Nya lyxelbilen – en tio år gammal relik: ”Jag blev överraskad”

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Fyra år efter att Aston Martin första gången började hinta om en elbil...
Annons

Nya lyxelbilen – en tio år gammal relik:

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Fyra år efter att Aston Martin första gången började hinta om en elbil får vi se resultatet. Och det är inte särskilt futuristiskt.

Aston Martin Rapide E debuterar just nu på bilsalongen i Shanghai, och det är en väldigt underlig modell.

Den bygger på grundmodellen Aston Martin Rapide som visades upp för snart tio år sedan och som bygger på märkets gamla formspråk – sedan dess har flera nya modeller lanserats med modernare former (även om Rapide ändå fortfarande är snygg).

Rapide var också i allra högsta grad tänkt som en fossilbil med V12-motor så batterierna i den eldrivna versionen har helt klämts in där det fanns plats. Inte optimalt om man vill bygga en utrymmeseffektiv elbil med stort batteri och lång räckvidd.

Nya lyxelbilen – en tio år gammal relik:

Och apropå batteriet: det är på 65 kWh och Aston Martin kan därför ”skryta” med en räckvidd på strax över 30 mil.

Jag är inte den som kräver maximal räckvidd i alla elbilar: ett större batteri är dyrare och tyngre än ett litet. Och när de flesta svenska bilister inte kör längre än några mil om dagen är det ganska onödigt med 60 mils räckvidd. Men det här är ändå för dåligt.

Även om förarna av Rapide E kanske bara vill glassa i stan med sin eldrivna Aston Martin finns det säkert också köpare som vill kunna åka på långresa, eller i alla fall ha lite längre räckvidd än i en BMW i3.

Någon fyrhjulsdrift finns inte heller, utan Rapide E har dubbla elmotorer baktill för en maxeffekt på 450 kW (600 hästkrafter) – inte heller det så imponerande.

”Jag hittar ingenting som är imponerande med den här bilen”

Nya lyxelbilen – en tio år gammal relik:
Nya lyxelbilen – en tio år gammal relik:

0–100 km/h går på ”under fyra sekunder” och även om det naturligtvis är mer än tillräckligt för de allra flesta hade jag nog hoppats på lite mer Teslasug i accelerationssiffrorna.

Min gissning är att el-Rapiden bara byggs för att sänka märkets koldioxidsnitt, men även om det är så borde märket lägga ribban lite högre än så här. Det luktar billig efterkonvertering lång väg – långt från vad varumärket ska signalera.

Jag blev faktiskt överraskad av Rapide E och inte på ett bra sätt. Jag hittar ingenting som är imponerande med den här bilen. James Bonds favoritmärke behöver lyfta nivån betydligt högre än så här om de vill bli tagna på allvar.

Nya lyxelbilen – en tio år gammal relik:
Nya lyxelbilen – en tio år gammal relik:
Annons
Annons
Rulla till toppen