Alrik Söderlind: Volvos tveksamma miljöengagemang

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Volvo brukar skryta med att man ska ta bli världens ledande elbilstillverkare och...
Annons

Alrik Söderlind: Volvos tveksamma miljöengagemang

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Volvo brukar skryta med att man ska ta bli världens ledande elbilstillverkare och att man har miljö som en av varumärkets viktigaste hörnstenar. Men i verkligheten släpper man ut näst mest koldioxid per såld bil i hela Europa. Det är bara Land Rover som har högre utsläpp per såld bil.

Leveranserna av laddhybrider går dessutom ganska knackigt, med flera månaders väntetid. Märkets första elbil kommer därtill börja levereras sent i höst – långt efter de flesta konkurrenterna. När det gäller snabbladdning har man inte heller kommit fram med en lösning, Volvokunder tvingas betala mycket mer om man ska snabbladda på Ionitys snabbladdare än om man köpt en VAG-produkt – Mercedes, Ford eller BMW. Det ger ingen premiumkänsla åt elbilsupplevelsen.

Att man dessutom har valt en teknisk lösning till sina laddhybrider som ger en ofrivillig bensinförbrukning – utan rening – talar tyvärr bara samma språk. Man tar inte miljön på allvar. Tänk om man var lika oseriösa när det gäller säkerhet …

Det är i detaljerna som sanningen finns.

Men tack vare vårt test kan vi alltså avslöja att Volvos laddhybrider långt ifrån är lika rena och ekonomiska som man kunde förvänta sig. Lång räckvidd på el har varit prioritet nummer ett, inte miljö eller kundernas ekonomi.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen