Ternström: Sanningen om Lamborghini och traktorerna (och allt det andra)

"Superbils-Lamborghini är självklart inte helt nöjda med saken. De vill absolut inte ha billiga prylar som energidryck eller androidtelefoner som parasiterar på deras goda namn."

Ternström: Sanningen om Lamborghini och traktorerna (och allt det andra)
Traktorerna må vara, men ägarna av Lamborghini är inte riktigt nöjda med avtalet som Ferruccio gjorde med sonen.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Men vänta ett tag. Gör Lamborghini även traktorer? Mobiltelefoner? Många tror att varumärket bara handlar om superbilar, och blir förvirrade då de ser en energidryck eller ett par hörlurar med samma namn. Förvirringen är total. Vad är det som gäller egentligen?

Varumärket Lamborghini används på en mängd produkter. Inte bara på de kända superbilarna från Sant'Agata. De flesta tror att det är samma företag. Att traktorer och snabba bilar tillverkas i samma fabrik. Sanningen är långt från detta, och det är få som vet hur det verkligen ligger till. Den här krönikan ska reda ut begreppen och förklara hur det egentligen är. 

Ferruccio Lamborghini började sin karriär genom att tillverka redskap och traktorer för lantbruk. Detta var 1948, femton år innan han startade produktionen av superbilar. Traktorfabriken blev extremt framgångsrik och försedde Ferruccio med massvis av kapital, något som var avgörande då han startade bilfabriken 1963.

Lamborghini Trattori bär en extremt snarlik logotyp och tillverkar traktorer än idag. Den har dock aldrig varit en del av superbilsfabriken. Det har alltid varit ett separat företag. Det har alltså aldrig tillverkats traktorer jämsides med bilar. 

Ferruccio Lamborghini var en duktig entreprenör. Han hann starta en mängd andra företag med samma namn. Bland annat en tillverkare av luftkonditionering som även den finns än idag. Ja, du kan köpa ett AC-aggregat med samma logotyp som de kända superbilarna. Detta tycker jag är skoj. Ska du köpa en AC, varför inte fråga efter en Lamborghini. Betydligt roligare än en Hitachi eller Mitsubishi till ditt nästa attefallshus.

Sedan har vi ett företag som heter Tonino Lamborghini. Det här är extra viktigt att ha koll på. Tonino Lamborghini är Ferruccios son. Enligt sägnen stolpade sonen in på pappas kontor och frågade om han fick trycka den kända logotypen på en t-shirt. Som bekräftelse fick han pappas signatur på ett mycket enkelt skrivet kontrakt på en bit papper, där Ferruccio tillät sin son att använda logotypen på allsköns idéer.

Denna enkla överenskommelse, enligt sägnen handskriven på baksidan av en skiss av en motor, är idag värd flera miljarder. Tonino lever gott på detta, eftersom avtalet är giltigt även då pappa Ferruccio Lamborghini sålde sitt företag i början av 70-talet. Tonino Lamborghini har rätt att använda logotypen på vilka produkter han vill, vilket han utnyttjar bäst han vill. 

Det är därför du kan hitta energidryck, sunkiga kinesiska mobiltelefoner och en stor mängd produkter av relativt låg kvalitet stämplade med varumärket Tonino Lamborghini, självklart med en logotyp som är väldigt snarlik den som används av den del av Lamborghini som tillverkar superbilar.

Tonino Lamborghini och hans familj har försörjt sig på den här verksamheten i över 30 år. 

Superbils-Lamborghini är självklart inte helt nöjda med saken. De tillverkar bilar av högsta klass och är extremt varsamma om sitt varumärke. De vill absolut inte ha billiga prylar som energidryck eller androidtelefoner som parasiterar på deras goda namn. Tyvärr kan de inte göra något åt det.

Trots flera stämningar mot Tonino Lamborghini kan de inte tvinga honom att sluta. Avtalet, även om det är skrivet på baksidan av en motorritning, gäller fortfarande. Ferruccios underskrift har vunnit laga kraft, och därmed basta. 

Se där. Då vet du mer än 90 procent av dina vänner. Nästa gång du ser en mobiltelefon eller en energidryck med varumärket Lamborghini vet du att det inte har något alls att göra medsuperbilarna med samma namn.