Försvarstal för laddhybriden

"Visst är det svårt att komma ner till de officiella förbrukningssiffrorna. Men det går, det är jag ett bevis på."
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag har inte ångrat en sekund att jag köpte en Volkswagen Passat GTE laddhybrid för fem år sedan. Och jag har inga planer på att sälja den.

Laddhybriderna har fått motstå mycket kritik genom åren. En del kan jag instämma i och annat är taget ur luften. Låt oss börja med det som stämmer.

Laddhybrider köps för sitt låga förmånsvärde. Absolut, det bidrog absolut till att jag köpte min. Staten gav en rejäl rabatt på förmånsvärdet vilket gjorde att en del skaffade en laddhybrid som tjänstebil, men struntade i att ladda.

Även bland de som köpt sin bil begagnad har jag observerat detta beteende. Jag har en laddbox till min Passat GTE, men grannen står på en p-plats utan el med en Passat GTE av samma årsmodell. Jag kan inte förstå varför hen inte köpt en vanlig bensin- eller diesel-Passat.

Laddhybrider är onödigt komplexa med dubbla motorer. Ja, hybridteknik är en komplicerande faktor. Men Toyota har med sina Priusmodeller visat att hybrider inte behöver krångla mer än konventionella bilar som bara har förbränningsmotor. Tänk själv så många Priusar som rullar många mil som taxi.

”Jag tankade senast den 1 april. Det var andra gången i år. Som bäst har jag snittat 0,19 liter milen.”

Elektronikfel är väldigt vanligt idag, oavsett framdrivning. Min Passat GTE har också drabbats. Jag har fått byta kontakter till högvoltsbatteriet på garantin.

Laddhybrider drar mycket mer soppa än vad som anges. Visst är det svårt att komma ner till de officiella förbrukningssiffrorna. Men det går, det är jag ett bevis på. Jag tankade senast den 1 april. Det var andra gången i år. Som bäst har jag snittat 0,19 liter milen.

Förbrukningen är väldigt beroende av körmönster. Jag kör mest runt i Storstockholm. När jag kör hem till Skåne eller till stugan i Tornedalen, då räcker naturligtvis inte elen så långt. Laddboxen på stugan skrattar närmast åt mig.

Men just Passat GTE drar inte farligt mycket bensin på långfärd. 0,65 till 0,75 på landsväg och motorväg med en fullastad kombi är helt okej. Jag kan tänka mig att en Kia Optima PHEV kan ha liknande siffror.

Laddhybrider är bara en parentes, elbilar är framtiden. Utvecklingen är tydlig och lagstiftningen är solklar – i framtiden kommer nästan alla att köra elbil. Under omställningsperioden har vissa laddhybrider visat sig vara en bra miljölösning för stunden.

Tyvärr har en del biltillverkare utnyttjat hybridtekniken för att ge sina bilar bättre prestanda samtidigt som de ger sken av att vara miljövänner.

Som motorjournalist blir man ofta ombedd att ge råd vid bilköp. För många barnfamiljer i min bekantskapskrets gör kombinationen av behov och ekonomi ofta att man hamnar på en begagnad kombibil.

Inte sällan finns det ett önskemål om att bilen också ska vara snäll mot miljön. Då blir ofta rådet en laddhybrid eftersom utbudet av rymliga begagnade elbilar till rimliga pengar är högst begränsat.

Jag skulle gärna köpa en elbil – om det fanns en som passade mina behov och min plånbok. Dessutom ser jag gärna att laddinfrastrukturen blir bättre. Om två år kanske det är dags att byta ut min kära Passat mot en begagnad elbil. Tankarna går till Skoda Enyaq och Volkswagen ID.4.

Annons
Annons
Rulla till toppen