Alrik Söderlind: ”Slår vad om att vi nått peak bensinbil”

PREMIUM Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Jag slår vad om att det aldrig någonsin mer kommer säljas lika många...
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag slår vad om att det aldrig någonsin mer kommer säljas lika många bensinbilar i Sverige som i fjol: 165.973 stycken. Har jag fel lovar jag att äta upp mitt tankkort.

Förmodligen har bensinbilens peak också passerats i hela världen. För att inte tala om dieselbilens.

Vem trodde för bara fem år sedan att utvecklingen skulle gå så snabbt och vad betyder det för världen, för dig och mig? Och vem trodde då att den svenska regeringen skulle förbjuda försäljningen av bensin- och dieselbilar redan 2030? Är förbränningsmotorn helt plötsligt på den mörka onda sidan?

Efter cirka 6.000 år i människans tjänst blev hästen arbetslös, först ersatt av ånglok på längre sträckor och sedan av bilar vid kortare pendling. Ångmaskinen hade inte en chans mot förbränningsmotorn och nu förändras världen igen när elmotorn tar för sig. Det kallas utveckling – och den går snabbare och snabbare. Vad är det nya heta om 25 år?

Alrik Söderlind:

Att bensinbilen har nått sin världspeak beror på att konjunkturen bromsar in, på grund av rädslan för Trumps handelskrig, Brexit, den kinesiska ekonomins avmattning och givetvis stränga utsläppsmål och klimathot. Men också på grund av den fantastiskt snabba utvecklingen av elbilar.

Men peak oil har absolut inte passerats. Enligt International Energy Agency (IEA) kommer det finnas runt 50 miljoner elbilar 2025 och 300 miljoner 2040. Det ska ställas mot de dryga två miljarder bilar som finns idag – elbilarna kommer då bara sänka oljebehovet med runt två procent.

Vi människor blir fler, reser mer, blir rikare, konsumerarar mer och skickar grejer fram och tillbaka runt jordklotet. Oljeförbrukningen kommer enligt IEA att ha ökat med tolv procent 2040. 

I dag kör cirka tre procent av läsarna av auto motor & sport en elbil, 22 procent kommer att köpa elbil nästa gång medan 35 procent helst av allt skulle köra en elbil. Det här är de mest bilintresserade och bilkunniga svenskarna, och av dessa är det alltså 65 procent som inte vill köra elbil. Skälen emot är glasklara: högt pris, kort räckvidd, få laddställen och lång laddtid. 

I Sverige finns det just nu drygt 1.600 offentliga laddstationer, vilket betyder att det nästan går 50 laddbara bilar per laddstation. Räknat på antal laddpunkter sjunker siffran till tio bilar per laddpunkt. Man kan tycka att det borde räcka men på många ställen börjar det bli trångt på laddparkeringsplatserna. Ska omställningen fungera måste de verkligen byggas ut med rasande fart.

Jag förutsätter att våra politiker tar sitt ansvar och att vi slipper en repetition av E85-fiaskot. Nu måste det snabbt som attan tas fram en grundlig plan med lång horisont.

• Elnätet måste byggas ut för många miljarder. Med start nu. Försörjningen av elektricitet måste säkras. Den förnybara elproduktionen måste byggas ut rejält, och kan vi verkligen lägga ner kärnkraften?

• Laddinfrastrukturen måste byggas ut långt mer än dagens bensinmackar. Vem ska stå för den kostnaden?

• Alla som inte bor i hus eller har en egen parkeringsplats måste kunna ladda längs gator och torg på nätterna. Vem tar ansvar och betalar för det?

• Elbilarna måste gynnas på andrahandsmarknaden, så de inte exporteras till andra länder.

Det här kommer kosta enorma summor, men samtidigt är det en investering vi måste göra för framtiden. För elbilen är överlägsen när det gäller luftkvalitet, energiförbrukning och det enda alternativet för att vi ska slippa oljeberoendet.

Det som skiljer teknikskiftet från fossilbil till elbil mot övergången från häst till T-Ford är att elbilen än så länge är långt ifrån enklare att leva med i vardagen.

Så kära politiker. Djärva utspel behövs, men vi måste sätta full fart med de fysiska utmaningarna. NU.

Annons
Annons
Rulla till toppen