Alrik Söderlind om Polestar och Volkswagens kundtjänsthaveri: ”Otroligt nonchalant!”

En hel bilvärld har förfasats över Teslas oförmåga att bygga bilar med hög byggkvalitet – så kommer världens största biltillverkare och anrika Volvo (Polestar) och...
Annons

Alrik Söderlind om Polestar och Volkswagens kundtjänsthaveri:

En hel bilvärld har förfasats över Teslas oförmåga att bygga bilar med hög byggkvalitet – så kommer världens största biltillverkare och anrika Volvo (Polestar) och visar att man inte är mycket bättre.

Men när Tesla hade problem med lackering, passform, interiörkvalitet, imma i strålkastare, dörrar som krånglar – så har VW och Polestar problem med det nya: programvara!

Att man inte har så kallad ”over the air-uppdateringar” det vill säga att bilen kan ladda ner ny programvara är när man tänker efter helt otroligt. Det har Tesla haft i snart tio år. 

Bara den detaljen visar hur långt efter den så kallade konventionella bilindustrin ligger när det gäller ny teknik. Att man släpper ut bilar till kunder, trots att alla system inte är färdiga, visar också på graden av panik. Bilarna måste ut, pengarna måste in, Tesla måste få konkurrens, de genomsnittliga utsläppsvärdena måste ner, positioner måste tas.

Både Volkswagen och Polestar måste alltså än så länge ta in alla bilar till fysiska verkstäder för att åtgärda problem med programvaran.

Att man sedan blir tagna på sängen när kunderna har problem och uppenbarligen inte lyckas med varken kommunikation, reparation och enkla saker som att svara på telefon eller mejl är faktiskt ännu mer obegripligt.

Man överskattade helt enkelt sin egen förträfflighet och underskattade sannolikheten för problem. Det borde väl ändå vara det enklaste när det gäller att lansera en ny modell, att ta höjd för problem och sätta upp en stor stab med kunnig personal som kan hjälpa kunder som lagt över en halv miljon på en ny bil.

Det borde den ”gamla” bilindustrin kunna lyckas med, kan man tycka. Det som händer nu är tecken på nonchalans, eller är det möjligtvis panik?

Men allt är tydligen så ekonomiskt slimmat att lösningar på problem tas omhand när det kommer, utan framförhållning. 

För hela omställningens skull är det viktigt att de nya inte får dåligt rykte, att kunderna blir nöjda. Likväl som det finns mycket att vinna på en stor satsning på elbilar, finns det mycket att förlora. 

Nu hoppas vi att VW och Polestar (och även Volvo) verkligen bevisar att man kan det här med bilbygge, programmering och kundvård. Att de här missnöjda ägarna som hört av sig till oss inte följs av fler.

Oavsett om du är en nöjd eller missbelåten ägare till en ny bil, fyll gärna i en enkät och berätta om dina upplevelser. Vi kommer att rapportera resultaten – så att alla som tänker köpa sig en ny bil vet vilka företag som är bäst och sämst på både ny teknik och kundvård.

Sätt betyg på din bil här!

LÄS MER: Elbilskatastrofen: Ägarna vansinniga på kundbemötandet

 
Annons
Annons
Rulla till toppen