”Vad har hänt på elva år? Väldigt mycket – och ingenting!”

Varning för högt blodtryck! Den här krönikan skrevs redan 2008 och läs den till slut innan du kastar dig på tangentbordet. Det finns nämligen en...
Annons

Varning för högt blodtryck! Den här krönikan skrevs redan 2008 och läs den till slut innan du kastar dig på tangentbordet. Det finns nämligen en spännande tvist. Och läs också vår kommentar från idag (2019).

Vad vi bilintresserade behöver är en frizon långt bortom politisk korrekthet, där vi kan drömma oss bort och njuta av äventyr – utan att pekpinnar sticks i våra ögon.

Nyhetsflödet svämmar över av domedagspredikningar och ordet miljö orkar jag inte höra en gång till. Det koldioxid-drivna klimathotet har inget med seriös forskning att göra. Finns det något samband mellan människan och klimathotet är de svenska bilisterna totalt oskyldiga!

En biltidning ska bara innehålla ohindrad bilglädje! Så vi gör väl om tidningen då…

Nej, nu skojade jag lite. Men de här orden damp ner i ett mejl som jag fick idag – där brevskrivaren Johan ”reagerade med chock och avsky” inför det faktum att en biltidning skrev om miljö.

All right, jag förstår hur han tänker. Visst vore det underbart om det inte fanns några problem. Visst är det skönt att blunda och vi behöver få slappna av. Men ännu skönare är det kanske att få rasa ur sig ilska! Idioter, idioter, idioter, idioter, idioter!

Men med en dåres envishet påstår jag att vi bilälskare är totalt rökta om vi sätter oss i en bubbla och vägrar se vad som händer, vägrar ta debatt, vägrar hitta lösningar. Vägrar att försöka vare en del av lösningen.

Tänk om Johan som skrev brevet var chef på Volvo.

Tänk om han var chef på auto motor & sport…

Tänk om ALLA tänkte som Johan. Det du Johan. Vilken härlig värld. Alla som gillar något stänger sig inne i sin ”låtsasvärld” och diggar, och gör som dom alltid gjort.

Tänk så mycket framtid alla skulle missa. I det här numret har vi bland annat besökt Saab och Volvo för att förstå hur de ser på miljöbilar och det var riktigt kul. Snålare, snabbare bilar kan inte vara fel. Att klaga på att Saab och Volvo inte hängt på Toyotas hybridsatsning är enkelt. Men vi ska vara glada att man dröjt lite! Tekniken har varit för dyr och gett för lite besparing – men nu är det full fart framåt. Alla kommande bilar från GM är förberedda för hybridteknik och Volvo satsar 10 miljarder på koldioxidsänkande teknik. Att Volvo ännu inte börjat bygga sitt stopp/start-system som var klart redan 2001 är däremot helt obegripligt och sorgligt.

Men många förklaringar är som vanligt politiska. De länder som har de tuffaste förutsättningarna får de starkaste bilföretagen. England förlorade bilkriget mot Tyskland, eftersom England bara hade ”kostigar” medan Tyskland hade autobahn som drev utvecklingen. Japans förkrossande kvalitetsövertag beror på att japanska biltillverkare är skyldiga att rapportera in kundklagomål till staten, och kan dömas till att göra en återkallelse om sex kunder klagat på samma problem! Det här gäller för övrigt alla branscher som kylskåp, kameror och datorer – se vad det betytt.

I USA finns just nu de hårdaste miljökraven för nya bilar. Det kan ge amerikansk bilindustri en rejäl knuff uppåt. Europeisk bilindustri kan få det kämpigt om jänkarna översvämmar vår kontinent med bilar fyllda med bränslebesparande teknik till låga priser – förpackade i ”Mustangskal” med äkta jänkeprestanda!
Vad svensk bilindustri behöver är långsiktiga tuffa spelregler som gynnar energieffektivitet och rejält med forskningspengar.

Hänger du med, Johan?


Kommentar skriven idag, 2019:

Vad har hänt på elva år? Väldigt mycket – och ingenting! Debatten är delvis densamma. Men USA har gett bilvärlden Tesla, som förändrat allt – mycket tack vare politiska incitament med krediter för elbilar. Sedan 2010 har Tesla sålt krediter till andra bilföretag (mest GM och Fiat/Chrysler) som inte lyckats hålla nere sina utsläpp för häpnadsväckande 200 miljarder dollar. Utan den ”hjälpen” är det tveksamt om Tesla hade existerat idag.

Kina har tack vare kraftiga stimulanser blivit världens största producent av elbilar. Kommer europeisk bilindustri att vara lika stark om tio år som den är idag? Tveksamt.

Det är först och främst politik som förändrar världen. Ny teknik kan födas av framsynta och tuffa beslut – därför behöver vi politiker med långa perspektiv och stora visioner.

Så Johan, världen snurrar på och vi kan välja mellan att blunda eller att delta i debatten. Och som bilälskare ser jag en fantastisk framtid, ta bara nya Porsche Taycan. Den hade aldrig funnits om Johan fått bestämma.

Annons
Annons
Rulla till toppen