. Det delbara sittbrunnskapellet skyddar förarens högra arm, typ, om det används under färd. Men oj vad det rycker i tyget.

Förvaras nämnda tygtäcke i förvaringsfacket bakom sittbrunnen återstår inte mycket plats för kläder och hygienartiklar för flerdagsetapper. Det finns ett bagageräcke som tillval. 

Den som kryssar flitigt bland tillbehören får snart en väldigt dyr "bil" vars charm är oemotståndlig. Men bökig. 

Joakim Dyredand


JOHN ERIKSSONS VAL:

VW Golf R

Grundpris: 399 900 SEK

Diskret. Det krävs en skarp blick för att se att detta är den hetaste Golfen. Skönt när man vill flyga under radarn, men trist när folk tror att man bara har en vanlig, sniken 110-hästare.

MITT BILBEHOV Risken är stor att detta kommer att låta som en kontaktannons. Ni får ursäkta det. Jag är ensamstående utan barn och långpendlar till kontoret på motorväg drygt sex mil i vardera riktning. Mitt behov av att kunna lasta folk och prylar är därför inte enormt stort. På fritiden ägnar jag mig dock en del åt landsvägscykling och vill ändå kunna lasta hojen hyfsat smidigt då och då utan att behöva ta loss framhjulet på den.

Samtidigt vill jag att en bil ska vara kul att köra, för de gånger jag får panik av att sitta fast i plåtsåsen bland andra pendlare och kör kurviga småvägar istället. Men. Jag vill också att en bil ska vara någorlunda bekväm när jag bara transporterar mig mellan hem och jobb.

Som ni förstår söker jag efter en bil som kan allt, en kompromiss mellan både det ena och det andra. Faran med det är emellertid att det kan sluta med en ganska lagom, ospännande och ljummen anrättning.

VARFÖR DRÖMBIL? Efter många sömnlösa nätter av kallsvettigt funderande, landar jag i vad som torde vara den ultimata medelvägen: en VW Golf R. 

Att vanliga Golf är en grymt kompetent vagn vet vi sedan länge tack vare att den vinner så gott som alla våra tester den ställer upp i. Vardagsbestyren sköter den med bravur. Kupén är rymlig, även jämfört med större bilar, och man sitter utmärkt i både fram- och baksätet. Förarmiljön är exemplarisk med fina fack och förvaringsmöjligheter för mobiltelefon och annat löst skräp man släpar med sig.

I skrivande stund går det inte att beställa Golf R. Det kommer en uppdatering efter sommaren, men med lägre effekt på 300 istället för 310 hästar. Vi gissar att bilen kanske får partikelfilter.

Bromsar från R-Performance ger borrade skivor fram i kompositmaterial och sparar två kilo i vikt. Man får också bromsklossar av prestandatyp och R-logga på bromsoket i aluminium.

Får min landvägsracer plats, då? Jajamänsan! När man fäller baksätet går den precis in utan att man behöver ta bort framhjulet. Perfekt. Faktum är att jag tror att Golfen skulle kunna överleva och hantera all nödvändig frakt även om jag bildade familj, i alla fall så länge det bara handlar om en unge.

Åkkomforten är klart godkänd till och med för långpendling. De justerbara dämparna (tillval, 10 300 kronor) ger bilen ett lugn med skönt flyt över ojämnheter i det mjukaste läget. R-versionens stora hjul, breda lågprofildäck och styva bussningar gör dock att det fortplantar sig en del vägbuller in i kupén.

Hela fem körlägen finns att välja mellan, allt från Eco till Race. Alternativt konfigurerar man bilen som man själv vill i Individual.

R-Performance avgassystem i titan från Akrapovic är tillval och kostar 35 300 kronor extra. Man sparar sju kilo i vikt och får runda pipor istället för ovala. Det är framför allt avgasknallarna vid uppväxling som blir vassare i tonen och låter ännu högre. Läckert men dyrt! Går ej att få till kombin.

Det riktigt imponerande är att VW lyckats behålla Golfens alla fina vardagsegenskaper och ändå göra R-modellen till en galet snabb och brutalt effektiv körmaskin när man aktiverar det aggressiva Race-läget. Motorn morrar läckert, är ettrigt stark och ger bilen enormt prisvärda prestanda. Styrningen har lagom tyngd och vägkänsla, och chassit är tryggt välbalanserat med duktigt grepp och bett tack vare fyrhjulsdriften. Körupplevelsen är inte lika påträngande intensiv som i Johnssons Focus RS, men den lockar ändå till pubertal busighet när man vill.

Golf R fyller därför alla mina bilbehov och är i min värld den perfekta kompromissen mellan komfort, utrymmen och körglädje. Dessutom med god marginal till vår 500 000-kronorsgräns.

NEGATIVT? Det är en Golf, en fantastisk bil, men den är  också så präktigt välpolerad och kompetent att den saknar riktig karisma. Om man lägger stor vikt vid det. 

John Eriksson


JENS TRULSSONS VAL:

Volvo V90 CC D5

Grundpris: 441 900 SEK

Ser du den orange listen under hasplåten bak? Ja, vi trodde också först att det var skyddsplast kvar från leveransen av bilen.

MITT BILBEHOV Transportbehovet av prylar överstiger vida min nuvarande bils kapacitet. Eller, jag får det alltid att fungera men det skulle vara roligt med en kombi så att jag slipper åka två gånger. Och kan ta med mig familjen. En dragkrok vore inte heller fel. Men framför allt önskar jag mer komfort. En tystare och lyxigare kupé, ordentliga stolar och en fluffigare gång skulle vara balsam för själen.  

Min nuvarande bil är en Toyota Prius. Den valde jag endast för att den är en hybrid. Jag har ett riktigt hat-kärleksförhållande till min Prius. Älskar att jag kan rulla på el och att den alltid får mig att försöka köra snålare. Hatar bristen på komfort och kvalitetskänsla.

VARFÖR DRÖMBIL? Valet av Volvo V90 Cross Country istället för dess lågbyggda syskon beror uteslutande på designen. V90 CC ser så mycket trevligare ut att den gör vanliga V90 lite slätstruken. Och slätstruken är inte roligt. 

Är det något som jag blir såld på är det luftfjädring. Dock måste man välja "aktivt chassi" för 18 900 kronor och inte nöja sig med enbart luftfjädring för 8 900 kronor för att få den lyxigt fluffiga känslan. Volvo har nämligen endast luftbälgar på bakaxeln. Fram är det vanlig stålfjädring med adaptiva dämpare. Markfrigången på 21 centimeter har tyvärr de negativa konsekvenserna att bilen är något mer krängstyv.

Kolfiberpaneler är standard i Ocean Race. Läckert som tusan.

Integrerad vattentät ficklampa och mängder med USB- och 12V-uttag

I detta Ocean Race-utförande växer habegäret ytterligare trots att den endast går att få i Crystal White Premium Metallic. Plastdetaljerna i Kaolin Grey med accenter av Flare Orange är riktigt läckra och då är vi fortfarande på utsidan. Så pass att flera V90 CC-ägare kört upp bredvid på E4:an och försökt detaljstudera bilen under färd.  

Inuti hittar vi kolfiberpaneler, lädersportstolar, orange kontrastsömmar, lastgolv i komposit med integrerade stålrails, integrerad vattentät ficklampa, sätesskydd i neoprene, extra aktivitetsbelysning i bakluckan, akustikrutor, solgardiner i bakdörrarna, USB-, 12V- och 230V-uttag så att det räcker och blir över, och så vidare.

Finns det ett enda ytterligare tillbehör som jag måste rekommendera blir det Bowers & Wilkins Premium Sound (39 900 kr). Hur man klarar sig utan det övergår mitt förstånd. Det är som att gå på konsert samtidigt som man slipper trängas med folk. Som att få sitta i sitt eget lilla VIP-bås på första parkett.

Under låset finns det en lampa som Volvo kallar "extra aktivitetsbelysning" som lyser upp området runt bagageluckeöppningen. Knappen sitter till vänster om låset. Fiffigt.

Gasfjädrat dubbelt bagagegolv är premium.

Att Volvo mitt under pågående test meddelar att man avslutar sitt ägande av Volvo Ocean Race gör bara bilen mer attraktiv. Blir den ett samlarobjekt nu?

Som körmaskin är V90 CC mer en glidare än en raket, styrningen är behagligt lätt och lådan trivsamt lugn. Komforten är riktigt god, både fram och bak. En riktig vinnarbil!

NEGATIVT? Gummistövelutförande och fyrhjulsdrift gör inget under för bränsleförbrukningen vilket för mig som hybridägare är bekymmersamt. Laddhybriden går inte att få i Cross Country-utförande, men det får man ta. Däremot kan man glömma att komma under halvmiljonen om man vill ha en T8, och det vill jag. Då är inte ens V60 aktuell – och den har inte luftfjädring ... 

Jens Trulsson

GÅR DET ATT RÄKNA SIG FRAM TILL HUR KUL EN BIL ÄR? SVAR: JA!

Finns det en formel för hur en rolig bil ska vara konstruerad?

Tankarna kommer när vi är ute och kör, vad är det som gör en bil rolig?

Snabbt kommer några kriterier:

 Låg vikt – sportbilens viktigaste egenskap

 Vikteffekt – låg vikt utan motor, nja …

 Högvarvig motor – högt vridmoment på låga varv är maffigt, men det är inte sportigt.

 Låg höjd – ju lägre en bil är desto närmare asfalten kommer man och desto lägre blir bilens viktcentrum.

Det brukar betyda bättre balans, chassit kan göras mjukare när bilen är låg och alltså inte kränger så mycket – tänk en segelbåt som lägger sig ner i vinden och en motorbåt av "galoschtyp", en platt liten sak med stor snurra där bak. Snabba reaktioner på kurvkrafter är bra för körglädjen, men en tokhård fjädring tar bort greppet och gör att den där underbara gränsen mellan grepp och tappat grepp blir kort. Så vill vi inte ha det.

Jag funderar på om vindrutans lutning har något med saken att göra. Tänk Mercedes G-Wagen och Lamborghini Countach. Eller är det avståndet från pannan till vindruteramen som är avgörande för känslan?

Antal rattvarv mellan fulla hjulutslag borde också vara en parameter, en skojig bil ska inte ha vevig styrning. Den ska vara snabb och direkt.

Kan däckens profil vara en konstant faktor, bredare är skojigare, eller tvärtom? Nej, här tror jag inte att det finns ett klart svar. Däcken måste vara anpassade till effekten och chassit.

Hur är det med en bils balans, är det skojigast om bilens vikt är delad 50/50 mellan framaxel och bakaxel? Neutralt är ofta bra, men Porsche 911 bevisar motsatsen.

Sedan har vi givetvis ljudet, ett härligt motorljud förhöjer ju känslan. Och en motor som har en skön gång är alltid underbar, och givetvis älskar vi en växellåda som är exakt, kortslagig och snabb – som i en Miata. Eller är en riktigt vass PDK-låda det optimala för en maximalt skojig bil? Och hur är det med en elbil utan växellåda?

Elbilar är inte som andra bilar eftersom batterivikten ligger lågt, växellåda saknas, liksom ett maffigt motor/avgasljud. Men hur ska det in i ekvationen?

Så här fortsätter jag att filosofera men till slut bestämmer jag mig för att det ska vara enkelt att räkna fram körglädjen. Använd så få parametrar som möjligt, koka ner maximalt!

Alltså. Har du din bils vikt, antal hästkrafter, höjd samt vid vilket varvtal som maxeffekten tas ut – vet du snart hur rolig bilen är. 

VW Golf R tar ut sin maxeffekt vid i sammanhanget höga 6 500 r/min och det avgör saken i detta gäng. Eldrivna BMW i3 har dock maxeffekten vid hela 7 000 r/min men den är för hög för att vinna i detta gäng – hade vi räknat på var tyngdpunkten ligger hade det kanske blivit annorlunda!

GOLF ÄR SKOJIGAST ENLIGT MATEMATIKEN
1. Volkswagen Golf 373
2. Mazda MX-5  363
3. BMW i3s 362
4. Ford Focus RS 359
5. Morgan 3 Wheeler 342
6. Volvo V90 CC D5 179

DUCKA MALUS!

Morgan 3 Wheeler har ganska höga utsläpp. Den har i år uppgraderats till Euro 4 (!) men det lär bli få exemplar som behåller detta utförande. Ett powerkit för att få tillbaka de 14 förlorade hästarna (och ljudet) lär bli ett närmast obligatoriskt tillbehör. Trots sin miljöklass är 3 Wheeler befriad från såväl trängselskatt som skattechock, detta tack vare att den klassas som MC. Hade den varit en bil skulle skatten ha varit ­9 079 kronor, nu är den istället 180 kronor per år.

SPECIALROND: UPPMÄRKSAMHET

Redaktionen avslutade dagen med ett besök på bilträffen vid Nifsta Gård utanför Gottröra. Här träffas bilentusiaster varje torsdag under sommaren från och med maj. Morgan var den naturliga och i stort sett enda samlingspunkten bland våra vagnar.

Så här ensam blir man sällan när man parkerar en Morgan 3 Wheeler. Var beredd på att svara på alla upptänkliga frågor från nyfikna förbipasserande.

För en bilintresserad är det ofta kul att kunna träffa likasinnade och prata om sin vagn.

Därför inrättade vi en specialrond i detta drömbilstest. Och det finns en solklar vinnare: Morgan 3 Wheeler. Folk – män och kvinnor, gamla som unga – tittar, pekar, stannar, ropar eller kommer fram och pratar. Ett flygande tefat skulle väcka mindre uppmärksamhet. Det är som att ha en magnet på hjul. Nyfikenheten och bilglädjen är enorm. Alla gillar den.

Vill du kunna ordna en spontan bilträff? Ta en 3 Wheeler och parkera. Var som helst. Sedan dyker det upp människor från ingenstans. Som förare/ägare måste du vara beredd på att träffa mycket nytt folk.

Klart distanserad tvåa på detta område är Ford Focus RS. Den speciella ljusblå RS-färgen gör att bilen syns. Man behöver inte heller vara bilintresserad för att se att det handlar om något extra. Spoilers, kjolar och den stora vingen gör att Focus RS sticker ut från mängden. Men till skillnad från Morgan är det i huvudsak unga grabbar som dras till den.

Inga vanliga betyg. I det här testet rankar vi bilarna i gruppen, bäst till sämst, placering 1–6.

SPECIALROND: HUR MÅNGA IKEALÅDOR FÅR PLATS?

Ta emot! Man behöver faktiskt inte ha en kombi för att få rum med en ganska skaplig mängd Ikea-lådor. Man kommer långt med en vanlig halvkombi i Golf-klassen.

Ibland, eller kanske ganska ofta beroende på livssituation, behöver även en drömbil vara praktisk och kunna svälja en del last.

Vi har provlastat alla vagnar i testet med flyttlådor från Ikea för att se hur många som får plats som mest. Det betyder fällda baksäten i de fall det finns några att fälla. Storkombin Volvo V90 är naturligtvis ohotad segrare i den här ronden, men på mittfältet är striden oväntat jämn.

Den kompakta BMW i3s sväljer överraskande nog nästan lika många lådor som Focus och Golf. Mazda MX-5 är nära att kunna ta en låda, men den ovala öppningen är precis för trång för att det ska gå. Det är dock osäkert om man kunnat stänga bagageluckan även om lådan hade gått ner.

PLACERING OCH ANTAL IKEA-LÅDOR
1. Volvo V90 CC 10
2. Ford Focus RS 6
2. VW Golf R 6
4. BMW i3s 5
5. Mazda MX-5 0
5. Morgan 3 Wheeler 0

Volvo är bästa bilen att åka och trivas i.

SPECIALROND: BANKÖRNING, VARVTID

Trots högst effekt, mest avancerad fyrhjulsdrift och häftigast vinge på bakluckan, blir Focus RS ändå frånåkt av Golfen på banan. Som plåster på såren bjuder Forden på en mer involverande körupplevelse.

När man gillar att köra bil kanske man tar med sin vagn till en så kallad trackday någon gång för att köra på racerbana. Man måste inte ha en snabb bil för att ha kul, men nog är det trots allt ganska skönt att veta att man är snabbare än sin polare, eller i det här fallet kollega.

Vi lät alla förare köra ett snabbt varv med sin drömbil för att sätta en varvtid. Stående start och manuell tidtagning med mobiltelefon. Psykningar och skitsnack i sann tävlingsanda. Alltså ett högst ovetenskapligt förfarande.

VW Golf R, som rullade på Pirelli P Zero, knep segern trots tveksam start och ett underläge på 40 hästar och 40 Nm i vrid jämfört med Focus RS. Fordens utseende, image och specifikation får en att tro att den ska ta hem denna rond lätt, men så blev det alltså inte. Då rullade ändå vår testbil på seriösa Michelin Pilot Super Sport.

Hur mycket som beror på bilarna och hur mycket som beror på förarmaterialet låter vi vara osagt...

PLACERING OCH VARVTID (SEKUNDER)
1. VW Golf R 34,23
2. Ford Focus RS 34,36
3. Mazda MX-5 37,18
4. BMW i3s 37,97
5. Volvo V90 CC 38,74
6. Morgan 3 Wheeler 43,78

MED FACIT I HAND... VALDE DU RÄTT BIL?

JOHN ERIKSSON

Den enda övriga bilen i gänget jag känner ett starkt habegär till är Argelanders MX-5. Jag är faktiskt avundsjuk och har ångrat både en och två gånger att jag inte valde den själv. Men. Till stor del beror det nog på det fantastiska (cabb-)vädret vi har haft denna sommar. Om vi däremot hade gjort samma test i november skulle jag nog ha betydligt svalare känslor för Mazdan. Jag är därför väldigt nöjd med min Golf. Den klarar allt, hela tiden, året runt. Det är enligt mig en falsk föreställning att upplevelse står över allt annat. I längden vill åtminstone jag ha något som fungerar bra i alla lägen. Att jag dessutom kan köra ifrån alla kollegor med Golfen skadar inte.

ALRIK SÖDERLIND

När det gäller en alla-dagar-i-veckanbil kan jag inte tänka mig något som inte går på el. Punkt. Effektiva, tysta, mijöbra, smidiga att köra, och i3 är väldigt underhållande. Elbilar är framtiden och varför ska man inte åka dit så snart man kan?
I dagsläget finns det absolut inget som ger mer elektriskt habegär under halvmiljonen än BMW i3 – men jag kan klara mig utan den lätt trimmade s-versionen. Däremot vore det inte dumt med  ännu mer kapacitet i batterierna – och det kommer!

JENS TRULSSON

Innan jag blev pappa tyckte jag allt handlade om rå körupplevelse. Ju mer ofiltrerad en bil var, desto roligare. Gärna rensad, skalstolar, utan servo, racefjädring. I dag finner jag körglädje i lyxbilsgung, ultrakomfortabla stolar och en håll käften-ljudanläggning. Det beror till största delen på att jag sällan kör bil enbart för nöjes skull och att min privata årliga körsträcka har ökat betydligt. Därför håller jag fast vid min V90 Cross Country. En bil att växa med. 

JOAKIM DYREDAND

Livet är för kort för tråkiga bilar, som V90 CC, MX-5, Focus RS, i3s och Golf R. Det är klart att 3 Wheeler har sina begränsningar, men när det gäller att vara en drömbil som levererar upplevelser är den oslagbar. Visst, priset med några smakfulla tillval är ganska saftigt, speciellt när man betänker de få dagar på året den kan nyttjas. Jaga fatt på en begagnad och testa en säsong, du kommer att älska den – eller hata den.

MIKAEL JOHNSSON

Det här var ett riktigt roligt gäng! Behöver man framför allt en rejäl avkoppling från vardagen är Morgan 3 Wheeler oslagbar. Jag lånade den en sval kväll och körde tills jag började få förkylningskänningar. Alla ville åka med. Vilken bil! Visst är en Golf R mer allround (och extra trevlig med Akrapovic) än Focus RS och en V90 CC mer bil för pengarna. Men jag ångrar inget. Synd bara att många andra läckra bilar låg precis på fel sida halvmiljonen …

JOHN ARGELANDER

Både ja och nej. Jag skulle aldrig vilja äga en Morgan 3 Wheeler, men den är perfekt när sommarkvällen är varm och man känner sig kraftigt exhibitionistisk. Jag tröttnar dock snabbt på den obefintliga komforten, så nej tack. I andra änden av skalan finns Volvo V90 CC, en riktig drömbil för familjen med utsökt långfärdskomfort, modern teknik och trygg utstrålning – sommar som vinter. Problemet är att jag inte har någon familj, haha! Därför känner jag trots allt att Mazda MX-5 passar mig bäst av dessa sex bilar. Den ger hinkvis med lättillgänglig körglädje och dessutom kostar den inte ens i närheten av en halv miljon kronor.

LÄSARNAS DRÖMBILAR

Vi frågade er läsare vilka bilar ni skulle välja under 500 000 kronor. Så här svarade ni och detta blev topplistan. Den innehåller både förväntade och överraskande vagnar:

Volvo V90

"För att den ser så kaxig ut med R-Design-paket. Man sitter och åker fantastiskt bra i den. Helt enkelt en av de bästa bilar som byggts."

"Grymt elegant och rejäl bil. Men en annan motor hade varit trevligt."

VOLVO XC60

"En härlig suv med fin inredning och trevlig design. Perfekt bil för både långa och korta resor."

"Lyxig vardagsbil som är bekväm, stilig och har bra andrahandsvärde – vad mer kan man önska sig?"

Tesla MODEL 3

"Gillar den spartanska inredningen skarpt. Prestanda som en sportbil utan de praktiska begränsningarna."

"För att den är framtiden."

FORD MUSTANG GT

"För att den är det läckraste man kan få för under en halv miljon utan att det känns som en kompromiss. BMW M240i är mitt andraval, men Mustang sticker ut mer och har mer image."

"Otroligt mycket bil för pengarna."

ALFA ROMEO GIULIA VELOCE 

"Min realistiska drömbil – rolig, snabb, vacker och tyvärr väldigt sällsynt i vårt Volvoland."

"Snyggast och roligast att köra!"

JEEP WRANGLER

"En bil som jag aldrig någonsin skulle köpa, men den är likväl en drömbil."

Audi A5 SB

"För att den är så otroligt snygg och har varit min drömbil i flera år."

"Lyx och flärd i en elegant men ändå praktisk förpackning."