Mazda, Toyota, Hyundai har bäst service

Volkswagen, Audi, Seat och Skoda får sämst betyg av alla bilmärken när de svenska bilägarna sätter betyg på service och bemötande efter ett års körning. Det visar Motormännens nybilsenkät. Mest nöjda ägare har Mazda (bilden), Toyota och koreanska Hyundai.

För fjärde året i sträck ligger Volkswagen-koncernen i botten när svenska bilägare betygsätter service och bemötande efter ett års nybilskörning. Motormännens nybilsenkät, som besvarats av 16 595 bilägare, visar även i år att VW-koncernens modeller dominerar i bottenskiktet. Missnöjet med verkstadspersonalens service och bemötande är kompakt. Bottenlistans nio sista platser intas av Audi, Seat, Volkswagen och Skoda.

Serviceorganisationen har inte hängt med i koncernens försäljningsframgångar.
–De senaste årens upprepade underbetyg har lett till många besvikna bilägare som säkert är benägna att välja andra märken nästa gång de byter bil, säger Börje Henningsson, chef konsumentfrågor vid Motormännens Riksförbund. Om inte VW-koncernen snabbt kommer tillrätta med sina kvalitetsproblem kommer de att tappa försäljning.

Glädjande för den hårt prövade Volkswagenledningen är att årets undersökning visar att väntetiderna för verkstadsbesök minskat och att antalet fel som tvingat bilägarna till extra verkstadsbesök också har minskat. VW Passat som hade flest sådana fel i fjolårets undersökning har nästan halverat sin felfrekvens. Istället är det Seatmodellerna Ibiza och Cordoba som får ta plats i skamvrån. Vanliga problem på bilar från VW-koncernen är bromsarna, spruckna bakrutor, otäta lister runt rutorna, krånglande lås samt handskfacksluckor som öppnar sig själva.

Det är inte bara VW-koncernen som har problem utan också Volvomodellerna S/V 40 och S80 som har hamnat på föga hedrande tredje- och fjärdeplatser i "felligan". S/V 40 har haft bekymmer med kärvande bromsok och problem med elektroniken. S 80 har också en del problem med styrboxen. Många bilar har haft defekta kulleder i framvagnen. Återkommande kondensbildning i strålkastarna är ett annat vanligt fel.

Desto ljusare är tillvaron för Mazda, Toyota och Hyundai med många nöjda kunder och näst intill felfria bilmodeller. Högsta betyget på verkstadskvalitet i årets M-enkät får Mazda 323, felfriast är Toyota Corolla och Nissan Almera, flest stora fel har Seat Ibiza och lägst betyg för verkstadsbemötande får Audi A3.