Ternström: Här är framtiden för Ferrari

"Det är den nya motorn, hybrid-V6:an, som är det centrala här. En riktig smällkaramell med 830 hästkrafter."

Ternström: Här är framtiden för Ferrari

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Plötsligt var den där. Ferraris nya modell, 296 GTB. En riktig smällkaramell med 830 hästkrafter. Motorn är en V6 med dubbla turboaggregat, parad med en elmotor och tillhörande batteripaket. Effektuttaget i bensinmotorn är vansinnigt högt – hela 663 hästkrafter ur bara tre liter. (Elmotorn adderar 167 hästar och systemeffekten blir då 830). 

Prestandasiffrorna är som tagna ur en serietidning. 0–100 km/h tar 2,9 sekunder. Bilen hade kunnat vara snabbare om däcken haft bättre grepp. 0–200 går på ofattbara 7,2 sekunder. Över huvud taget tror jag att 0–200 kommer bli en mycket mer relevant jämförelse mellan riktigt snabba bilar i framtiden. 

Enligt Ferrari ska nykomlingen inte ersätta den V8-betyckade F8, som finns i både Spider- och coupé-utförande. Detta är dock en sanning med modifikation, planen är att lägga ned F8 om cirka ett år. Då kvarstår bara nya 296 GTB i segmentet superbil med mittmotor hos Ferrari. Min gissning är att en öppen version av 296 GTB lanseras exakt samtidigt som F8 tas ur produktion. 

Nu till den stora nyheten. För du tror väl inte att en ny bil var det enda viktiga budskapet från den italienska drömfabriken? Nej.

Det är den nya motorn, hybrid-V6:an, som är det centrala här. Den är framtiden för Ferrari, och det är väldigt sannolikt att den kommer att ersätta V8:orna i alla framtida bilar. Ferrari 296 GTB är alltså början på slutet för V8-motorer i Ferraribilar. Istället är det downsizing, V6 och hybridisering som gäller från och med nu. 

Hemskt, tycker många. Men frågan är om det är så dåligt? Den nya motorn är ett tekniskt underverk och extremt kompakt. Ljudet är nästan lika fint som i en V8 och systemeffekten är spektakulär. Det är nog bara vi som ska vänja oss vid det nya normala. Drivlinan kommer säkert att bli standard i väldigt många nuvarande och framtida Ferrarimodeller.

V12:an då? Min gissning är att den kommer att finnas kvar i Ferraris absoluta toppskikt. Dock lär cylindervolymen minskas från 6,5 till fyra liter och den kommer med hög sannolikhet att turbomatas. 

Hur ser det ut hos den andra viktiga italienska biltillverkaren? Lamborghini använder tre motorer idag. En V10 i Huracán, en V12 i Aventador och en turbomatad V8 i Urus. Det är bekräftat att vare sig V10:an eller V12:an kommer att vara turboladdade i framtiden. Utvecklingschefen Maurizio Reggiani har uttalat sig om att turbo absolut inte är en del i Lamborghinis superbils-DNA. Ljudet kan inte offras. 

Istället kommer både V10:an och V12:an att behålla antalet cylindrar och paras med elmotorer. Alltså hybridmotorer utan turbo. Det blir extremt spännande. Samtidigt tänker Lamborghini presentera en helt eldriven bil 2025. Det kommer sannolikt att bli en fyrsitsig GT-vagn. Hörde jag någon säga Estoque?

Ferrari är också på gång med en helt eldriven superbil. Även den ska lanseras runt 2025, och rykten säger att den ska byggas på Maserati MC20-plattformen. Vi får se. 

Där har du det. Den viktigaste trenden just nu, även hos Ferrari och Lamborghini, är downsizing och hybridmotorer. På sikt är det helt eldrivna bilar som gäller. Frågan är om någon av dem har en bensindriven bil i slutet av decenniet? Jag tror inte det. Vad tror du? Mejla mig på peter@pternstrom.com.