Cathie Björk: Se hit, alla Teslahatare!

”Därför läser du mest elände om Tesla och Elon. Alla tjänar på det. Kombinera Tesla, Elon och något negativt så är du mer benägen att läsa artikeln.”
Annons

Cathie Björk krönika vinjett
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Nyligen råkade en Tesla-ägare i Umeå ut för en stor fastfrusen spottloska på sin bils sidoruta. Personen blev fångad på video av bilens övervakningskameror. Hur mycket Teslahat är acceptabelt tycker du? Hur gror detta beteende fram?

Jag som följer bilmarknaden stenhårt och bevakar nyhetsflöden kring alla märkens elektrifiering i flera timmar dagligen har inte undgått årets minst sagt tuffa mediala start för Tesla. Har man dessutom som jag följt dem i snart tio år, så vet man att det regelbundet kommer ett skov av nyheter där etablerade mediebolag som Reuters, Wall Street Journal och amerikanska CNBC med jämna mellanrum (oftast kring rapporter) skriver mer eller mindre snaskiga ”hit pieces” som snabbt blir globala nyheter.

Häng med på en del av orsakerna utöver de självklara sakerna som blankning och optioner. Allt hänger nämligen ihop.

Psykologi. ”If it bleeds, it reads.” Kombinera Tesla, Elon och något negativt, så är du mer benägen att läsa artikeln, än om det står Tesla och försäljningsrekord 2023. Nyhetsmedia rapporterade i samma veva hellre att BYD sålde fler elbilar än Tesla i Q4 2023. Man tjänar helt enkelt mer på nyheterna om man kan klämma in något negativt om Tesla i rubriken. Mer klick. Follow the money.

”Tesla återkallar 1,2 miljoner elbilar” var en annan rubrik nyligen. Återkallelser i Teslas värld handlar allt som oftast bara om en OTA hemma på bilägarens uppfart. Ingen big deal och inte förenat med några kostnader.

Att Honda gjorde en riktig återkallelse på 2,54 miljoner bilar som måste in på verkstad för att byta bränslepump bara några få dagar senare missade du säkerligen. Ingen bryr sig nämligen om Honda. Vad heter deras VD? Noll intresse. Inga klick. Inga pengar.

Därför läser du mest elände om Tesla och Elon. Alla tjänar på det. En del tjänar dessutom grova pengar om aktier går ner. Återkallelser brukar normalt påverka aktiekursen. En mer riktig rubrik som att Tesla uppdaterar 1,2 miljoner bilar over the air gör det inte. 

Man kan tycka vad man vill om Elon och hans twittrande på X. Min åsikt är att han inte gör det enklare för Tesla. Speciellt när han på senare tid rör om i den politiska häxkitteln i USA. Detta älskar givetvis mediebolagen. Diskuterar Elon något på X, så tar man gärna och rycker ut en tweet ur sitt sammanhang och publicerar enbart detta.

Elon blev nyligen antisemit till exempel. När storinvesteraren Ron Baron som är jude påpekade att han och hans judiska kunder har fullt förtroende för Elon dog dock den globala storyn rätt snabbt. Många orkar eller hinner bara läsa rubrikerna idag. Han är antisemit. Elon bad. Slut på reflektion. Vi litar på Aftonbladet.

”Elon knarkar” var nyligen en till ”hit piece”. Karln tog ett munbloss gräs hos Joe Rogan och har gjort en del drogliberala uttalanden genom åren. Det intressanta är att efter det munblosset ville NASA ha regelbundna och slumpmässiga drogtester även på Elon, då hans bolag Space X levererar tjänster åt dem. Ska man flyga raketer åt NASA går man även under samma hårda regelverk som flygindustrin.

Den artikel som Reuters publicerade och som all copy paste-media sedan återpublicerade globalt var baserad på en anonym källa som påstod att Teslas personal kring Elon var oroliga för hans knarkande. Det visade sig dock att det var under denna tid (tre år) som NASA genomförde sina drogtester som detta skulle varit ett problem. NASA har även bekräftat det Elon twittrade om, att det aldrig varit några positiva utslag i dessa tester. Reuters av alla. Följ pengarna. 

Ska man påverka marknaden vilket så kallade ”market makers” på Wall Street vill, då är Reuters en bricka i spelet. Olika optionskurser ska nås till vissa datum och man tjänar grymt med para. Men eventuell marknadsmanipulation är väl olagligt? Japp. Men hur bevisar man detta? Amerikanska SEC (som ska övervaka detta) och Elon är inte direkt bästisar heller efter en dumdristig och mycket dyr tweet.

Så om du känner att du mestadels har negativa känslor kring Tesla och Elon, så beror det troligen inte bara på klicken av fanboys och att du sympatiserar med Peder. Du bombarderas dessutom med negativitet för att du är en bricka i spelet för Reuters, för Aftonbladet, för IF Metall och för Wall Street. Lägg på lite algoritmer på detta och vi har en snöbollseffekt med negativitet i ditt surfflöde som förklarar varför just du kanske blivit en Teslahatare. 

För det är precis så här. Brinner en enda Tesla i Kina, då vet hela världen det. Samtidigt brinner det 12 000 ICE- bilar bara i USA varje år. Då reagerar världen precis som James Hetfield i Metallica sjunger:

SO WHAT!  

Annons
Annons
Rulla till toppen