Peder Karlsson: Mer raka rör åt folket!

Det första som mötte mig när jag öppnade dörren var en halv Aventador. Bilen var totalt sönderplockad...

Peder Karlsson: Mer raka rör åt folket!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Min nya Lamborghini Aventador är äntligen på väg hem! Först gick den på lastbil från 7H bil till Danmark för service. Därifrån skulle den egentligen hem men jag bestämde mig för att låta dem köra den direkt till Köping istället. Där finns nämligen Ferrita som bygger avgassystem. 

Jag har haft raka rör på de flesta av mina sportbilar och jag känner inget större behov av att sluta med den traditionen nu. Så jag ringde Micael som äger stället och bad honom ta fram de rakaste och grövsta rör de hade, de kanske kunde bygga ett avgassystem medan jag väntade. Det måste ju vara hur lätt som helst, tänkte jag. Framför allt när allt kunden begärt är att rören ska vara så raka som möjligt. Men tydligen är det inte så enkelt, så Micael bad mig komma förbi för en liten konsultation innan de började svetsa. 

Sagt och gjort, jag åkte och hälsade på gänget i Köping för att titta lite närmare på bygget av de, i mitt huvud, raka rören. Men Ferrita hade andra idéer. 

Det första som mötte mig när jag öppnade dörren var en halv Aventador. Bilen var totalt sönderplockad såg det ut som. Efter att de hade lovat mig att de skulle sätta tillbaka alla delar exakt där de tog dem förklarade de processen för mig. Det är invecklat. Först ska bilen som sagt demonteras. Just när det gäller Aventador är bara det ett gediget jobb. Sedan ska det nuvarande systemet analyseras och mätas upp så att det nya som ska byggas passar. 

Jag fick se CAD-ritningar och vara med och titta när 18 olika rörbitar skulle svetsas ihop till ett vackert, högljutt system som bara jag har. Det kommer att väga cirka hälften så mycket som Lamborghinis orginalsystem, vilket i sin tur gör att jag kan sluta banta. Skönt. De övertygade mig om att helt raka rör inte är att rekommendera. "Tänk på Greta och grannarna." 

Så istället för rena raka rör byggs ett ljuddämpat system med portar. Det betyder att i normalläget går avgaserna genom en dämpare som gör att grannarna inte vill lyncha en om man kommer hem efter klockan 22. När man vill trycker man på en knapp inne i bilen, så öppnas portarna och helvetet släpps lös.

Jag har haft ett system med portar förut, på min Mercedes G 63. Jag stängde dem aldrig. Jag tycker om när det låter och mina radhusgrannar har lärt sig leva med det. Eller jag tror det, jag har inte frågat. Jag tänker att jag inte ska göra det heller. Inte väcka den björn som sover, som man brukar säga.  

Så får det i alla fall bli. Ibland kanske det är bra att lyssna på experterna, även om det gör lite ont. Arbetet är nu i full gång och jag räknar med att kunna hämta bilen om någon vecka. Så fort jag har den hemma kommer ni få höra hur den låter, håll utkik på auto motor & sports facebooksida.

Eller så öppnar ni bara fönstret. Bor ni någonstans i Storstockholm är chansen rätt stor att ni hör när jag startar bilen. Mer raka rör till folket!