Alrik Söderlind: ”Miljömålen har havererat fullständigt”

Premium "Det smakar illa när tillverkare vitt och brett talar om hur fantastiskt bra miljöarbete de gör – samtidigt som de absolut inte gör mer än vad som är nödvändigt för att slippa böter", skriver auto motor & sports chefredaktör.

Alrik Söderlind: ”Miljömålen har havererat fullständigt”

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Bilindustrins miljömål har havererat och är inte mycket bättre än läggmatcher i fotbolls-VM.

Skyldiga är bilindustrins lobbyorganisationer och flata eller möjligtvis lättlurade politiker. Eller kan det vara så att alla är nöjda om det ser bra ut på pappret? Ja, förutom vi som inte är lurade och tycker att det är bra om alla gör sitt bästa?

Vi bilköpare ska fås att tro att bilindustrin anstränger sig maximalt för att få ner utsläppen. Att man svettas under galgen. Att man kan gå under. 

Sant är att de som bygger tyngre bilar belönas. Glöm lättviktsmaterial. 100 kilo extra och du får släppa ut tre gram till.

Sant är att de tillverkare som gör allt de kan för att få ner sina utsläpp till 2021 bestraffas med ännu hårdare krav framöver, men den som "tankar" och presterar på gränsen är vinnare.

Sant är att tillverkare som knoppar av ett nytt varumärke får mycket enklare mål. Ta Seat som ett exempel: Genom att skapa varumärket Cupra hamnar de törstiga prestandabilarna i ett nytt märke som säljer färre än 300 000 exemplar – vilket ger lättare utsläppsmål. Samtidigt får Seat det enklare eftersom de slipper räkna in prestandabilarna.

Sant är att billiga småbilar kan bli utrotningshotade. Ny snålteknik riskerar att göra dem för dyra.

Sant är också att några av industrins skarpaste hjärnor jobbar stenhårt med att optimera bilmixen och teknikutvecklingshastigheten samt lusläsa det extremt komplicerade regelverket – för att på billigast möjliga sätt nå de krav som biltillverkarna trots allt måste leva upp till. Koldioxidutsläppen ska ner med 30 procent mellan 2005 och 2030.

Tänk om det hade varit busenkelt: Samma krav för alla! Premiummärkena har mycket lättare att ta betalt för elbilar än budgettillverkarna. Tänk om det inte fanns undantag, specialbonusar eller invecklade regler.

Visst, vi ska absolut inte underskatta de utmaningar som bilindustrin just nu går igenom. Att skrota fabriker som bygger förbränningsmotorer, att ställa om till eldrift, att hitta kompetenta ingenjörer och därtill bli beroende av batterileverantörer – allt detta kostar väldigt stora summor och stressar organisationerna. 

Men utan tuffa lagkrav skulle förbrukningen fortsätta att gå upp. Försäljningen av tunga suvar boomar samtidigt som dieselförsäljningen rasar och därför ökar också snittförbrukningen i Europa! Utan kraven hade man inte ställt om och nu gör man det så sent som möjligt – vilket kostar på.

Sant är att Volvo har miljö som ett av varumärkets grundpelare, samtidigt som man ökar snittförbrukningen radikalt, har Europas högsta dieselandel och nästan bara säljer tunga suvar. Dessutom levererar man långt ifrån så många laddhybrider som det finns efterfrågan på.

Marknadsföringsavdelningar säger en sak, leveranserna från fabrikerna en annan. Och visst kan jag förstå Volvo och andra tillverkare. De är i branschen för att tjäna pengar, inte för att styra upp klimatet. Men det smakar illa när tillverkare vitt och brett talar om hur fantastiskt bra miljöarbete de gör – samtidigt som de absolut inte gör mer än vad som är nödvändigt för att slippa böter.

Har jag fel – överbevisa mig!

Eller kommer några tillverkare att strunta i kraven och ösa på med snålare och renare bilar? Kommer bilköparna i så fall bry sig och välja de produkterna? Industrin bygger det de tjänar mest pengar på – det vi helst köper! Konsumenter har makt.

Sant är också – om jag har gjort någorlunda rätt antaganden i mina kalkyler som jag har stämt av med ICCT, The International Council on Clean Transportation – att Volvo lätt kommer nå sina mål. 

Med tio procent elbilar 2021 överpresterar Volvo och 2025 ska hälften av märkets totala försäljning vara helelektrisk. I så fall är EU-miljökraven rena barnleken! Eller når man inte den nivån i Europa? 

Säkert är att elektrifieringen snart sätter riktigt hög fart, men bilindustrin kommer förmodligen inte nå Parisöverenskommelsen. Tyvärr.