”Skärpning – sluta idiotbeskatta bilisterna!”

Volvo V90-föraren som kör 5.000 mil om året borde betala mer än Lamborghini Urus-föraren som bara finkör, tycker auto motor & sports krönikör.
Annons


Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag försöker hålla mig ifrån både politik och faktiska biltester där man mäter utsläpp och bränsleförbrukning. Det intresserar mig inte.

Det finns inget osexigare för en bilintresserad än att prata om vad ens bil drar per mil. Det är som att diskutera det motsatta könet med sina kompisar och bara prata om hur mycket de äter. Det gör man sällan, av en anledning. Det finns intressantare och roligare saker att prata om.

Men alla dessa skatter har ju slagit slint totalt. Min Lamborghini Urus jag hade ett tag kostade 30.000 kronor om året i skatt. Det tycker jag är rätt mycket. Då är det lätt att flika in att har du råd med en Urus har du råd att betala skatt, men det är inte det som är poängen. Poängen är att jag släpper ut otroligt mycket mindre skräp i luften med min Urus eller med min Ferrari än vad Nisse Tuta gör med sin V90 som drar 1,3 liter milen.

Ja, det är sant, min Volvo V90 D4 drog 1,3 liter milen enligt färddatorn, och V90 åker varenda tjänstebilspersson runt med hur många mil som helst.

Visst finns det en poäng med att betala för vad bilen släpper ut. Men då ska det väl också vara så, att man betalar för det bilen släpper ut? Inte för vad den kunde släppa ut om man körde 5 000 mil om året? För det gör man inte med entusiastbilar.

Då kanske man kör 500 mil om året, eller till och med mindre än det om man är en körhandske- och märkesjackebeklädd Ferrariägare som ställer in bilen i garaget alla årets månader förutom två veckor i juli när man ska på Ferrariklubbens årliga träff. 

”30 000 kronor om året i skatt, det tycker jag är rätt mycket”

För en Audi R8 till exempel går skatten från 4 000 till 22 000 kr per år. Det är garanterat hela den bilens normala årskonto för soppa som går åt. Det är helt galet. Även många vanliga bilar får chockhöjningar.

Om man nu måste beskatta bilägare så fruktansvärt hårt måste det vara bättre att göra det på andra sätt. Man kanske kunde lägga det på soppapriset, då blir det ju mer rättvist, då åker de dit som kör mest, och det är ju de som faktiskt släpper ut mest? Nej, just det. Över 60 procent av soppapriset är redan skatt. 

Här kommer en tanke: Bilister kanske redan är beskattade så det räcker? Oavsett om de kör en Urus eller en Volvo? Bilister kanske redan betalar mer än sin del av kakan till olika andra åtgärder, som elcykelpremier och bredare cykelvägar och gud vet allt vad de hittar på?

Det kanske är dags att helt enkelt lämna bilisterna i fred? Det är liksom inte bilismen som håller på att få världen att gå under. Oavsett vad Daniel Helldén säger. 

Jag läste någonstans att Europas kryssningsfartyg, det vill säga helt meningslösa utflyktsbåtar som far runt på våra vatten, släpper ut totalt 20 gånger mer skit i luften än HELA EUROPAS BILFLOTTA! 

Vad sägs om att kasta en liten straffskatt åt deras håll istället? För de behövs liksom inte. Svenska folket kanske kan betala vad ölen kostar på bolaget istället för att åka en 24-timmars till Åland för att få bärsen några procent billigare, så kan Sveriges bilister få åka vidare till jobbet, till dagis med barnen, till affären, till sjukhuset utan att bli totalt ruinerade? Vad tror ni om det? Låter det rimligt?

Nej, bilisterna ska ha skit för allt, för att det är en enkel måltavla. Och synlig. Precis som det är när man bygger om hela Stockholm för 100 driljarder för att bredda cykelvägar och försvåra för bilister den vägen. 

Bilismen behövs. Människor behöver sina bilar. Bara en riktig urnollåtta kan påstå motsatsen. Men det finns mycket annat som inte behövs. SSAB:s ståltillverkning har tydligen samma koldioxidutsläpp per år som 2,5 miljoner Thailandsresor.

Jag fattar att stål behövs och att vi behöver en industri i Sverige men känns det inte som att det kanske vore bättre att slå sig ner och prata med SSAB om att hitta nya modernare, miljövänligare sätt för dem att få fram sitt stål än att beskatta ensamstående småbarnsmödrar som måste lämna sina barn på dagis och sedan åka fem mil till jobbet? Eller hon kanske ska göra det med bussen? Då får hon jobba tre timmar mindre per dag, eller träffa sina barn tre timmar mindre per dag istället, men det kanske det är värt? Bara hon inte kör bil. För bilen är helt uppenbarligen satan. 

Nej, skärpning för fan. Sluta göra åtgärder bara för att det ser bra ut på papperet. Se verkligheten för vad den är och gå på de riktiga skurkarna istället, så vår ensamstående mamma både får tid att vara med sina barn, och har råd att köpa lördagsgodis åt dem.

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen